Deze test geeft naast een schatting van het algemeen intelligentieniveau (ten opzichte van leeftijdsgenoten), ook specifieke informatie over eventuele sterke en/of zwakke kanten op cognitief gebied. Binnen de test wordt gebruik gemaakt van een vijftal primaire indexen.
De WISC-V is een belangrijk onderdeel van IQ-testen voor kinderen en cognitieve profilering en biedt een uitgebreid overzicht van de sterke en zwakke punten van een kind op de volgende vijf vaardigheidsgebieden: verbaal begrip, visueel-ruimtelijk, vloeiend redeneren, werkgeheugen en verwerkingssnelheid.
Een test is bijvoorbeeld het hardop lezen van rijtjes woorden en ook niet bestaande woorden. En er wordt een dictee afgenomen. Ook bekijkt de onderzoeker de informatie die door de school is aangeleverd over het lezen en de spelling. Testjes die de lees- en spellingproblemen kunnen verklaren.
Met de Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC) brengt u de cognitieve capaciteiten van kinderen van 6 tot 17 jaar in kaart. Door het afnemen van 14 subtests wordt de algemene intelligentie van een kind in kaart gebracht.
Minimale impact op IQ-testen
Er wordt nog steeds intensief onderzoek gedaan naar de relatie tussen dyslexie en intelligentie. Wetenschappelijke analyses hebben tot nu toe weinig verschil getoond in prestaties tussen dyslectische en niet-dyslectische individuen.
Dyslexie en intelligentie zijn niet gecorreleerd - Gemm Learning.
Welke CITO-scores zijn er nodig voor een vergoed dyslexieonderzoek? Voor een vergoed dyslexieonderzoek moet je kind 3 keer achtereenvolgens een E-score hebben behaald op woordlezen op de hoofdmeetmomenten.
Algeheel onderzoek naar de betrouwbaarheid van de WISC-V-NL laat zien dat de betrouwbaarheid van het TIQ in de totale steekproef goed is (. 95) voor belangrijke beslissingen op individueel niveau. Voor de indexen zijn de betrouwbaarheden voor de totale gecombineerde steekproef allen voldoende (Verbaal Begrip Index; .
De Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC) is een individueel afgenomen intelligentietest voor kinderen tussen de 6 en 16 jaar. De Fifth Edition (WISC-V; Wechsler, 2014) is de meest recente versie. De WISC-V duurt 45 tot 65 minuten om af te nemen.
2. Standaard WISC-V IQ test: €.390,- Schriftelijk intake (+ telefonisch indien aanleiding n.a.v. schriftelijke intake).
De Shaywitz DyslexiaScreen™ is een efficiënte, betrouwbare en gebruiksvriendelijke universele screeningsmaatregel voor K-3-leerlingen die mogelijk risico lopen op dyslexie. Dr. Sally Shaywitz creëerde deze unieke evidence-based screeningstool.
Leerlingen met dyslexie hebben het recht om gelijk behandeld te worden, net zoals alle andere leerlingen. Dit is geregeld in de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte (WGBH). Scholen zijn verplicht om aanpassingen te doen als u of uw kind hierom vragen.
Dyslexie is voor een deel erfelijk. Dat wil zeggen dat de kans groter is dat een kind dyslexie heeft als één van de ouders dyslexie heeft. Kinderen van wie één van de ouders dyslexie heeft, hebben ongeveer een vier keer grotere kans om dyslexie te ontwikkelen dan kinderen van wie de ouders geen dyslexie hebben.
Dyslexietest. Om te bepalen of je kind dyslexie heeft, worden er verschillende testen afgenomen. In eerste instantie wordt er gekeken wat het lees- en spellingsniveau van je kind is. Hier blijft het niet bij, want er wordt ook onderzoek gedaan naar de basisvaardigheden die je kind heeft van lezen en spelling.
Digit Span Sequencing, een nieuwe taak voor de WISC-V, lijkt op andere taken die zijn ontworpen om het werkgeheugen en mentale manipulatie te meten (MacDonald, Almor, Henderson, Kempler, & Andersen, 2001; Werheid et al., 2002). Digit Span Sequencing is opgenomen om de cognitieve complexiteitseisen van de subtest te verhogen.
De Dyslexie Index
De index wordt berekend met een wiskundige formule, waarbij gebruik wordt gemaakt van de ruwe scores van alle zes afzonderlijke subtests plus twee andere scores, 'verwachte leesvaardigheid' en 'verwachte spelling'. Deze scores worden berekend op basis van de gecombineerde score voor het vaardigheidsniveau (ontbrekende stukjes en woordenschat).
De WISC-V NL moet door een diagnostisch geschoolde psycholoog of (ortho)pedagoog worden afgenomen.
De WISC-V bestaat in feite uit 10 subtests, die 5 scores opleveren, elk een samenvattende meting van een bepaald vermogen . Deze worden Verbal Comprehension, Visual Spatial, Fluid Reasoning, Working Memory en Processing Speed genoemd. Elke indexschaal bestaat uit twee subtests die samen het schaalresultaat vormen.
Psychologen wordt vaak gevraagd om de WISC-IV (Wechsler Intelligence Scale for Children – Fourth Edition) toe te passen. Het wordt gezien als de 'gouden standaard' in cognitieve beoordeling en claimt intellectuele prestaties te meten.
Uit een recent onderzoek naar de WISC-V-verschilscores met de bijbehorende standaardisatiesteekproef bleek dat de mediane betrouwbaarheid van de subtestverschilscore 0,70 bedroeg en de mediane betrouwbaarheid van de samengestelde verschilscore 0,81 (Farmer & Kim, 2020).
De test is geschikt voor kinderen van 6: 0 jaar tot en met 16:11 jaar. De WISC-V-NL is een bewerking van de Amerikaanse WISC-V en bestaat uit 14 subtests, waarvan 8 subtests ook in de WISC-III-NL voorkwamen.
WAIS-IV intelligentieonderzoek
De WAIS-IV is een van de meest gebruikte, betrouwbare en valide intelligentietest voor (jong)volwassen vanaf 16 jaar.
Naast een psychologisch beoordelingsrapport van elke leeftijd, opgesteld door een psycholoog waarin duidelijk de diagnose dyslexie wordt vermeld, MOETEN kandidaten ook twee leesvaardigheidsscores hebben die gelijk zijn aan of lager zijn dan het 10e percentiel (standaardscore van 81 of lager).
Vanaf welke leeftijd kun je dyslexie vaststellen? Vanaf halverwege groep 4 kun je vaststellen of er sprake is van dyslexie. Want voordat er een onderzoek plaatsvindt, moet worden aangetoond dat er sprake is van een ernstig en hardnekkig lees- en/of spellingprobleem.
Een kind kan nu een lichte, matige of ernstige vorm van dyslexie hebben. Maar dyslexie komt vaak niet alleen.