Welke kwaliteiten heeft een goede werknemer? Een goede werknemer komt beloftes na, is communicatief sterk, is fijn in de omgang, heeft een enthousiaste houding, helpt anderen, is recht door zee, weet van aanpakken, heeft een ondernemende instelling, leert van fouten en is bestand tegen verandering.
Voor iedere werknemer geldt de plicht zich te gedragen als een goede werknemer. Dit houdt in dat de werknemer in beginsel tegenover de werkgever gehouden is tot discretie en loyaliteit, maar bijvoorbeeld ook om redelijke opdrachten van de werkgever op te volgen.
Het komt erop neer dat je je gedraagt zoals je van anderen verwacht dat ze zich gedragen. Wees vriendelijk tegen mensen, ga respectvol om met collega's, klanten en leveranciers en aanvaard feedback op een volwassen manier.
Een goede collega zijn betekent een teamspeler zijn en samenwerken met anderen om gedeelde doelen te bereiken. Ze zijn ondersteunend, samenwerkend en respectvol naar hun collega's . Een teamspeler zijn helpt om een positieve werkomgeving te creëren, wederzijds respect te bevorderen en succes te stimuleren.
Wat is oncollegiaal gedrag? Oncollegiaal gedrag wordt ook wel als egocentrisch gedrag gezien. Wanneer je oncollegiaal bent, denk je vooral aan jezelf en het behalen van je eigen doelen.Je stelt je niet behulpzaam op, trekt je weinig aan van je collega's en gaat voor eigen gewin.
Tips voor een gezonde werkhouding
Zorg voor afwisseling van houdingen. Zorg ervoor dat beide voeten op de grond staan. Zorg dat de rug niet hoeft te draaien: zit of sta recht voor het werk. Zorg dat de armen niet ver moeten reiken: zit of sta dicht bij het werk.
Een goed werkklimaat betekent dat werknemers zich veilig voelen en met plezier naar hun werk gaan. Je leest hier hoe jij hier zelf, zowel als werknemer als -gever aan bij kan dragen. Een goed werkklimaat zorgt ervoor dat werknemers zich op hun gemak voelen en met plezier naar het werk gaan.
In staat zijn om je eigen mening zodanig (respectvol) over te brengen dat de ander, voor wie de boodschap bedoeld is, deze begrijpt en om open te staan voor wat de ander te zeggen heeft. Spreekt goed verstaanbaar, articuleert duidelijk. Durft een probleem of onderwerp ter sprake brengen.
De beste werknemers zijn voortdurend op zoek naar nieuwe manieren om zichzelf te verbeteren en meer bij te dragen aan het bedrijf. Ze luisteren, nemen feedback serieus en staan open voor nieuwe ideeën. Ze zijn niet bang om vragen te stellen en om hulp te vragen als dat nodig is.
Het gevoel hebben nuttig te zijn is een van de grootste factoren voor werkgeluk. Medewerkers die betekenisvol werk doen en anderen kunnen helpen, ervaren hun werk meestal als positief en hebben meer werkplezier. Vaak helpt het al als het werk dat ze doen een duidelijk doel dient.
U moet alleen de beste persoon voor de rol en het team aannemen. Dit is idealiter een persoon wiens achtergrond (ervaring, vaardigheden en houding) overeenkomt met de vereisten en verwachtingen die de functie veronderstelt .
Een positief werkklimaat is een werkomgeving waarin werknemers zich ondersteund, gewaardeerd en veilig voelen, met een open communicatie tussen collega's en leidinggevenden.
“Een gezonde werkplek is een werkplek waarin werknemers en managers samenwerken om een continu verbeteringsproces te gebruiken om de gezondheid, veiligheid en het welzijn van alle werknemers en de duurzaamheid van de werkplek te beschermen en te bevorderen...”
Houding 101: hoe een goede houding eruitziet
" Je schouders zijn naar beneden en naar achteren gericht, je heupen en knieën staan in een neutrale positie met je voeten op schouderbreedte uit elkaar en je lichaamsgewicht is gelijkmatig verdeeld ."
Een professionele houding laat je onder andere zien door jouw zaken op het werk op orde te hebben én door de tijd van anderen te respecteren. Dat betekent dat je zelf helder hebt wat je wanneer doet, daar helder over communiceert en ook goed de verwachtingen managet wanneer iets niet in je agenda past.
Betekenis: collegialiteit betekent dat je collega's helpt en ondersteunt wanneer dat nodig is. Ook houd je rekening met hun behoeften en belangen. Voorbeeld: collega's helpen, je kennis delen, een compliment geven, een luisterend oor bieden en persoonlijke mijlpalen vieren zijn allemaal voorbeelden van collegiaal zijn.