Naast de politieke leiding van het Ministerie van Defensie, die in handen is van de minister, is er ook iemand belast met de ambtelijke leiding over het departement. Dat is de
De bestuursraad van het ministerie van OCW (BR-OCW) vormt de ambtelijke leiding van het departement. De BR-OCW is verantwoordelijk voor het maken van beleid, zodat de andere onderdelen van het ministerie dit beleid direct kunnen uitvoeren.
Ambtelijke hoorzitting
U wordt dan uitgenodigd voor een telefonische hoorzitting of een hoorzitting op het ministerie van VWS. De jurist die uw zaak behandelt, is dan aanwezig. Bij deze hoorzitting kunnen ook de ambtenaren aanwezig zijn die het oorspronkelijke besluit hebben genomen.
Inhoud. De Eerste Kamer kent feitelijk twee soorten organisaties: een politieke en een ambtelijke. De ambtelijke organisatie (ook wel griffie genoemd) ondersteunt de Eerste Kamer der Staten-Generaal bij de uitvoering van haar (grond)wettelijke taken.
De minister-president is alom bekend. Hij is het gezicht van de regering, zowel in binnen- als buitenland. Maar over zijn ambtelijke ondersteuning is een stuk minder bekend.
Vierde macht (ambtenaren)
Ambtelijke macht is een afgeleide van de macht van de regering. In een strikte scheiding tussen politiek en ambtenarij nemen politieke besluitvormers beslissingen die door ambtenaren loyaal worden uitgevoerd.
Denk aan het opstellen van de agenda, het toepassen van de WOR, het versturen van de vergaderstukken, het opmaken van de notulen, het plannen van vergaderingen, het opstellen van achterban communicatie en advies- en instemmingbrieven.
Topambtenaren zijn deskundig
Dat betekent dat topambtenaren naast kennis van en ervaring met beleid en uitvoering en de relatie hiertussen, beschikken over relevante (vak)inhoudelijke kennis en kennis van de rechtsstaat.
Bestuurlijk overleg is een informeel beleidsinstrument. Het overleg tussen overheden onderling kan wel deels bepaald worden door wetgeving of door de Code interbestuurlijke verhoudingen, net als een verplicht overleg tussen een minister en het bestuur van een zelfstandig bestuursorgaan (zbo).
De officiële definitie van een besluit luidt als volgt: een besluit is een schriftelijke beslissing van een bestuursorgaan, inhoudende een publiekrechtelijke rechtshandeling. In de praktijk gaat het voor u als ambtenaar om een beslissing van uw werkgever, het bevoegd gezag.
De bezwaar- en beroepsfase mogen maximaal twee jaar duren en de procedure in hoger beroep maximaal twee jaar na het instellen van het hoger beroep. Als de bezwaar- en beroepsfase te lang duren, wordt uitgegaan van een duur van zes maanden voor de bezwaarfase en anderhalf jaar voor de beroepsfase.
Als Ambtelijk Opdrachtgever ben je de schakel tussen het bestuur en de ambtelijke organisatie en heb je als hoogste ambtenaar in een project een contract met de wethouder over het realiseren van een opdracht binnen heldere overeengekomen kaders.
Onder iedere SG ressorteren ongeveer zes DG's.
Een ambtelijk ondersteuner neemt medewerkers veel werk uit handen en kan voorbereidend werk doen en ingezet worden bij uitvoerende, coördinerende en beleidsvoorbereidende werkzaamheden.
Bij de Nederlandse overheid werken bijna een miljoen werknemers. Bijna 12% van het totaal aantal werkzame personen in Nederland werkt voor de overheid. Deze mensen werken bij 2360 overheidswerkgevers, variërende van defensie en politie tot basisscholen en gemeenten.
Salarisschaal 14 is binnen de overheid dan ook een van de hogere salarisschalen. Het startsalaris in schaal 14 ligt bij de verschillende overheidssectoren begin 2023 tussen grofweg 5.100 (rijksoverheid) en 5.500 (waterschappen) en eindigt tussen de 7.200 (gemeenten) en 7.700 (provincies).
Echter, het hoogste maandsalaris voor een IAS-functionaris kan een indrukwekkende Rs 2.50.000 bereiken als Cabinet Secretary , terwijl het hoogste IPS-salaris Rs 2.25.000 kan bereiken voor een DGP. Er is geen verschil tussen het salaris van een IAS-functionaris en dat van een IPS-functionaris.
Een ambtenaar kan een gemeenteambtenaar zijn, maar ook medewerkers bij de provincies, waterschappen en rijksoverheid zijn ambtenaren. Bovenstaande definitie bestaat sinds 1 januari 2020 door de invoering van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra).
Een Ambtelijk Secretaris in Nederland verdient gemiddeld € 3.580 bruto per maand. Salarissen variëren van € 3.045 (laag) tot € 4.120 (hoog).
ambtelijk = ambtelijk bijv. naamw. Uitspraak: [ˈɑmtələk] wat bij het ambt of de ambtenaren hoort Voorbeelden: `de ambtelijke woning`, `een ambtelijk bevel`de ambtelijke molens werken traag (de overheid ... Ambtelijk bevel = Aanwijzing gegeven door een openbaar gezagsdrager.
AS-opleidingen verzorgt hbo en post-hbo gecertificeerde vakopleidingen voor de ambtelijk secretaris en adviseur medezeggenschap. Beide opleidingen bestaan uit een aantal vakken waarin alle aspecten van het medezeggenschapsvak aan de orde komen.
Alle ambtenaren bij de rijksoverheid, provincies, gemeenten en waterschappen vallen onder de noemer genormaliseerde ambtenaar. Ook medewerkers van overheidswerkgevers zoals de Sociale Verzekeringsbank (SVB), De Nederlandsche Bank, het CBR, CBS en UWV zijn genormaliseerde ambtenaren.
De invloed van media, maatschappelijke organisaties en belangengroepen wordt de vijfde macht genoemd. Journalisten volgen de politici kritisch. Burgers moeten weten wat goed en fout gaat in Nederland. Daarnaast is het voor politici heel belangrijk om regelmatig op tv en in de krant te komen.
De "vijfde" stand is een voortzetting van de drie klassieke standen van het koninkrijk: adel, geestelijkheid, onderdanen en de daaraan voorafgaande vierde stand, in feite de reguliere pers.