Grotere carburateur levert wat meer kracht op en vaak ook wat meer toeren. Mits de uitlaat en de poorten in de cilinder niet te veel geknepen zijn. Mogelijk kun je wat zwaarder vertanden met een grotere carburateur. 55 is voor een 10 mm carburateur inderdaad niet verkeerd.
Net als in het leven, zo is het ook met carbs: compromissen worden genoemd voor een fijne balans. Niet te groot, want dan verlies je rijeigenschappen . Niet te klein, want dan wordt de carb een groot knelpunt. Voor de meeste hete, dual-purpose auto's is het trekken van ongeveer 1,0-inch-Hg manifold vacuüm bij WOT, max rpm op de dyno niet ver weg.
Het gaatje van de sproeier is ervoor om de juiste benzine/luchtmengsel bij elkaar te brengen voor een juiste verbranding van de motor. Bij een te grote sproeier creëer je een te rijk mengsel en bij een te kleine sproeier te arm mengsel. Een warm/vastloper bij 2-takt motoren is vaak een oorzaak van een te arm mengsel.
De 19mm carburateur zal de prestaties van uw 50cc scooter of motor gemakkelijk verhogen. U wint aan acceleratie en ook aan topsnelheid. Als uw machine is uitgerust met een originele automatische starter, hoeft u deze alleen maar uit te rusten met een universele kabelstarter die u op het stuur plaatsen.
is vooral kans dat ie slechter gaat lopen met de grotere carburateur of in ieder geval moeilijker af te stellen is. Door de grotere diameter wordt de snelheid van de luchtstroom lager waardoor de brandstof minder goed aangezogen wordt. Hierdoor wordt het over het algemeen lastiger om tot een juiste afstelling te komen.
Een motor met een te grote carburateur zal minder koppel en pk's leveren . Het zal moeilijk zijn om te rijden vanwege het slechte koppel bij lage toerentallen. Als je met je auto gaat dragracen, zal een te grote carburateur langzame 60 ft. tijden produceren.
Grotere carburateur levert wat meer kracht op en vaak ook wat meer toeren. Mits de uitlaat en de poorten in de cilinder niet te veel geknepen zijn. Mogelijk kun je wat zwaarder vertanden met een grotere carburateur.
50cc: Kies voor een 12mm of 15mm carburateur voor efficiënte brandstoftoevoer.
Denk hierbij aan een kleinere sproeier, een prop in de uitlaat, een aanpassing in de luchttoevoer (luchtfilter of luchtfilterhuis) naar de carburateur, een varioring en een cdi (ontstekingsregeling). Een 2-takt scooter kun je behoorlijk snel laten rijden zonder hele grote aanpassingen.
Meet de binnendiameter van het inlaatspruitstuk
Vergelijk de binnendiameter van het inlaatspruitstuk met de buitendiameter van de carburateur, de maat moet overeenkomen. Zorg ervoor dat de carburateur op het inlaatspruitstuk van uw motorfiets kan worden gemonteerd. Sommige vereisen adapters of aanpassingen.
Je begint met een check van de kleur van je bougie nadat je een eind volgas hebt gereden. Aan de kleur van je bougie kun je namelijk aflezen hoe de verbranding van je gassen is. Is de kleur lichtgrijs tot grijs; dan is de sproeier te klein. Is de kleur zwart dan is de sproeier te groot.
6mm sproeier Bing 19mm carburateur.
Om een 2-takt carburateur af te stellen, moet je eerst de luchtschroef en de stationairschroef terugdraaien naar hun basisinstellingen. Start de motor en laat deze opwarmen. Draai de stationairschroef langzaam in de richting van de klok totdat de motor net niet afslaat.
De motor start slecht of helemaal niet: De meest duidelijke indicatie van een defecte carburateur is dat de auto moeilijk of helemaal niet start. Oorzaak hiervan kan zijn dat het onderdeel niet meer de juiste verhouding brandstof/lucht levert, wat ervoor zorgt dat de motor niet goed start.
Om tot de meest geschikte carburateurkeuze te komen, is er een basisformule: cilinderinhoud vermenigvuldigd met maximaal toerental gedeeld door 3.456 . Bijvoorbeeld: een typische 355ci small-block - een 0,030-over revisie - met een maximaal motortoerental van 6.000 tpm zou goed werken met een 616-cfm carb ((355 x 6.000) 3.456 = 616,32).
Oudere 454-truckmotoren werden allemaal geleverd met Q-jet-carburateurs die waren beoordeeld op 750 cfm . Een grotere 750 cfm-carburateur zou dus het potentieel voor luchtstroom iets vergroten.
Als u nu het beest in uw 50cc-motor wilt loslaten, overweeg dan een grotere carburateur en stevigere sproeiers . Deze aanpassingen verfijnen het lucht-brandstofmengsel, waardoor uw brommer meer vermogen en snelheid krijgt. Het is alsof u uw motor grotere longen geeft om te ademen en meer push om die hogere mijlen per uur te bereiken.
Bij een 4-takt kun je alleen de prestaties verbeteren door de huidige cilinder te vervangen voor een cilinder met een grotere diameter. Bij deze aanpassing is een andere uitlaat niet nodig. Wil je nog meer resultaat behalen dan kun je bij een 4-takt ook spelen met het aanpassen van de nokkenas.
Het is fout om te zeggen dat je met lichtere rollen sneller op trekt dan met zwaardere: lichtere rollen maakt ie meer toeren, en zwaardere minder. Als je scooter 'overtoeren' maakt, moet je zwaardere rollen proberen.
Een 21mm carburateur op een 50cc is gewoon niet slim en niet rendabel (tenzij je hiermee aan races of competitie doet). Snelste klap is gewoon een cilinder met grotere inhoud (70cc maakt en erg veel verschil).
Als je sproeier te groot is trekt hij onderin wel maar is het onmogelijk om volgas te geven. De motor wil niet mooi stationair draaien en valt vanaf volgas meteen terug in de toeren en slaat af. Een te kleine sproeier geeft heel weinig kracht onderin maar je kunt er wel veel toeren mee draaien.
Het 2-takt motorblok beschikt zowel over veel pk's als koppel. Er zijn weinig 50cc schakelbrommers te vinden die beschikken over 8,5pk!
Er van uitgaand dat je een 50cc cilinder hebt gewoon een 17,5mm carb.
Een choke of smoorklep is een vlinderklep die de luchttoevoer kan verkleinen voor een mengselmotor met een carburateur. Dit is nodig als de motor nog niet zijn normale bedrijfstemperatuur heeft bereikt. Het Engelse woord choke betekent verstikken.
Om tot de meest geschikte carburateurkeuze te komen, is er een basisformule: cilinderinhoud vermenigvuldigd met maximaal toerental gedeeld door 3.456 . Bijvoorbeeld: een typische 355ci small-block - een 0,030-over revisie - met een maximaal motortoerental van 6.000 tpm zou goed werken met een 616-cfm carb ((355 x 6.000) 3.456 = 616,32).