Gastgerichtheid en gastheerschap In principe is dit waar de gast voor komt. Het eten, de wijn, een fraaie sfeer etc. Gastgerichtheid is vaak gericht op de 'gemiddelde gast'. Gastheerschap is het vermogen om in te kunnen spelen op de wensen en behoeften van de individuele gast.
Gastheerschap is naar beste kunnen, vanuit je hart, een gast oprechte aandacht, veiligheid en comfort bieden. Gastheerschap wordt dus geboden door medewerkers. Gastgerichtheid is de tastbare en registreerbare wijze waarop een dienst geleverd wordt aan een gast.
Definities van gastvrijheid
De Dikke van Dale verklaart het volgende: “gastvrijheid is gulheid in het onthalen of herbergen van gasten.” Gastvrijheid heeft alles te maken met menselijk contact. Daarom is gastvrijheid iets waar een gastheer, gastvrouw, receptioniste of host enorm veel invloed op heeft.
Gastvrijheid draait om het creëren van een gastvrije sfeer en het tonen van vriendelijkheid en warmte naar gasten toe. Gastgerichtheid gaat verder en richt zich op het begrijpen en vervullen van de individuele behoeften en verwachtingen van de gast.
Een klant is iemand die een product of dienst afneemt bij een leverancier. Een gast is iemand die komt eten in een restaurant, lunchroom of komt overnachten in accomodatie als een hotel, Bed and Breakfast, pension, in vakantiehuizen of op een camping.
Een gast is "een ontvanger van gastvrijheid, specifiek iemand die op uitnodiging bij een ander verblijft".Een klant is iemand die "een product of dienst koopt" . Dat betekent niet dat hotelgasten geen klanten zijn, het zijn klanten die uw product en diensten kopen, maar ze zijn meer dan dat.
5) Herken de behoeften, wensen en verwachtingen
De essentie van gastvrijheid is 'inleven en anticiperen op uw gast'. Dit is de kern waar het allemaal omdraait. De behoeften, wensen en verwachtingen van uw klant (her)kennen is de basis van een gastvrije organisatie.
Gastgerichtheid en gastheerschap
Gastgerichtheid is alles wat van tevoren bedacht en georganiseerd kan worden – noem het de horecaformule. In principe is dit waar de gast voor komt. Het eten, de wijn, een fraaie sfeer etc. Gastgerichtheid is vaak gericht op de 'gemiddelde gast'.
- De brief aan de Hebreeën vermaant de christenen: 'En vergeet de gastvrijheid niet; door haar hebben sommigen zonder het te weten engelen onthaald.' (Hebr 13,2) Engelen laten altijd een geschenk achter als ze gastvrij worden ontvangen.
Gastvrijheid verwijst naar de relatie tussen gast en gastheer/gastvrouw. Indien er sprake is van een gastvrije relatie, ontvangt de gastheer/gastvrouw de gast met welwillendheid. Nauw verbonden hiermee is het gastrecht. Oorspronkelijk was gastvrijheid eerder een zaak van bescherming en het aanbieden van voedsel.
In de kern richt buitengewone gastvrijheid zich op het ervoor zorgen dat anderen zich welkom, comfortabel en gewaardeerd voelen. Het omvat het uiten van warmte, vriendelijkheid en vrijgevigheid richting gasten, bezoekers of zelfs vreemden, het creëren van een omgeving die echte menselijke verbinding en een gevoel van verbondenheid bevordert .
Gastvrijheid of hospitality draait om het creëren van een comfortabele ervaring voor gasten. Je zorgt ervoor dat ze zich welkom voelen en alles aan hun verwachtingen voldoet, of die misschien zelfs overtreft. Als je gastvrij bent, geef je gasten oprechte aandacht en respect en anticipeer je op hun behoeften.
1. Zuid-Afrika. Net als dat de echte Big Five in Zuid-Afrika te vinden is, weet het land ook de hoogste score in de Big Five persoonlijkheidstest binnen te harken, met een score van maar liefst 34,63.
Een gastvrij ontvangst zorgt in deze situatie voor een kalmerend effect waarbij de klant of gast geholpen wordt in een onbekende situatie. Een bezoeker met frustratie of hoge emoties heeft veel baat aan een gastvrij ontvangst. Een receptionist die goed kan luisteren zet de belangen van de klant of gast voorop.
Hartelijkheid = 1) Behandeling met warme genegenheid 2) Bonhommie 3) Cordialiteit 4) Gastvrije bejegening 5) gastvrijheid 6) Gevoeligheid 7) Gulheid 8) Innigheid 9) Jovialiteit 10) Liefheid 11) Liefkozing 12) Tederheid 13) Vriendelijkheid 14...
Een gedenkwaardige en positieve gastervaring stimuleert klanttevredenheid en bevordert klantloyaliteit . Tevreden klanten kiezen vaker voor hetzelfde hospitalitymerk voor toekomstige verblijven of bezoeken, terwijl ze het merk ook aanbevelen aan anderen, wat bijdraagt aan herhaalaankopen en winstgevendheid op de lange termijn.
Gastvrijheid is bijbels.
Ons wordt geboden om gastvrijheid te beoefenen . Zowel Titus als 1 Timotheüs noemen gastvrijheid als een van de vereisten voor een pastor, maar elders zien we dat gastvrijheid geboden wordt aan anderen binnen het lichaam van Christus.
Voorts zegt Jezus: "Meen niet, dat ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen (Matteus 5:17). Conclusie: een Christen mag ook geen varkensvlees eten.
Het is gewoon een manier om anderen te laten zien dat hun behoeften belangrijker zijn dan de onze. Jezus deed dit door de voeten van zijn discipelen te wassen, door de hongerigen te voeden, de zieken te genezen en zelfs door deze dingen te reproduceren in het leven van zijn discipelen . Jezus was consequent onzelfzuchtig. Hij stelde de behoeften van anderen boven zijn eigen behoeften.
Verantwoordelijkheden van gasten:
1. Eerlijkheid: gasten dienen eerlijk te zijn in hun interacties . 2. Respect voor anderen: gasten dienen elkaar te respecteren, regels, beleid en procedures te volgen en te allen tijde toezicht te houden op kinderen.
Gastvrijheid is een waarde
In bijna alle culturen en religies is gastvrijheid een deugd of zelfs een verplichting. Gastvrij zijn is vaak diep verankerd in onze persoonlijke waarden; je zou het kunnen vergelijken met eerlijkheid.
Een gast is een bezoeker, al dan niet uitgenodigd. Bij bezoekers van een hotel spreekt men van gasten. In de computer-wereld is een gast iemand die geen eigen account heeft op een computer of netwerk. Zo'n gast kan soms wel gebruikmaken van een computer, maar heeft heel weinig rechten en kan vrijwel nergens bij.
De zeven principes van gastvrijheid - zelfbewustzijn, gastbewustzijn, verbinding, authenticiteit, anticipatie, afstemming en aanwezigheid - zijn niet alleen theoretische ideeën. Dit zijn uitvoerbare waarden die gastervaringen kunnen transformeren en uw merk kunnen onderscheiden in een drukke markt.
Gastvrijheid betekent het verwelkomen van gasten of het bieden van een thuis ver van huis . Het woord is afgeleid van het Latijnse woord "hospes", wat gastheer, bezoeker of vreemdeling betekent.
Kenmerken van een goed gastheer en van een goede gastvrouw zijn: Je vindt het oprecht leuk om andere mensen te ontmoeten. Mensen interesseren jou en je bent bereid om naar de verhalen van de ander te luisteren. Je hebt geduld met jouw gasten.