Een besturingsmodel (of Management Control Systeem) is een verzameling van instrumenten die managers inzetten om richting te geven aan de organisatie en haar processen. Maar bovenal wordt door het inzetten van beheersinstrumenten geprobeerd het gedrag van medewerkers te beïnvloeden.
Een (be)sturingsfilosofie is een verzameling van uitgangspunten die het bestuur of management hanteert om richting te geven aan de organisatie. Deze uitgangspunten, de zogenaamde sturingsbeginselen, hebben betrekking op de manier van managen, de organisatiecultuur of de inrichting van de organisatie.
Om een sterke portfolio te ontwerpen en te onderhouden moet je een duidelijke richting aangeven. We noemen dit strategische sturing en het bestaat uit het schetsen van je strategische richting, de vereiste organisatiecultuur en het corporate image dat je naar de buitenwereld wilt uitstralen.
Een hiërarchische organisatie
Een verticale of hiërarchische structuur is de traditionele, formele top-down benadering. De directeur, bestuurder of CEO staat aan de top en heeft veel macht en invloed op de besluitvorming. Medewerkers in alle lagen van de organisatie hebben duidelijke taken en verantwoordelijkheden.
Beschrijving: Een rechtspersoon of een samenwerkingsverband zonder rechtspersoonlijkheid.
Wat is sui generis? Sui generis is een Latijnse term die 'een speciaal soort' betekent. In het intellectuele eigendomsrechtendiscours (IPR's) verwijst de term naar een speciale vorm van beschermingsregime buiten het bekende kader . Het kan ook worden gezien als een regime dat speciaal is afgestemd op een bepaalde behoefte.
Sui generis is een Latijnse uitdrukking en betekent 'van zijn eigen soort', opzichzelfstaand, dus niet volgend uit iets anders. De uitdrukking wordt gebruikt in verschillende wetenschappen als biologie, recht, filosofie, geneeskunde en de kunsten.
Een hiërarchische structuur is de bevelsketen binnen een bedrijf die begint bij het senior management en leidinggevenden en zich uitstrekt tot de algemene werknemers . Deze organisatie van autoriteit zorgt ervoor dat managementniveaus hun relaties met elkaar begrijpen en helpt bedrijven efficiënte beslissingen te nemen.
Volgens Mintzberg zijn organisaties uit vijf structuur-elementen/bouwstenen op te bouwen. Deze zijn: operationele kern, strategische top, lijnmanagement en technische staf aan de ene en de dienstverlenende staf aan de andere kant.
De strategische driehoek gaat uit van een wederzijds verkeer tussen de regelmakers, de uitvoerders en de samenleving (burgers). Regelmakers zien toe op legitimiteit en steun (waarborgen de regels kwaliteit van leven?).
Een lijnorganisatie is een organisatiestructuur waarbij de bevoegdheden, verantwoordelijkheden en taken van de organisatie zijn verdeeld langs een hiërarchische verticale lijn.
Operationeel Management (OM), ofwel sturing en beheersing van het dagelijks werk, behandelt de uitwerking van strategische keuzes in de operationele planning. Dit wordt vastgelegd in uitvoeringsplannen voor deelgebieden als verkoop, productie, personeel en financiering.
Horizontale verantwoording is het beschikbaar stellen van informatie aan anders dan overste organisaties. Hierdoor is horizontale verantwoording anders dan verticale verantwoording waarbij de verantwoording voortkomt uit een verplichting.
Een besturingsfilosofie is de wijze waarop het bestuur een organisatie wil aansturen. De sturingsfilosofie beschrijft de basis normen en waarden waarmee de organisatie de missie, visie en strategie wil waarmaken.
De vier belangrijkste principes van organisatorisch management zijn plannen, organiseren, leiden en controleren . Andere belangrijke principes die een organisatie beïnvloeden zijn personeelsbezetting, timemanagement en motivatie.
Er zijn veel manieren om een bedrijf te organiseren, maar de meeste structuren vallen in een van de vier categorieën: functioneel, divisie-, matrix- en flatarchie .
Hiërarch , de top van de hiërarchie, bestaande uit één enkele wees (object of lid) op het hoogste niveau van een dimensie. De wortel van een omgekeerde boomstructuur. Lid, een (lid of knooppunt) op elk niveau van een hiërarchie in een dimensie waaraan (superieure en ondergeschikte) leden zijn gekoppeld.
Hiërarchie is een manier om personen te ordenen volgens asymmetrische relaties tussen hen. Dat wil zeggen dat een persoon, die hoger staat in de rangorde, de baas is over meerdere anderen die lager staan in de rangorde. De persoon bovenaan (de CEO of directeur) heeft de meeste invloed binnen de organisatie.
Er zijn drie hoofdtypen organisatiestructuren. 1) Lijnorganisatie 2) Functionele organisatie 3) Lijn- en staforganisatie . In dit type organisatie loopt de lijn van autoriteit direct van boven naar beneden en de lijn van verantwoordelijkheid loopt van beneden naar boven in tegengestelde richting.
Hiërarchie is een term die vaak wordt gebruikt om de structuur van organisaties en groepen te beschrijven. Het verwijst naar de rangorde van posities en de verdeling van autoriteit binnen een organisatie of groep.
sui ge·ner·is ˌsü-ˌī-ˈje-nə-rəs ˌsü-ē-ˈje- -ˈge- Synoniemen van sui generis. : op zichzelf een klasse vormend : uniek, eigenaardig.
Een onthaalouder in het specifieke sociale statuut is geen werknemer of zelfstandige. Ze krijgt via dit eigen statuut beperkte toegang tot de sociale zekerheid. Het werknemersstatuut onthaalouders is in 2015 gestart als een proefproject.
De aanbestedende overheid kan ook opteren voor een sui generis-procedure met voorafgaande bekendmaking. Bij deze procedure bepaalt ze zelf de nadere regels. Dit neemt niet weg dat de algemene beginselen van toepassing blijven.