Een spijkerband is een winterband met spijkers (van aluminium of staal) in het loopvlak. Deze spijkers zorgen voor extra grip op ijs.Spijkerbanden zorgen ook voor de beste tractie op sneeuw. Deze uitzonderlijke prestaties op sneeuw en ijs worden erkend door de toekenning van de officiële 3PMSF- en Ice-logo's.
Als u een spijker in het loopvlak van een band ontdekt, is het laatste wat u moet doen, de spijker eruit trekken. Laat de spijker gewoon zitten waar hij zit. Als de band nog geen spanning heeft verloren, kunt u direct naar de dichtstbijzijnde bandenboer of uw garage rijden.
Indien spijkerbanden worden gebruikt, moeten deze op alle assen en op elke aanhangwagen worden gemonteerd, tenzij de aanhangwagen minder dan 500 kg weegt. Op de rijkswegen en autosnelwegen is de maximumsnelheid met spijkerbanden 90 km/u en op de overige wegen 60 km/u.
Noppen zorgen voor veiliger remmen en bochtenwerk op zowel ijzige als besneeuwde oppervlakken . Dus als uw dagelijkse woon-werkverkeer bestaat uit landwegen of snelwegen die constant bedekt zijn met ijs, kan dit type band helpen. Anders zullen goede winterbanden zonder noppen de truc doen.
Ze kunnen worden gebruikt op asfaltwegen in het winterseizoen, maar het is verboden ze in de zomer te gebruiken (over het algemeen wordt het sowieso afgeraden met enig soort winterband in de zomer te rijden), voornamelijk vanwege de lokale wetgeving.
Auto's met een lekke band kunnen vaak nog rond de 80 kilometer ver rijden, tegen een maximumsnelheid van 80 km per uur. Dit is wel afhankelijk van de schade op uw band. Als de band ernstig lek is, kunt u uiteraard minder verder doorrijden en dan bij een klein lek.
Bevestig het installatiegereedschap aan de variabele snelheidsboor. Klik een bout in de punt van het installatiegereedschap. Plaats de bout stevig tegen een dikke knobbel van het loopvlak van de band. Oefen stevige druk recht naar beneden uit terwijl u de bout langzaam in de band schroeft totdat de pinnen op het gereedschap in het rubber zijn begraven.
In kleine maar opmerkelijke mate onderbreken noppen de cruciale interactie tussen het loopvlak van de band en het wegdek, wat een negatief effect kan hebben op de remweg. Noppen staan er ook om bekend dat ze extra weggeluid produceren, waaronder een tikkend geluid wanneer de noppen het wegdek raken .
Ze zijn niet geschikt voor droge wegomstandigheden . De metalen noppen die uitstekende tractie op ijs bieden, kunnen de grip en het rijgedrag van de banden op droge of natte oppervlakken verminderen. Het gebruik van noppenbanden wanneer dit niet nodig is, kan resulteren in een minder comfortabele rijervaring.
Noppenbanden zijn winterbanden met metalen of rubberen noppen in het loopvlak. Ze bieden geweldige grip en tractie op ijs; noppenbanden zijn echter niet de beste keuze voor verharde wegen of diepe sneeuw .
Bandenspijkers vanaf $ 25/band
In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, zijn spikebanden vaak legaal. Het is dan ook van groot belang dat u de specifieke gebruiksdoeleinden begrijpt.
De snelheidsbeperking tot 60 km/h voor voertuigen met eem M.T.M. van meer dan 7500kg geldt enkel op wegen met minder dan twee rijstroken in één van de rijrichtingen. Zodra er twee rijstroken zijn in elke rijrichting, met of zonder middenberm, dan is de toegelaten snelheid voor deze voertuigen 90 km/h.
Op de autosnelwegen, kortweg snelwegen, geldt tussen 06.00 en 19.00 uur meestal een maximumsnelheid van 100 km/h. Buiten deze tijden mag u op plaatsen waar dat qua verkeersveiligheid en leefbaarheid kan, 120 of 130 km/h rijden. Op de N-wegen geldt een maximumsnelheid van 80 of 100 km/h.
Als u een spijker ziet, maar geen luchtverlies, breng uw auto dan naar een autoprofessional die u vertrouwt met uw banden . Als het lek klein is en zich in het loopvlak bevindt, kan een bandentechnicus of specialist het mogelijk repareren.
Met een MICHELIN ZP-band kunt u verder rijden met een maximumsnelheid van 80 km/u over een afstand van maximaal 80 km. Zo kunt u een specialist vinden die de band kan repareren of vervangen. Als er meer dan één band lek is, dan kunt u beter niet verder te rijden.
De gemiddelde kosten om een band te repareren liggen in 2023 tussen de $ 20 en $ 50 , maar sommige gespecialiseerde reparaties kunnen $ 100 of meer kosten.
Als u in de winter meer op ijzige wegen rijdt dan op besneeuwde, zijn spikes de juiste keuze voor u . Studs zijn vooral geschikt als u in de buurt van de kust woont, waar de wegen in de winter vaak ijzig zijn. Winterbanden zonder spikes zijn een goede keuze voor besneeuwde wegen.
Spijkerbanden. Spijkerbanden mogen tussen 1 november tot en met 31 maart geplaatst worden op voertuigen met een M.T.M. tot 3,5 ton. Snelheid: Autosnelwegen en wegen met 2x2 rijstroken gescheiden door een berm: maximaal 90 km/uur.
Een klapband is levensgevaarlijk. Als chauffeur kunt u de macht over het stuur verliezen en door de hoge druk in de banden kunnen fragmenten ver weg worden geslingerd en zelfs de vloer van de cabine doorboren. Herstelkosten kunnen dan ook hoog zijn.
Als u een spijker in het loopvlak van een band ontdekt, is het laatste wat u moet doen, de spijker eruit trekken. Laat de spijker gewoon zitten waar hij zit. Als de band nog geen spanning heeft verloren, kunt u direct naar de dichtstbijzijnde bandenboer of uw garage rijden.
Het buitenste deel van de stud is een cilindrische metalen mantel of body die in het rubber van het loopvlak van de band wordt vastgehouden door een flens aan de basis. Alleen nieuwe banden die nog nooit zijn gebruikt, kunnen worden voorzien van studs .
Meestal kan bandengeluid een paar dingen aangeven. Een veelvoorkomende boosdoener is bandenslijtage, vooral als het loopvlak ongelijkmatig is versleten of als de banden oud worden . Het kan ook een teken zijn dat uw banden gebalanceerd of uitgelijnd moeten worden. En vergeet de bandenspanning niet: als deze te laag of te hoog is, kan dit ook geluid veroorzaken.
Een spijkerband voor een compacte auto kost echter doorgaans tussen de $ 100 en $ 550 per band .
Ondanks dat enkele factoren, zoals de type auto en de bandenmaat, de druk kunnen beïnvloeden, is de bandenspanning normaal gesproken tussen de 2.0 en 4.0 bar. Wilt u weten welke druk door uw autofabrikant is aanbevolen, raadpleeg dan uw handleiding of kijk aan de binnenkant van de benzineklep.
Meer slijtage
In de zomer rijden met winterbanden is niet ideaal. Een belangrijk nadeel is dat winterbanden sneller slijten door de hogere temperaturen. In de winter is het juist belangrijk dat je winterbanden genoeg profiel hebben. Daarom is het beter om in de zomer zomerbanden te gebruiken.