Tot vier decibel te hard is de bekeuring € 320 en vanaf een uitlaat die vier decibel te hard is krijg je een boete van € 450. Daarnaast moeten de voertuigen die een WOK-status opgelegd hebben gekregen opnieuw gekeurd worden bij de RDW om weer te mogen rijden.
Tussen 1980 en 2016 is het toegestane rijdend geluidsniveau van nieuwe auto's al van 84 decibel naar 72 decibel gedaald. Vanaf dit jaar (per 1 september 2020) gaat de algemene limiet omlaag naar 70 decibel. In 2024 mogen nieuw geproduceerde auto's zelfs niet meer dan 68 decibel maken.
De bekeuring die je krijgt voor overmatig geluidsoverlast, althans daar valt deze bekeuring onder. Zit voor 2023 op 280,- euro, welke in 2021 nog 400,- euro kostte.
Er gelden normen voor de hoeveelheid geluid die mag worden gemaakt. Als die norm met vijf decibel wordt overschreden krijgt de eigenaar van het voertuig een boete. "Wij meten het geluid met een geluidsmeter. In het kentekenregister van een voertuig wordt vaak het maximale aantal decibels vermeld.
Verkeersboetes met een specifiek boetebedrag:
rijden met een lekkende uitlaat of een te luide uitlaat: 320 euro; rijden in een onverzekerde auto: 400 euro; een auto met bestickering parkeren met als doel reclame te maken: 210 euro.
Een Akrapovic uitlaat is legaal, zolang deze voldoet aan de wettelijke regels en correct is gemonteerd. Een Akrapovic uitlaat is erg populair en het merk staat bekend om zijn kwalitatieve uitlaten met uitstekende prestaties. Daarom is een originele Akrapovic zeker legaal.
Conclusie: een flitsboete bij snel optrekken is vrijwel onmogelijk. Het moet de juiste soort flitspaal zijn en je moet in een auto zitten die eigenlijk niet eens bestaat, als je het productieaantal afrondt naar beneden. Daarbij flitsen niet alle stoplichten op een kruispunt op snelheid. Maak je dus maar geen zorgen.
Tot vier decibel te hard is de bekeuring € 320 en vanaf een uitlaat die vier decibel te hard is krijg je een boete van € 450. Daarnaast moeten de voertuigen die een WOK-status opgelegd hebben gekregen opnieuw gekeurd worden bij de RDW om weer te mogen rijden. Hier zitten ook kosten aan verbonden.
Volgens het Activiteitenbesluit milieubeheer mag het geluidsniveau binnen woningen overdag (tussen 07.00 en 19.00 uur) maximaal 50-70 decibel (dB) zijn. 's Avonds (tussen 19.00 en 23.00 uur) en 's nachts (tussen 23.00 en 07.00 uur) mag het geluidsniveau binnen woningen niet hoger zijn dan 45-65 dB.
Een geldboete is in Nederland sinds 1 januari 2024 minimaal € 3 en maximaal € 1.030.000.
Bromfietsrijbewijs: Niet voldoet aan de gestelde eisen: €35. Niet kunnen tonen: €100. Rijden terwijl het rijbewijs is ingenomen: €280.
Onze deskundige medewerkers kennen de regels en zorgen dat jouw kleppensysteem uitlaat APK vriendelijk zal zijn. Een klep in de uitlaat is legaal, zolang het geluidsniveau onder 2 db blijft.
Een bladblazer of een grasmaaier op benzine is al 85 dB, terwijl een concert of een club kan variëren van 105-110 dB. 95 dB is al luid genoeg, maar sommige auto's komen uit de fabriek die deze limiet overschrijden . De Dodge Challenger Hellcat produceert meer dan 105 dB wanneer hij tot het uiterste wordt gedreven.
In principe is zo'n uitlaat niet verboden, maar een auto mag bijvoorbeeld niet meer geluid produceren dan 95 dB(A) bij 3500 toeren, gemeten dicht bij de uitlaat. In de praktijk wordt hier inderdaad nauwelijks op gecontroleerd, al zijn er bij de Nederlandse politie wel geluidsmeters in gebruik om te kunnen handhaven.
Hiervoor heeft de RDW richtlijnen opgesteld. De cilinderinhoud van de motorfiets is daarbij leidend. Zo mag een motorfiets tot 80 cc maximaal 91 dB(A) geluid produceren terwijl een motor met meer dan 1000 cc tot wel 106 dB(A) mag produceren. Deze waardes zijn afhankelijk van een toerental.
Een geluidssterkte rond de 50 dB is voor ons aangenaam. Daarentegen ligt rond 100 dB de grens waarbij we ons niet meer prettig voelen en in de buurt van 120 dB is de pijngrens bereikt. Het is belangrijk te weten dat 100 dB niet twee keer zo luid is als 50 dB.
50 dB klinkt als een rustige woonwijk. 65 dB klinkt als een klein vliegtuig dat opstijgt op 6,5 kilometer van de start en 750 m hoog. 80 dB klinkt als een drukke verkeersweg op 10 meter afstand. Het geluid van een vrachtwagen op 7,5 meter afstand komt overeen met zo'n 90 dB.
Indien men uitgaat van een aanvaardbare blootstelling aan 85 dB(A) gedurende 8 uur per dag, betekent dit dat bij een geluidsniveau van 90 dB(A) er na ongeveer 3 uur blootstelling al kans is op gehoorschade. Voor een geluidsniveau van 100 dB(A) is deze blootstellingstijd nog slechts 15 minuten.
Het ontstaat doordat er te veel brandstof wordt ingespoten in het motorsysteem.De brandstof die dan nog vrijkomt wordt verbrand in de uitlaat of de turbo en dit veroorzaakt de knal.
Tuners geven soms de voorkeur aan een downpipe zonder katalysator. Dit is echter niet langer legaal, aangezien auto's met een bouwjaar vanaf 1992 van een kat voorzien moeten zijn. Tegenwoordig worden downpipes met sportkatalysatoren geleverd.
1) Over de hele lengte moet de uitlaat gasdicht zijn. Met uitzondering van afwateringsgaatjes. 2) de uitlaat dient deugdelijk bevestigd zijn. 3) De uitlaat mag niet meer dan 2db geluid produceren dan de waarde in het voertuigreglement.
Onder de 100 km/u wordt er 3 km/u van je gemeten snelheid afgetrokken. Bij snelheden boven de 100 km/u geldt een correctie van 3 procent. Boetes worden pas uitgeschreven vanaf een snelheidsovertreding van minimaal 4 km/u. Dus als je na de meetcorrectie 1, 2 of 3 km/u te hard rijdt, ontvang je geen boete.
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (Wegcode of Verkeersreglement) Het is verboden een bestuurder aan te sporen of uit te dagen overdreven snel te rijden.
De boete voor onnodig geluid maken is € 280.00. Een boete voor onnodig toeteren bedraagt € 160 voor auto's en motoren. Op een snor- of bromfiets betaal je € 110.00. Per 1 maart 2023 bedraagt deze boete € 280.00 voor auto's en motoren.