Een normale bedrijfstemperatuur van de gemiddelde motor is dus rond de 90 graden en kan gemakkelijk verder oplopen tot rond de 110-120 graden.
Een gezonde temperatuur van een motorblok ligt zo tussen de 82 en de 90 graden. Daarboven is wordt de motor thermisch te warm en daaronder dus te koud. Koelvloeistof kan net als water koken bij 100 graden, dit gebeurt in het motorblok pas bij 120 graden doordat de koelvloeistof afgesloten is van zuurstof.
De meeste experts zijn het erover eens dat uw motor tussen de 195 en 220 graden moet draaien . In ideale situaties zal uw naald precies in het midden van uw meter blijven staan. Houd er rekening mee dat dit omhoog of omlaag kan gaan, afhankelijk van de omstandigheden in het voertuig zelf (zoals het laten draaien van de airconditioning of verwarming).
Stop met rijden
Stop de auto en zet deze zo snel mogelijk aan de kant indien mogelijk. Laat daarna de motor een tijdje afkoelen met een dichte motorkap. Open hem later om de motor verder af te laten koelen.
De motor draait idealiter het beste bij een temperatuur rond de 90°C. Zolang de temperatuur nog niet op dat niveau is, kun je beter wat kalmer aan doen. Ook voor ruitenwisservloeistof, olie en veel meer!
Zet de airconditioning niet te koud en richt de luchtstroom niet direct op uw hoofd of nek, want dan kunt u gemakkelijk verkouden worden. De ideale temperatuur ligt tussen de 22 en 25 graden .
Een normale bedrijfstemperatuur van de gemiddelde motor is dus rond de 90 graden en kan gemakkelijk verder oplopen tot rond de 110-120 graden. Omdat het koelsysteem onder druk staat, gaat de koelvloeistof niet bij dergelijke temperaturen koken.
Wat kun je doen? Vermoed je dat dit de oorzaak is van je oververhitte motor? Probeer of je de oplopende temperatuur van de motor tijdens het rijden in de hand kunt houden door de kachel op de warmste stand te zetten, de airco uit te schakelen en de blower op de hoogste stand te zetten.
Als de temperatuur van een motor hoger is dan 230 graden Fahrenheit, raakt de motor oververhit. Bij temperaturen boven 245 graden Fahrenheit kan er schade optreden. Naarmate de temperatuur blijft toenemen, zorgen de verschillende mate van thermische uitzetting ervoor dat het metaal vervormt.
Ongebruikelijke geluiden of trillingen: Oververhitting kan ervoor zorgen dat onderdelen van de motor uitzetten, wat kan leiden tot ongebruikelijke geluiden of trillingen. Een hete of branderige geur: Oververhitting kan ervoor zorgen dat de isolatie van de motor smelt, wat een hete of branderige geur kan veroorzaken.
Het kookpunt van radiatorvloeistof ligt vaak tussen 223°F en 235°F (afhankelijk van de mengverhoudingen). Ondertussen ligt de gemiddelde temperatuur van een normaal werkende automotor tussen 195°F en 220°F . Als uw motor oververhit raakt, zal de temperatuur het kookpunt van uw radiatorvloeistof overschrijden.
Zodra er warme lucht uit de ventilatieroosters komt is de motor warm, toch? De temperatuurmeter in de auto geeft al vrij snel aan dat de motor warm is. Deze meter geeft vaak echter alleen koelwatertemperatuur aan. De motorolie heeft langer de tijd nodig op temperatuur te komen.
Hoewel een oververhitte motor gevaarlijk kan zijn, kan het ook voorkomen worden. Deskundigen zijn het erover eens dat de optimale motortemperatuur rond de 190 tot 225 graden Fahrenheit ligt .
Eén van de vaakst voorkomende oorzaken voor oververhitting van een automotor is een te laag koelvloeistofpeil. De koelvloeistof zorgt er namelijk voor dat de motor de juiste bedrijfstemperatuur aanhoudt. Dit weet het middel te bewerkstelligen, doordat het binnen het circulaire afgesloten koelsysteem rondgepompt wordt.
Je koelvloeistof vervangen is een onderhoudstaak die elke 2 jaar hoort te gebeuren. Zelf kun je herkennen dat je auto aan koelvloeistof vervangen toe is, als de huidige vloeistof donker is geworden. Het verversen hiervan kun je in de buurt door de garage laten doen, langs de weg door de wegenwacht, of thuis zelf.
tussen de 95 en 105 gr. Met de caravan aangehaakt meestal rond de 115 gr soms iets hoger. Koelwater indicatie blijft constant 90 gr. Er wordt long life olie gebruikt verversen 30K km.
Een normale bedrijfstemperatuur is ongeveer 90 graden. Dan slaat de fan in bij 95 graden en bij 85 graden slaat die weer af. Als een motor boven de 100 graden komt dan zou ik het eens iets verder gaan onderzoeken. Dit is niks om je zorgen over te maken.
De normale temperatuur zou ongeveer 190-220 moeten zijn, afhankelijk van de thermostaat en de staat van uw koelsysteem. 230-240 is te dicht bij de maximumtemperatuur, het laat geen ruimte over voor dingen als extra belasting of buitentemperatuur . Als hij een bekwame monteur is, zou hij uw koelvloeistoflek moeten kunnen vinden en de temperatuur weer normaal moeten krijgen.
De gemiddelde dieselmotor zou echter tussen de 190 en 220 graden Fahrenheit moeten draaien. Het is niet ongewoon dat zware vrachtwagens 230 graden Fahrenheit bereiken in bergachtige gebieden, maar alles boven de 220 graden kan reden tot bezorgdheid zijn .
Over het algemeen wordt een motortemperatuur tussen 80 graden Celsius en 100 graden Celsius als normaal beschouwd.
Thermostaat kapot
Problemen met de thermostaat gaan vaak gepaard met de volgende symptomen: temperatuur motor te hoog of te laag, minder motorvermogen en geluiden, storingslamp van motor staat aan, hoger brandstofverbruik, lekkende en/of verkleurde koelvloeistof, en een niet goed werkende verwarming.
Normale bedrijfstemperatuur van nieuwe en gebruikte voertuigen
Natuurlijk hebben factoren zoals airconditioning, slepen en stationair draaien bij stilstand hier invloed op, maar het zou goed moeten zijn als uw auto ergens tussen de 190-220 graden draait . Boven deze limiet lopen uw radiator en koelvloeistof een groter risico op verbranding.
De meest voorkomende symptomen voor een kapotte temperatuursensor zijn: De motor loopt stationair met een hoger toerental.Het brandstofverbruik schiet omhoog.De auto start moeilijk.