Opbrengstgericht werken is het bewust, systematisch en cyclisch werken aan het verbeteren van de resultaten. Hierbij gaat het niet alleen om leerprestaties, maar ook om sociaal-emotionele resultaten. Ook is het van belang dat leerlingen, ouders en het vervolgonderwijs tevreden zijn.
Het bewust, systematisch en cyclisch werken aan het verhogen van de opbrengsten: leerresultaten, sociaal-emotionele resultaten en tevredenheid van leerlingen, ouders en vervolgonderwijs.
Bij HGW zoek je in de aanpak vooral naar factoren waarop je invloed hebt, die je kunt veranderen.OGW vertrekt daarentegen direct vanuit oplossingen: wat werkt al een beetje en hoe kunnen we dat uitbreiden? Een verklaring van de situatie is hiervoor niet nodig.
De HGW-cyclus
Deze cyclus is een hulpmiddel om de zorg op groepsniveau en individueel concreet te maken. Op groepsniveau benoemt de leerkracht de onderwijsbehoeften van de leerlingen in zijn groep in een groepsplan. De leerkracht doet dit ook op individueel niveau voor de leerlingen die extra begeleiding nodig hebben.
Cyclisch werken
Met die doelen in het achterhoofd wordt het onderwijsproces vormgegeven. Daarna gaat de leerkracht naar de opbrengsten kijken en controleren of de gestelde doelen behaald zijn. De leerkracht analyseert de nieuwe gegevens. Aan de hand van deze analyse past hij het onderwijsproces of de doelen aan.
Want als de beoordelingscrite- ria voldoen aan de vier 'D's' zoals Brouwer (1998) die heeft beschreven, zou het niet uit hoeven maken wie er beoordeelt. Hij onderscheidt vier criteria, te weten dekkend, docentafhankelijk, te doen en doorzichtig.
Om de ontwikkelingskansen van kinderen te vergroten is het belangrijk om doelgericht en bewust aan te sluiten bij wat een kind nodig heeft. Dit is de kern van opbrengstgericht werken. Het is vooral het opsporen en benutten van talenten van kinderen.
HGW wordt beschouwd als een belangrijke werkwijze om Passend Onderwijs te realiseren, de onderwijszorg te verbeteren en opbrengstgericht te werken. Aangezien er vanuit het voortgezet onderwijs (VO) steeds meer vraag naar HGW is, hebben we de werkwijze bewerkt voor het VO.
PDCA is een afkorting die staat voor de belangrijkste stappen uit de cirkel: Plan (maak een plan met de resultaten die je wilt bereiken), Do (voer het plan uit), Check (vergelijk de resultaten met wat je had willen bereiken), Act (bij afwijking: neem maatregelen/stuur bij om de resultaten alsnog te bereiken).
Een " Hot Girl Walk " is een slangterm en TikTok-trend voor een dagelijkse wandeling. Ze zijn bedoeld om mensen te helpen naar buiten te gaan en wat beweging te krijgen. Vaak afgekort tot HGW, kleden sommige mensen zich op voor hun Hot Girl Walks terwijl ze door de buurt paraderen.
Met de 1-zorgroute wordt op groeps-, school- en bovenschools niveau het onderwijs passend gemaakt aan de onderwijsbehoeften van alle leerlingen. De kern van de 1-zorgroute is de cyclus van handelingsgericht werken met groepsplannen. Hierin is proactief handelen het uitgangspunt.
Handelingsgericht werken (HGW) is een werkwijze die behulpzaam blijkt te zijn bij het realiseren van passend onderwijs.
Het handelingsmodel is een didactisch model voor de leerkracht.Het model laat zien dat leerlingen een bewerking uit kunnen voeren op verschillende handelingsniveaus. Het handelingsmodel is dus een schematische weergave van de wiskundige ontwikkeling zoals die geldt voor alle leerlingen.
Kwaliteitskaarten kunnen fungeren als betrouwbare borgingsdocumenten.Ze bieden een overzicht van processen, normen en criteria binnen de werkwijze van de school. Ze zijn onmisbaar voor het monitoren, begeleiden en verbeteren van kwaliteit en het bevorderen van transparantie binnen het onderwijs.
Het leerrendement geeft het rendement van het leren van leerlingen aan. Oftewel, welk effect heeft het leerproces gehad op het leren van leerlingen. Dit wordt vaak in procenten uitgedrukt. Dus stel een leerling heeft 20 maanden onderwijs gehad en scoort op het niveau van 10 maanden, dan is het rendement 50 procent.
3. Aanbod en aanpak bepalen: groepsplan en themaplan In deze stap bedenk je welke ontwikkelingsactiviteiten goed passen bij een kind of een groepje kinderen: het aanbod. Je wisselt gerichte ontwikkelingsstimulering af met spelen in een rijke omgeving.
DMAIC model VS PDCA CYCLUS
Het DMAIC model gaat meer uit van projectmatig denken dan de PDCA (Plan, Do, Check en Act) cyclus. DMAIC draait om het analyseren van de hoofdzaken van het probleem terwijl PDCA zich meer richt op het algehele probleem.
De afkorting PDSA staat voor Plan, Do, Study, Act. Het is een veelgebruikte methode om te verbeteren. De cirkel geeft aan dat het een continu proces van verbeteren is. De PDCA-cyclus of cirkel is het bekendere broertje van de PDSA-cirkel.
Het INK-managementmodel is een 'Rijnlands'-model.Het zet aan tot het zoeken van de balans tussen de belangen van alle belanghebbenden. Naast de aandachtsgebieden beslaat het INK-managementmodel de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act) en de IMWR-cirkel (Inspireren-Mobiliseren-Waarderen-Reflecteren).
De informatiestandaard Huisartswaarneemgegevens (HWG) omvat de gegevensuitwisseling tijdens acute waarneming tussen Centrale Huisartsenpost (CHP) en huisarts of tussen huisartsen onderling.
Op 1 augustus 2013 trad de Wet Passend Onderwijs in werking. Deze wet heeft als doel dat scholen in het funderend onderwijs op een zo efficiënt en effectief mogelijke manier passend onderwijs realiseren. De kern van de wet is de zorgplicht voor passend onderwijs.
Opbrengstgericht werken is het bewust, systematisch en cyclisch werken aan het verbeteren van de resultaten. Hierbij gaat het niet alleen om leerprestaties, maar ook om sociaal-emotionele resultaten. Ook is het van belang dat leerlingen, ouders en het vervolgonderwijs tevreden zijn.
U mag maximaal 12 uur per dienst werken en maximaal 60 uur per week. Voor jongeren tot 18 jaar en voor zwangere en pas bevallen vrouwen gelden aparte regels. In uw cao kunnen afwijkende regels staan.
Werken in de kinderopvang kan fysiek best zwaar zijn. Des te belangrijker is het dus om goed op je houding te letten. Dat noemen we ook wel ergonomisch werken.