Een persoonlijk gesprek biedt uitkomst als je een vraag hebt waar je alleen niet uitkomt of als je ergens in vastloopt. Het kan zijn dat je al een tijdje niet zo goed in je vel zit of dat je je wat eenzaam voelt.
Persoonlijke gesprekken bieden de mogelijkheid om stil te staan bij zaken waar je het niet zo snel over hebt. Er zijn zo van die vragen als: “alles gaat goed, maar ik krijg niet echt voor elkaar wat ik wil”, “hoe ga ik om met situaties in mijn werk?” of “ik sta op een keerpunt in mijn leven, wat wil ik?”.
Persoonlijke communicatie kan bestaan uit privébrieven, memo's, e-mails, persoonlijke interviews of telefoongesprekken . Persoonlijke communicatie wordt alleen in de tekst aangehaald en wordt niet opgenomen in de referentielijst, omdat de informatie niet door anderen kan worden opgehaald.
Afstemmen Je gesprekspartner zal zich meer begrepen voelen als je jezelf afstemt op hem of haar. Je kan je afstemmen in je kleding, lichaamstaal, taalgebruik, spreeksnelheid, intonatie, emotionele toestand, .... Je moet uiteraard wel jezelf blijven, maar je gedrag afstemmen op dat van de ander is een vaardigheid.
We leggen hier uit wat de vier gesprekstypen zijn: dialoog, debat, tirade en redevoering. We laten zien hoe elk soort gesprek zich verhoudt tot de twee bovengenoemde aspecten.
Belangrijkste punten
Een discussie is een respectvolle uitwisseling van informatie. Een discussie houdt in dat je probeert te begrijpen, informeren en tot wederzijdse overeenstemming te komen. Een argument houdt in dat je probeert de andere kant te weerleggen en het vertrouwen van “tegenstanders” te ondermijnen.
Een persoonlijk gesprek biedt uitkomst als je een vraag hebt waar je alleen niet uitkomt of als je ergens in vastloopt. Het kan zijn dat je al een tijdje niet zo goed in je vel zit of dat je je wat eenzaam voelt.
ANNA: Altijd Navragen, Nooit Aannemen. Vraag altijd na of je goed begrepen hebt wat de ander bedoelt, wil of zegt. Vult het niet in voor een ander, doe geen aannames zonder dit echt te controleren bij de ander.
Het enige wat u hoeft te doen is een bronvermelding tussen haakjes in de hoofdtekst van het artikel op te nemen, met behulp van dit formaat: (Voorletter.Achternaam, persoonlijke communicatie, datum van interview) .
Tijdens dit gesprek wil de interviewer meer te weten komen over jouw ervaring en een beeld van jou als persoon krijgen. Je stelt jezelf voor en beantwoordt vragen over je opleiding en ervaring.
Een persoonlijk gesprek zorgt voor een meer complete communicatie, maar geeft ook een gevoel van persoonlijke aandacht. Het zorgt voor dat gevoel van geluk dat we als mens zo nodig hebben. Het gaat er namelijk om dat je een relatie met iemand opbouwt, en hoe meer we praten, hoe meer we ons verbonden voelen.
Persoonlijke eigenschappen zijn kwaliteiten, valkuilen, sterktes en zwaktes waar jij over beschikt als mens. Voorbeelden van persoonlijke eigenschappen kunnen zijn: gedisciplineerd, gedreven, enthousiast, gestructureerd, flexibel, empathisch enzovoort.
Moedig ze aan om uit te leggen waarom ze boos zijn, onderbreek ze niet terwijl ze praten en blijf vragen stellen totdat ze zichzelf volledig hebben uitgelegd . Probeer dingen vanuit hun perspectief te zien terwijl ze hun gevoelens uiten. Gebruik actief luisteren, zodat je echt luistert naar wat ze zeggen.
Verwijzen naar persoonlijke communicatie
Als je naar persoonlijke communicatie verwijst in je tekst, zet je de initialen en achternaam van je bron tussen haakjes, samen met de woorden “persoonlijke communicatie”, en de datum waarop je de informatie hebt verkregen.
Een interview, een e-mail (inclusief bijlagen), een gesprek, een chat, een brief maar ook een les, een cursus of eigen documentatie, vallen allemaal onder persoonlijke communicatie. Standaard wordt in de tekst, tussen haakjes, de term persoonlijke communicatie en de datum gezet.
Een argumentatie houdt in dat twee of meer personen reageren op elkaars bewering en ondersteuning voor een dergelijke bewering . Argumentatie is niet simpelweg het herhalen van dezelfde beweringen en redenen, maar het is het ondersteunen, wijzigen of verdedigen van posities dienovereenkomstig.
Als de slechte luisteraar door je heen praat, of de vragen gebruikt om het gesprek naar andere onderwerpen te verleggen, blijf dan aan het onderwerp vasthouden.Verwijs naar de inleiding van het gesprek waarin je hebt uitgelegd wat het onderwerp is en waarom het belangrijk is dat de ander goed luistert.