Criminelen stelen om goederen te verkopen voor geld, om de uniekheid ervan of omdat ze de goederen inzetten voor andere criminele activiteiten. Denk aan structureel tanken zonder betalen, een gestolen auto gebruiken voor een ramkraak of gestolen kentekens plaatsen op andere auto voor hetzelfde doel.
Veelgestelde vragen over gestolen pakketten
USPS kan u vergoeden voor gestolen, verloren of vermiste pakketten als de post verzekerd was . Als uw pakketten niet verzekerd waren, zullen ze waarschijnlijk geen restitutie verstrekken. In plaats daarvan moet u contact opnemen met de verkoper. Dit geldt ook voor andere bezorgservices.
De verkoper is je aanspreekpunt.Je kunt de verkoper bijvoorbeeld een e-mail of (online) brief sturen met het verzoek om je pakket alsnog (in goede staat) te leveren. Je kunt ook besluiten de online aankoop te ontbinden en je geld terug te vragen.
Je kan enkel een klacht indienen bij bpost als afzender van het pakje, niet als ontvanger. Gelukkig hebben de meeste afzenders vaste afspreken voor verloren en beschadigde pakjes. Ben jij de ontvanger, neem dan contact op met de afzender om samen te kijken wat de beste oplossing is voor je bestelling (bv.
De exacte verantwoordelijkheid voor gestolen pakketten is behoorlijk lastig. In de meeste gevallen is de verkoper verantwoordelijk voor de leveringen totdat ze op de aangewezen plaats van de klant worden afgeleverd. Zodra de koerier de levering heeft bevestigd, wordt het pakket de verantwoordelijkheid van de online shopper.
De webwinkel is dus verantwoordelijk voor het pakket. Als de bezorger het pakket niet heeft kunnen afleveren, wordt het uiteindelijk geretourneerd aan de verzender.
Als u iets van een bedrijf hebt gekocht om te laten bezorgen, is het de verantwoordelijkheid van de verkoper om ervoor te zorgen dat het artikel bij u wordt afgeleverd. Als de verkoper een koerier heeft gebruikt, moet hij de koerier achtervolgen om erachter te komen wat er met uw bestelling is gebeurd - het is niet uw verantwoordelijkheid.
De verkoper die het goed zelf verzendt of bezorgt draagt het risico voor verlies en beschadiging. Indien de consument het product zelf moet gaan ophalen, maar toch vraagt om een verzending, zal het risico voor verlies en beschadiging aan de consument toekomen.
Een PostNL onderzoek waarbij een handtekening nodig is voor ontvangst duurt tot 30 dagen, geen 2 weken zoals mijn collega's aan hebben gegeven.
Groepsdruk is een bijdragende factor aan de stijgende gevallen van pakketdiefstal , vooral onder de jongere bevolking. Misschien doen hun vrienden het, en in een wanhopige poging om niet buitengesloten te worden, worden ze gedwongen de misdaad te plegen om het gevoel van verbondenheid te voelen.
De meeste verkopers zeggen dat de meest populaire diefstalartikelen op dit moment Tide-wasmiddel, Gillette-scheermessen, zuigelingenvoeding, elektronica, batterijen, geurstoffen en vrij verkrijgbare medicijnen zijn, met name Prilosec en Abreva.
Controleer uw beveiligingscamera
Veel beveiligingscamera's kunnen beweging detecteren en beginnen met opnemen zodra er beweging wordt gedetecteerd. En sommige slimme beveiligingssystemen kunnen onderscheid maken tussen uw vaste postbode en iemand die rondstaat en op zoek is naar pakketten om te stelen.
De meeste inbrekers en andere dieven stelen om geld te verdienen. Om dat te kunnen doen, moeten ze alles wat ze stelen verkopen .
De politie krijgt automatisch een seintje als er gestolen goederen tussen zitten. Gemeenten houden toezicht op de registratie. Zij kunnen opkopers van tweedehands goederen verplichten om die goederen te registreren in een DOR.
Met de komst van tablets, smartphones en laptops worden ze een steeds belangrijker doelwit. Bewaar de facturen van deze artikelen en hun serienummers zorgvuldig, zodat u in geval van diefstal uw bezittingen kunt identificeren. Cash geld is duidelijk een gemakkelijk doelwit voor inbrekers.
Neem contact op met de bezorger
De bezorger is bijvoorbeeld PostNL of DHL. Zij kijken of ze het pakketje kunnen vinden. Lukt dat niet, dan verwijzen ze door of terug naar de webwinkel. Leden van de Consumentenbond helpen we op weg met onze voorbeeldbrieven postbezorging.
7:6 BW): tenzij de koper een specifieke bezorger voorstelt, is de verkoper aansprakelijk voor kwijtraken. Ook als hij TNT Post gebruikt, ook als in de algemene voorwaarden staat dat de koper het risico aanvaardt bij gebruik van TNT Post en ook als de koper heeft gezegd dat het zo goedkoop mogelijk moet.
Meld het: Laat het de verkoper of winkelier weten.Zij zullen het onderzoeken en mogelijk een vervanging of restitutie aanbieden.Neem contact op met de politie : Hoewel zij het misschien niet meteen onderzoeken, creëert het indienen van een rapport een officieel verslag, wat handig is voor claims of verzekeringsdoeleinden.
Verplichtingen van de vervoerder
Als het pakket toch zoekraakt, zal de vervoerder moeten zorgen voor het achterhalen van de locatie van het pakket en het alsnog bezorgen bij de juiste persoon. Mocht blijken dat het niet terug kan worden gevonden, dan kan het zijn dat je als verkoper recht hebt op een vergoeding.
Wat u kunt doen: Als u uw pakket nog steeds niet kunt vinden en het meer dan 24 uur geleden is dat het de status 'bezorgd' kreeg, gebruik dan uw trackingnummer en dien een serviceverzoek in bij uw lokale postkantoor ™.
Aansprakelijkheid voor verloren of vermiste pakketten
Als het pakket kwijtraakt of beschadigd raakt tijdens het transport met een externe verzender of bezorgservice, zoals de United States Postal Service (USPS) of FedEx, is de verkoper verantwoordelijk en moet deze het artikel doorgaans vervangen of u een vergoeding geven.
Neem dan binnen 30 dagen contact op met onze Klantenservice. Wij onderzoeken dan eerst wat er is gebeurd. Daarna laten we je weten of je online jouw claim kunt indienen. De eventuele financiële compensatie af van het gewicht van je zending en of je een verzekering hebt afgesloten voor je zending.
Een standaard pakket is niet verzekerd.