Niet-spoedeisende ambulancezorg is inzet die van te voren bij de ambulancedienst wordt aangevraagd en ingepland. De ambulance wordt ingeschakeld om bijvoorbeeld een patiënt te vervoeren van de ene zorginstelling naar de andere of een patiënt vanuit huis liggend te vervoeren naar therapie of behandeling.
B-rit (gepland vervoer)
Onder gepland vervoer vallen vooraf aangevraagde ritten die op de afgesproken tijd worden uitgevoerd. Bijvoorbeeld: het vervoer van een patiënt van ziekenhuis naar huis. Dit wordt doorgaans aangevraagd door zorgverleners zoals de huisarts.
AMBULANCE TYPE B In noodsituaties kan deze de eerste interventie van een patiënt uitvoeren en indien nodig de patiënt naar een ziekenhuis vervoeren .
B1 rit - Planbare rit van patiënt die voor onderzoek of behandeling naar en van de ziekenhuizen gebracht moeten worden. Mogelijk is onderweg medische behandeling nodig. B2 rit - Planbare rit waarbij de patiënt geen medische behandeling nodig heeft.
Een spoedrit is in opdracht van de meldkamer.Gezien de ernst van de melding dient de ambulance hierbij binnen 15 minuten (A1) dan wel 30 minuten (A2) ter plaatse te zijn. De meldkamer stelt de classificatie vast.
A0 staat voor directe inzet met grootst mogelijke spoed. Bij schaarste aan ambulances kunnen we dan een minder dringende inzet afbreken om eerst een levensbedreigende A0-rit te doen.” Straatman vervolgt: “A0 zijn ritten waarbij elke seconde van levensbelang is.
Door de invoering van de urgenties C1 (doorverwijzing) en C2 (zelfzorgadvies) krijgen 112-bellers met een minder urgente zorgvraag vaker direct de juiste (andere) zorg. Te denken valt aan huisartsen(spoed)zorg, wijkverpleegkundige zorg of acute GGZ. Bij de C1- en C2 urgenties wordt geen ambulance-eenheid ingezet.
Code 10 Vanaf code 10 worden 10 ambulances gealarmeerd, wordt een MMT gealarmeerd en wordt een OvD-G gealarmeerd. Er is een standaard inzetvoorstel voor MMT's, hiervan kan afgeweken worden indien er meer MMT inzet is geïndiceerd op basis van het aantal slachtoffers en de ernst van de verwondingen.
Airconditioner geeft foutmelding P1 weer op het display. Dit duidt er op dat het reservoir aan de onderzijde van de airconditioner vol is.
A0: een levensbedreigende situatie waarbij direct medische zorg nodig is, zoals een reanimatie. Deze melding gaat boven alle meldingen, een A1-ambulance die op dat moment in de buurt rijdt zal dan ook direct naar de A0-melding worden gestuurd.
Dat zei ziekenhuisbaas Ernst Kuipers van het Erasmus MC maandag in zijn persconferentie. "Code zwart wil zeggen dat we voor een patiënt nergens in het land meer een plek hebben, dat een patiënt bij wijze van spreken in een ambulance moet blijven liggen.
Weldra krijgt ons land twee soorten ambulances: gele ambulances voor noodhulp en dringend ziekenvervoer en witte ambulances voor niet-dringend ziekenvervoer. De tweede categorie zal ook zijn zwaailicht en zijn sirene inleveren.
Soms wijken de eisen dus af, maar dat staat bij de vacature. Een C- of C1-rijbewijs is vaak noodzakelijk omdat de meeste ambulances inclusief apparatuur zwaarder zijn dan een gemiddelde bestelbus. Verzekeringstechnisch heb je een C-rijbewijs nodig voor de meeste Ambulances.
Een ambulance valt vooral op als hij met zwaailicht en sirenes rijdt.Dat is een spoedrit.Verder zijn er ook ritten met gepaste spoed, voor niet-levensbedreigende gevallen. Daarnaast zijn er nog geplande ritten, bijvoorbeeld om iemand van het ziekenhuis naar het verpleeghuis te brengen.
Het volgende cijfer geeft de functie van het voertuig aan. De 1 is bijvoorbeeld voor een gewone ambulance, de 2 voor een piketvoertuig en de 3 staat voor een speciale ambulance zoals een ambulancemotor of -fiets.
Dit betreft een zogenaamde DIA-rit (Directe Inzet Ambulance). Dit houdt in dat de ambulance alvast onderweg gaat naar het adres terwijl de centralist de melder vraagt wat er aan de hand is.
De onderverdeling van de oorspronkelijke B-urgentie in de B1- en B2 urgentie voor niet-spoedeisende zorgvragen, duidt op de complexiteit van de zorgvraag: B1 betreft een hoogcomplexe zorgvraag en B2 betreft een middencomplexe of laagcomplexe zorgvraag.
A1: Spoedvervoer met zwaailicht en sirene.
Bij A1-vervoer is er sprake van een levensbedreigende situatie. Levensbedreigende situaties zijn bijvoorbeeld een groot ongeval, ernstige verwondingen, een hartstilstand of een hersenbloeding.
Simpel gezegd is Prioriteit 1 (P1) een complete bedrijfsdown-situatie of een enkel kritiek systeem dat down is met een hoge financiële impact . De klant/gebruiker kan niet werken.
Met een ICD krijg je een code op je rijbewijs. – Code 100 betekent dat je een rijbewijs hebt voor privégebruik. Woon-werkverkeer valt ook onder privé-gebruik. – Code 101 geeft aan dat je een rijbewijs hebt voor beperkt beroepsmatig gebruik.
Aan de Politieagent(niveau 7) verwante kwalificaties zijn de Rechercheur (niveau 7) en de Politieleider (niveau 7).
A0-melding
De ambulance wordt met een zo groot mogelijke spoed naar een levensbedreigende situatie gestuurd, zoals een hart- of ademstilstand of een levensbedreigende bloeding. De ambulancechauffeur rijdt met zwaailicht en sirene en heeft als doel binnen 15 minuten nadat er gebeld is bij de patiënt te zijn.
Om aan te geven dat meerdere meldingen over hetzelfde probleem gaan, kun je een major melding aanmaken. In de major melding verschijnt het tabblad Melding waarin de gekoppelde (minor) meldingen zijn opgenomen. In major meldingen kun je eenvoudig zien hoeveel meldingen over hetzelfde probleem gaan.
C1 staat voor de ruimte van die functies waarvan de eerste afgeleide samen met zichzelf continu is (de functie kan meerdere andere afgeleiden hebben, maar deze hoeven niet continu te zijn), ongeacht in welk domein u werkt.