Vier tips voor een hoge respons op jouw medewerkersonderzoekStel je een minimale respons van 55 procent tot doel. Kondig het onderzoek op tijd aan en breng het onderzoek vanaf het begin via verschillende kanalen onder de aandacht bij je medewerkers. Laat een reminder niet te lang op zich wachten.
Voor online enquêtes waarbij u geen relatie hebt met de ontvangers, wordt een reactiepercentage van 20-30% als zeer succesvol beschouwd.Een reactiepercentage van 10-15% is een conservatievere en veiligere keuze als u uw populatie niet eerder hebt ondervraagd.
In marktonderzoek worden de foutenmarges over het algemeen berekend op een betrouwbaarheidsniveau van 95%.
Over het algemeen is een minimum van 15 tot 20 respondenten voldoende om betrouwbare persona's te creëren.
Het percentage personen dat de ontvangen vragenlijst invult wordt 'respons' (ook wel 'reactiepercentage') genoemd. De respons kan flink variëren en is afhankelijk van de lengte en moeilijkheid van de vragenlijst, het onderwerp, je relatie met de doelgroep, de uitnodigingsteksten, etc.
Gemiddeld is een response rate tussen de 35% – 50%. Alles hierboven is uitstekend.
Over het algemeen wordt een responspercentage van 20-25% als acceptabel beschouwd voor online enquêtes . Voor interne enquêtes ligt een acceptabel responspercentage tussen de 10% en 30%. Interne enquêtes zijn bedoeld om feedback te krijgen van mensen binnen uw bedrijf, zoals werknemers, over zaken als werktevredenheid en bedrijfscultuur.
De verhouding deelnemers/niet-deelnemers moet voldoende hoog zijn. Als je bijvoorbeeld 100 klanten hebt uitgenodigd om deel te nemen en 40 hebben daadwerkelijk deelgenomen, dan heb je een respons van 40 procent. Dit is vrijwel in alle gevallen voldoende om de resultaten als representatief te kenmerken.
Een algemene vuistregel is om een steekproefgrootte van 10 tot 20% van uw volledige steekproefgrootte te gebruiken, of ten minste 30 tot 50 respondenten . U moet uw steekproefgrootte echter altijd aanpassen aan uw specifieke pilotdoelstellingen en context.
Voor de Cronbach-alfatest moet de minimale steekproefomvang variëren van 7 tot 68 proefpersonen, afhankelijk van de omstandigheden (d.w.z. de waarden van CA 0 , CA 1 en het aantal testitems).
Ondernemingen met lage marges hebben doorgaans hoge bedrijfskosten of verkopen producten met lage prijzen. 10% wordt als een gezonde marge gezien. Dit geeft aan dat een onderneming haar kosten effectief beheert en een behoorlijke winst genereert. 20% is een hoge marge.
De acceptabele foutmarge ligt meestal tussen de 4% en 8% bij een betrouwbaarheidsniveau van 95% . Hoewel het verkrijgen van een smalle foutmarge vrij belangrijk is, is de echte truc van de handel het verkrijgen van die perfect representatieve steekproef.
Een vuistregel die je kunt gebruiken is dat bij continue data de steekproef minstens 30 tot 40 moet zijn.Bij discrete data (geheeltallig) moet de steekproefomvang minstens 100 zijn, waarbij er minimaal 5 defecten moeten zijn.
Een hoge responspercentage geeft bijvoorbeeld aan dat de kans groter is dat de steekproef representatief is voor de doelpopulatie . Dit verbetert de validiteit van de enquêteresultaten. Een laag responspercentage kan daarentegen wijzen op mogelijke vertekeningen en de betrouwbaarheid van de bevindingen verminderen.
In het algemeen is de vuistregel: Hoe groter je steekproef, hoe betrouwbaarder en nauwkeuriger de uitkomsten die je krijgt uit je enquête. Deze regel voelt iedereen wel aan: uitkomsten van een onderzoek onder 10 respondenten zullen minder serieus genomen worden dan de mening van 1.000 ondervraagden.
Hoe bereken je een responspercentage. Deel het aantal geldige antwoorden door het totale aantal gevraagde antwoorden . Als je bijvoorbeeld een e-mailenquête naar 5000 mensen stuurt en 2852 mensen hebben gereageerd met geldige antwoorden, dan is je responspercentage 57% (2852 gedeeld door 5000 is . 57).
Als het onderzoek een relationeel enquêteontwerp heeft, mag de steekproefomvang niet kleiner zijn dan 30. Causaal-vergelijkende en experimentele studies vereisen meer dan 50 steekproeven . Bij enquêteonderzoek moeten 100 steekproeven worden geïdentificeerd voor elke grote subgroep in de populatie en tussen de 20 en 50 steekproeven voor elke kleine subgroep.
Over het algemeen is een pretest nodig wanneer een element van een enquête is gewijzigd ten opzichte van een eerdere versie die is toegepast op in wezen dezelfde populatie. Een pilot-enquête moet doorgaans worden uitgevoerd telkens wanneer een nieuwe enquête wordt ontworpen, of wanneer een enquête die is uitgevoerd op de ene populatie, moet worden uitgevoerd op een andere populatie.
Steekproefgroottes voor haalbaarheidsstudies van piloten
Voor kwantitatieve studies kan een steekproef van 30 per groep (interventie en controle) voldoende zijn om de haalbaarheid vast te stellen (29). Er bestaan veel vuistregels met betrekking tot steekproefgroottes voor pilotstudies (30-34), wat resulteert in een verwarrende reeks aanbevelingen.
Als vuistregel geldt dat 200 reacties een redelijk goede nauwkeurigheid van de enquête opleveren, onder de meeste aannames en parameters van een enquêteproject. Zelfs voor een marginaal acceptabele nauwkeurigheid zijn waarschijnlijk 100 reacties nodig.
Onderzoekers beschouwen een responspercentage van 70 procent of meer doorgaans als voldoende, maar zoals we hieronder beschrijven, zijn er een aantal factoren waarmee rekening moet worden gehouden bij het beoordelen van responspercentages.
Een voorbeeld ter indicatie: als je een uitspraak wil doen over de gemiddelde Nederlander, met een foutenmarge van 2% en 95% betrouwbaarheidsniveau, heb je 2.401 respondenten nodig.
Wat wordt beschouwd als een goede responspercentage op een beoordeling? Een goede responspercentage op een beoordeling kan variëren, afhankelijk van de branche waarin u actief bent en het platform dat u gebruikt (houd dat dus in gedachten). Voor e-commerceplatforms in het bijzonder, streef naar een responspercentage tussen 5% en 10% .
Het enige wat u hoeft te doen is het aantal respondenten dat u nodig hebt te delen door uw verwachte responspercentage en te vermenigvuldigen met 100. Als u bijvoorbeeld 500 klanten nodig hebt om te reageren op uw enquête en u weet dat het responspercentage 30% is, dan moet u ongeveer 1.666 mensen uitnodigen voor uw onderzoek (500/30*100 = 1.666).
Maar er is gelukkig wel een stelregel: volgens wetenschappers heb je minimaal tussen de 12 en 30 respondenten nodig voor een representatieve steekproef. In de praktijk merken we dat je bij vijftien interviews binnen een klantgroep de meeste belangrijke inzichten kunt ophalen.