In Duitsland heet de APK Haupt Untersuchung, ofwel in het kort HU. Die moet er wel op zitten wil je importeren. Je moet de papieren in orde hebben voor een tijdelijk Duits kenteken, voor een eendaags Nederlands kenteken én de auto moet natuurlijk verzekerd zijn.
Welke papieren hoor je bij de auto te krijgen? Dat zijn er twee, een grote en een kleine. Plus eventueel de papieren van de laatste keuring, uitgevoerd door bijvoorbeeld TÜV of Dekra. Het gaat dan om de HU (Haupt Untersuchung, soort APK) en de AU (Abgas Untersuchung, controle uitlaatgasemissie).
De algemene keuring (HU) is verplicht voor alle motorvoertuigen in Duitsland voordat ze op de weg mogen. De hoofdkeuring controleert of het voertuig verkeerswaardig en veilig is.
Om een auto te kopen in Duitsland heeft u alleen een geldig identiteitsbewijs nodig en voldoende financiële middelen om de auto te kopen, verzekeringen, registratie en belastingen te betalen , zodat u autobezitter kunt worden in het land.
Indien het Duitse voertuigen zijn word de Duitse TÜV overgenomen. Dit is de ''Duitse APK'' die stukken strenger is dan onze Nederlandse APK.
TÜV's (Duitse uitspraak: [ˈtʏf]; afkorting van Duits: Technischer Überwachungsverein, Engels: Technische Inspectievereniging ) zijn internationaal opererende, onafhankelijke servicebedrijven uit Duitsland en Oostenrijk die technische systemen, installaties en objecten van allerlei aard testen, inspecteren en certificeren om ...
Onder de afkorting TÜV (Technischer Überwachungsverein) worden in Duitsland verenigingen verstaan die zich bezighouden met keuringen van materieel en apparatuur en certificering van producten en managementsystemen.
De sticker moet op de achterste kentekenplaat worden geplakt. De sticker geeft de vervaldatum van de volgende keuring aan.Het getal in het midden staat voor het jaar.Het getal bovenaan staat voor de maand .
Bij een import auto kun je de kilometerstand alleen controleren aan de hand van het chassisnummer. Je kunt de km stand controleren door een zogenaamde chassischeck uit te voeren. Dit kan eenvoudig via een online tool. Je hebt er alleen het chassisnummer voor nodig.
De allerbelangrijkste papieren die je bij je Duitse auto dient te krijgen is het Duitse kentekenbewijs. Dit kentekenbewijs bestaat uit twee papieren delen, deze zijn groen van kleur. In Nederland noemen we dit samen vaak de Fahrzeugbrief.
Wil je weten of de importauto een grote schade heeft gehad? Controleer dan de BPM (Belasting van Personenauto's en Motorrijtuigen via de RDW.Na het invoeren van het kenteken kun je onder het tabje 'fiscaal' de BPM checken.
Als u in Nederland woont en een auto koopt in het buitenland (importeren), moet u een Nederlands kenteken voor dit voertuig aanvragen. Na ontvangst van het kentekenbewijs betaalt u motorrijtuigenbelasting (mrb). Ook heeft u een kentekenplaat en een WA-verzekering nodig.
Bestel ze veilig en vertrouwd bij onze partner TÜV Nederland. Je bestelt de milieusticker online voor €15,45. Let op! Neem voor het aanschaffen van een milieusticker Duitsland je kentekenbewijs mee naar de winkel.
Hoeveel kost de TÜV? Afhankelijk van uw locatie kost de periodieke technische keuring meestal 70 tot 80 euro voor motoren en tussen de 100 en 200 euro voor auto's en andere voertuigen , afhankelijk van het gewicht.
Onder de afkorting TÜV (Technischer Überwachungsverein) worden in Duitsland verenigingen (eingetragener Vereine) verstaan die zich bezighouden met wettelijk voorgeschreven keuringen van materieel en apparatuur en certificering van producten en managementsystemen.
De geldigheid van uw milieusticker is onbeperkt, in combinatie met uw kenteken.
De prijzen verschillen enorm per regio. Ook is de prijs afhankelijk van de test die uitgevoerd worden en van het gewicht. De kosten voor voertuigen minder dan 3500kg liggen tussen de €56 en €85 euro. Zodra er ook een uitlaatemissietest wordt gedaan, liggen de kosten tussen de €117 en €125.
TÜV-certificering is een handelsmerk dat vertrouwen aanduidt en verzekert dat een product, dienst of proces grondig is getest op veiligheid, kwaliteit en duurzaamheid . Deze tests omvatten conformiteit met internationale, regionale en nationale regelgevingen of normen.
Waar moet ik op letten bij het kopen van een auto in Duitsland? Net zoals bij elke occasion die je koopt, kijk je goed naar de staat van de auto. Vraag goed naar de onderhoudsgeschiedenis en maak een proefrit om eventuele gebreken te ontdekken. Let ook op de locatie.
Kan ik een auto contant betalen? Ja, er zijn geen beperkingen op contante betalingen . Het kan echter verstandig zijn om een veiligere en traceerbare methode te kiezen. Wees extra voorzichtig als een handelaar alleen contant geld accepteert.
Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten.Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.