Een inkoopdiagnose geeft aan hoeveel geld er in een bepaalde periode is besteed aan een bepaalde soort inkoop. Het primaire doel van een inkoopdiagnose is het toetsen en het verbeteren van het inkoopbeleid. Daarnaast levert de diagnose managementinformatie op om te kunnen sturen op inkoop en aanbestedingen.
Procurement analytics is het proces van het verzamelen en analyseren van inkoopgegevens voor zakelijke inzichten en effectieve besluitvorming . Procurement analytics omvat het verzamelen, classificeren en analyseren van inkoopgegevens uit meerdere bronnen zoals ERP's en andere systemen.
Wat is een ABC-analyse? Een ABC-analyse is een slimme techniek om jou te helpen jouw voorraad te beheren. In wezen is een ABC-analyse het proces waarbij artikelen worden gecategoriseerd op basis van hun waarde of belang voor het bedrijf. De bovenste artikelen worden gecategoriseerd als Categorie A artikelen.
Een inkoopstrategie is het plan van een organisatie voor het verkrijgen van artikelen tegen de best mogelijke prijs met behoud van leverings- en kwaliteitsnormen. Het omvat het vinden van de juiste leveranciers, het onderhandelen over de beste prijs, het doen van aankopen en het garanderen van leveringen.
Er zijn drie hoofdtypen inkoopactiviteiten: directe inkoop, indirecte inkoop en inkoop van diensten .
Er zijn twee soorten procedures die zowel voor Europese en nationale aanbestedingen kunnen worden gehanteerd: de openbare en de niet-openbare aanbestedingsprocedure. Daarnaast kunnen voor nationale aanbestedingen de enkelvoudig en meervoudig onderhandse procedures worden gehanteerd.
Een inkoopplan of inkoopactieplan is een verzameling strategische acties en concrete activiteiten die gericht zijn op het realiseren van de inkoopdoelen. Het plan is een nadere uitwerking van de inkoopstrategie. Inkoopactieplannen zijn op de korte termijn gericht (een à twee jaar) en concreet en specifiek van inhoud.
Een Pareto-analyse is een methode die gebruikt wordt om de belangrijkste oorzaken van een probleem of resultaat te identificeren. Deze analyse is gebaseerd op het Pareto-principe, ook wel bekend als de 80/20-regel. Volgens deze regel zou 80% van de resultaten voortkomen uit 20% van de oorzaken.
ABC-piramide
De piramide is een classificatiemodel. Het biedt werkers, leerlingen en cliënten een kader in het omgaan met oplopende spanning en agressie.
Het staat ook bekend als selectieve voorraadcontrole of SIC. ABC-analyse is een methode waarbij de voorraad wordt verdeeld in drie categorieën, namelijk A, B en C in aflopende waarde . De items in categorie A hebben de hoogste waarde, items in categorie B hebben een lagere waarde dan items in categorie A en items in categorie C hebben de laagste waarde.
Procurement is het proces van sourcing, inkoop, ontvangst en inspectie van alle goederen en diensten die jouw bedrijf nodig heeft om te werken, van grondstoffen tot software tot kantoorbenodigdheden.
Om het proces te stroomlijnen en zowel de verkoper als de koper het leven gemakkelijker te maken, bevat de inkooporder essentiële informatie, zoals: Specificaties en hoeveelheid van de benodigde artikelen. Contactgegevens. De prijs waartegen de goederen of diensten moeten worden gekocht.
Met de term initiële (of tactische) inkoopfunctie wordt verwezen naar de eerste drie stappen van het inkoopproces: het specificeren van de inkoopbehoeften, het selecteren van de leveranciers en het onderhandelen met en contracteren van de leveranciers.
De term “gunning” wordt gebruikt voor de laatste fase van een aanbestedingsprocedure. De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die voldoet aan de selectie, een geldige offerte indient en de meeste punten behaalt bij de toepassing van de gunningscriteria.
Een inkoopprocedure schetst het proces van het verkrijgen van goederen en diensten via uw toeleveringsketen . Als bedrijf moet u goederen en diensten kopen om aan uw behoeften te voldoen, en op uw beurt aan de behoeften van uw klanten. Klanten willen en verwachten kwaliteit in de diensten of producten die ze kopen.
De vier belangrijkste rollen van procurement zijn sourcing, onderhandelen, contractbeheer en leveranciersrelatiebeheer . Deze activiteiten vereisen een sterk begrip van markttrends, organisatiedoelstellingen en leverancierscapaciteiten om succes te garanderen.
De inkoopstrategie bepaalt de uitgangspunten voor het inkoopproces van een bepaalde opdracht. De inkoper en de materiedeskundige maken samen een analyse van de markt en van de eigen behoefte.
Er zijn vier soorten inkoop in supply chain management: directe inkoop, indirecte inkoop, goedereninkoop en diensteninkoop . Goederen- en diensteninkoop kan direct of indirect zijn, en zowel directe als indirecte soorten inkoop omvatten goederen en diensten.
Aankoopplanning is het proces van het vaststellen van doelstellingen en tactieken om de beste waarde te verkrijgen bij een specifieke aankoop .
Het beschrijft hoe uw organisatie doelmatig en rechtmatig wil inkopen. Het verlagen van de inkoopkosten, het verminderen van toeleveringsrisico's, het verhogen van de product- en leverancierskwaliteit en het verbeteren van de inkoopfunctie zijn andere algemene doelstellingen die in uw inkoopbeleid terug kunnen komen.