De verbeterstrategie biedt duidelijkheid over waar de organisatie naartoe wil op het gebied van continu verbeteren, welke veranderingen nodig zijn en hoe deze veranderingen bijdragen aan het behalen van de organisatiedoelen. Daarmee is de verbeterstrategie direct verbonden aan de strategie van de organisatie.
Volgens Michael Porter zijn er drie mogelijke bedrijfsstrategieën: een strategie die zich richt op 'uniek zijn' (differentiatiestrategie), een strategie die zich richt op 'de goedkoopste zijn' (kostenleiderschap) en een strategie die zich richt op een nichemarkt (focusstrategie).
Continue verbetering verwijst naar een ondernemingsbrede inspanning om de activiteiten in het hele bedrijf te verbeteren . Maar productmanagers kunnen deze strategie gebruiken om zowel de processen van hun team als de producten die ze bouwen te verbeteren. De populairste continue verbeteringsmethode is een vierstappenkader genaamd PDCA: Plan, Do, Check, Act.
Een confrontatiematrix is een strategisch hulpmiddel dat organisaties helpt om hun sterke punten en zwaktes af te zetten tegen externe kansen en bedreigingen. Je gebruikt scores van -2 tot 2 om de relatieve invloed van deze factoren op elkaar te beoordelen.
Een veranderstrategie is een methode die je als leidinggevende inzet om een gewenste verandering in gang te zetten en tot een succesvol einde te brengen. De ene veranderaanpak is niet beter dan de andere. Kies vooral de strategie die het best past bij jouw organisatie, team en medewerkers.
Voorbeelden van veranderingsstrategieën zijn innovatie-, verbeterings-, geplande-, opkomende-, concurrerende pariteit- en voordeelstrategieën .
Wat is het SFA-model? Het SFA-model wordt gebruikt om strategische opties te toetsen en tegen elkaar af te wegen. Hierdoor is het mogelijk om uit de strategische opties die uit de SWOT-analyse naar voren komen de juiste keuze te maken. Het toetsingskader bestaat de factoren Suitability, Feasibility en Acceptability.
Strategisch issues zijn de aandachtspunten waarbij externe ontwikkelingen en interne middelen elkaar versterken of juist verzwakken.
Een concurrentiematrix is een waardevol instrument binnen het domein van strategisch management en marktanalyse. Met als hoofddoel het visualiseren van de concurrentieverhoudingen tussen verschillende spelers in een markt, biedt een concurrentiematrix inzicht in de sterke en zwakke punten van elk bedrijf of product.
Continue verbeteringsstrategie is een doorlopend plan om de productie en producten, service en klanttevredenheid van een organisatie te verbeteren . Een cultuur van continue verbetering die in een organisatie is ingebed, stelt werknemers in staat om zich voortdurend voor te stellen hoe ze kunnen verbeteren en slimmer kunnen werken.
Wat is een ontwikkelstrategie? In een notendop: een ontwikkelstrategie bepaalt de koers van de gebiedsontwikkeling.Het expliciteert rollen, stappen en strategische keuzes. Omdat elke ruimtelijke opgave haar eigen unieke kenmerken heeft, is een ontwikkelstrategie per definitie maatwerk.
Binnen het domein van goed gedefinieerde strategie zijn er drie uniek verschillende en cruciale strategietypen: Bedrijfsstrategie . Operationele strategie . Transformationele strategie .
Een goede strategie is uitvoerbaar voor de onderneming, de te nemen strategische stappen zijn een logische uitbouw van tenminste een aantal sterktes van de onderneming. Een team managers voor wie de realisatie van de strategie samenvalt met hun persoonlijke doelstellingen, ook in termen van beloning.
En Mintzberg beschrijft strategie als een een patroon van beslissingen waar je achteraf van kunt zeggen dat sprake is van een strategie.
Het identificeren van strategische kwesties is de kern van het strategische planningsproces. Een strategische kwestie kan worden gedefinieerd als een fundamentele beleidsvraag of uitdaging die de visie, missie, waarden, middelen, programma's, processen, resultaten, financiering, structuur of management van de instelling beïnvloedt .
Om een sterke portfolio te ontwerpen en te onderhouden moet je een duidelijke richting aangeven. We noemen dit strategische sturing en het bestaat uit het schetsen van je strategische richting, de vereiste organisatiecultuur en het corporate image dat je naar de buitenwereld wilt uitstralen.
Hoofdaandachtspunten (key issues); op basis van de confrontatiematrix beschrijf je per kwadrant de belangrijkste (strategische) verbanden. Deze verbanden noemen we de zogenaamde 'hoofdaandachtspunten'.
Het FOETSJE-model is een model voor het analyseren van een bedrijf. Het FOETSJE-model staat voor: Financieel, Organisatorisch, Economisch, Technisch, Strategisch, Juridisch en Ecologisch.
Sales force automation maakt het verkoopproces efficiënter, waardoor bedrijven meer en sneller kunnen verkopen. De beste SFA-systemen gebruiken kunstmatige intelligentie (AI) en uniforme klantgegevens om verkopers aan te sporen de aanbevolen next-best-acties te ondernemen.
Het verandermodel van psycholoog Lewin is een van de bekendere modellen die bij verandermanagement worden gebruikt. Het model gaat uit van drie fasen, waarbij open communicatie, betrokkenheid en ondersteuning belangrijke factoren zijn.
een gevoel van urgentie creëren, krachtige leidende coalities vormen, een visie en een strategie ontwikkelen, de visie communiceren, obstakels wegnemen en werknemers machtigen voor actie, kortetermijnwinsten creëren, winst consolideren en verandering versterken door verandering in de cultuur te verankeren. Kotter's 8-stappenmodel .
Als je een team wilt leiden, komt het neer op het bevorderen van communicatie, het stellen van duidelijke doelen, het opbouwen van een positieve werkomgeving, het erkennen en belonen van prestaties en het stimuleren van professionele ontwikkeling. Bovenal, wees een rolmodel en inspireer je team met je visie en waarden.