De meeste auto's hebben twee
Om de aandrijfas zo lang mogelijk mee te laten gaan, wilt u de homokineet hoes regelmatig controleren op scheurtjes. Als er een gescheurd is, wilt u beide zijden vervangen. Dan kunt u weer een tijdje vooruit. Een stofhoes of asmanchet kost rond de €10- €17,- euro, inclusief montagemateriaal en smeermiddel.
De rol die aandrijfashoezen spelen is in essentie beschermend. Zoals aangegeven door hun alternatieve naam, CV-hoezen, zijn ze ontworpen om de constante snelheidsgewrichten (of CV-gewrichten) te omhullen die de verbinding vormen tussen de aandrijfas van de meeste voorwielaangedreven auto's en de wielen van het voertuig .
Als u het voertuig bestuurt en u voelt veel harde trillingen onder het voertuig komen, dan kan uw aandrijfas in de problemen komen. Dit is meestal het eerste symptoom dat mensen herkennen als er een probleem met de aandrijfas is. De trillingen zijn waarschijnlijk te wijten aan versleten bussen van de aandrijfas.
De binnenste aandrijfashoes beschermt de homokinetische koppelingen van de aandrijfas tegen vocht en vuil en zorgt ervoor dat het smeervet zich binnen de koppeling blijft bevinden. De binnenste aandrijfashoes bevindt zich aan de kant van de versnellingsbak.
Wanneer een CV-hoes lekt, kan dit ervoor zorgen dat de bevestigde verbinding beschadigd raakt, wat een ernstig veiligheidsrisico oplevert. Ten eerste kan het vet lekken - wanneer dit gebeurt, lekt de hoes vet op de binnenkant van het wiel.
Dus als de hoes gescheurd is, dan is al het vet eruit gelekt en wordt de CV-koppeling niet gesmeerd, wat er uiteindelijk toe zal leiden dat de CV-koppeling voortijdig kapotgaat . Dit is dus in feite een behoorlijk groot probleem. Dit is absoluut iets dat u wilt laten aanpakken.
Defecte aandrijfassen kunnen zeer verschillende symptomen vertonen. Dit is afhankelijk van het voertuig- en asontwerp, maar meestal treden er krakende, zoemende of raspende geluiden op die soms luider en soms stiller worden, afhankelijk van het toerental. Ook in bochten kan het geluid soms meer opvallen.
Risico's van het negeren van problemen met de aandrijfas
Rijden met een defecte aandrijfas kan leiden tot ernstige mechanische en veiligheidsproblemen . Voor één legt het extra spanning op andere componenten van de aandrijflijn- en ophangingssystemen, wat mogelijk leidt tot meer uitgebreide reparaties als het eerste probleem niet op tijd wordt verholpen.
Als u even blijft doorrijden met een versleten aandrijfas zult u nog niet tegen problemen aanlopen, maar het is niet verstandig om hier te lang mee door te rijden. Een kapotte aandrijfas kan op den duur namelijk ook andere onderdelen beschadigen.
Het vervangen van een CV-laars kost doorgaans ongeveer $ 330 tot $ 380 inclusief arbeidskosten. De kosten van de CV-laars zelf kunnen variëren van $ 10 tot $ 160.
De aandrijfashoezen van uw auto, ook wel bekend als homokinetische hoezen, zijn niets meer dan kleine rubberen sokjes die de aandrijfasgewrichten bedekken .
Een aandrijfashoes is bedoeld om de CV-koppeling te beschermen tegen vuil of rommel. Omdat deze koppeling ook gesmeerd is, kunnen defecte CV-hoezen ervoor zorgen dat vuil zich ophoopt in uw voertuig en de beweging niet optimaal is .
Een versleten aandrijfas laat zich vooral horen in een scherpe bocht, met 'n beetje gas erop.
Of een homokineet kapot is, kunt u aan een aantal symptomen herkennen. Het meest voorkomende symptoom is een knakkend/tikkend geluid bij het optrekken of bij het rijden in een scherpe bocht. Vaak duidt een tikkend geluid op een kapotte of versleten buitenste homokineet.
De installatie van een nieuwe wiellager neemt gemiddeld 60 minuten in beslag. Het vervangen van de wiellager kan een dure klus zijn. De gemiddelde prijs ligt meestal tussen de 350 en 450 euro. Die wiellager vervangen kosten kunnen echter sterk uiteen lopen en zijn van meerdere factoren afhankelijk.
Doorrijden met een een kapotte homokineet gevaarlijk? Homokineten zijn een integraal component van de cardanaandrijving van je auto. Een versleten of beschadigde koppeling vormt een potentieel gevaar, aangezien dit tot verlies van controle over de wagen kan leiden.
Versleten en beschadigde aandrijfassen vervullen hun rol niet goed. Dit kan resulteren in overmatige speling in de aandrijfas en homokinetische koppelingen, wat schade kan veroorzaken aan de aandrijfas, het differentieel, de transmissie en de transaxlebehuizing . Het is niet veilig om te rijden met een versleten of beschadigde aandrijfas.
U kunt echter wel een ruwe schatting maken voor de aandrijfassen van personenauto's: deze ligt op ongeveer 120.000 kilometer .
Als het stuur heen en weer trilt of u tijdens het rijden duidelijke krakende geluiden hoort, is er waarschijnlijk een probleem met de aandrijfas. Als de hij defect is, heeft dit een negatief effect op de veiligheid van uw auto. Het is daarom belangrijk deze zo snel mogelijk te repareren of te vervangen.
Versleten kruiskoppelingen: De kruiskoppelingen aan beide uiteinden van de aandrijfas kunnen na verloop van tijd verslijten, waardoor er een bonkend geluid ontstaat bij het accelereren of schakelen. Onevenwichtige aandrijfas: Een onevenwichtige aandrijfas kan trillingen en geluid veroorzaken, vooral bij hoge snelheden .
Tekenen van een versleten of kapotte wiellager zijn: Een brommend of zoemend geluid dat sterker wordt als je sneller rijdt.Speling in het wiel als je de auto opgekrikt hebt.Trillingen in het stuur, vooral als je harder rijdt.
U kunt alleen een CV-hoes repareren als de scheur klein is . Voor een reparatie kunt u een hoesset kopen, die nieuwe CV-hoezen, CV-hoesklemmen, klemmen en vet bevat. Hoewel deze onderdelen goedkoop zijn, moet u nog steeds de verbindingen demonteren en de assen verwijderen.
Het antwoord zal relatief zijn van de ene CV-as tot de andere. Het kan weken, maanden of jaren duren. Maar de gemiddelde levensduur van een slechte CV-as is ongeveer vijf tot zes maanden . Dit weten betekent niet alleen dat de deadline een beetje moet worden opgerekt.
De hoes houdt het vet in het gewricht en beschermt het tegen vuil, vocht en hitte . Het houdt ook het vet vast zodat het niet wegvliegt door de centrifugale kracht die wordt gecreëerd door de draaiende as. Door een gescheurde CV-hoes te vervangen, kan het gewricht worden gered door het vet in het gewricht te houden en het te beschermen tegen slijtage.