Wanneer een hulpdienst, zoals brandweer, ambulance of politie, blauwe zwaailichten én sirenes voert, dan moet je dit voertuig voorrang verlenen. Nadert een voertuig met blauwe zwaailichten zonder sirene? Dan is voorrang geven niet verplicht, maar de zwaailichten staan niet voor niets aan.
Waarom heeft de ambulance soms wel en soms geen sirene/zwaailicht? Een ambulance rijdt alleen met sirene en zwaailicht wanneer de ambulance een spoedmelding heeft. Als je een ambulance zonder sirene en zwaailicht ziet rijden, is de melding dus niet spoedeisend.
Hulpdiensten mogen gele zwaailichten alleen gebruiken om andere weggebruikers te wijzen op een bijzondere of een gevaarlijke situatie. Bijvoorbeeld als zij een auto met pech takelen. Hulpdiensten die gele zwaailichten voeren hebben geen speciale voorrangsrechten.
Hoe weet ik of een sirene van de brandweer, politie of ambulance is? Alle hulpdiensten gebruiken tegenwoordig dezelfde sirene met een lage toon van 375 hertz en een hoge toon van 500 hertz. Het onderscheid tussen de verschillende hulpdiensten is verdwenen.
Een spoedrit is in opdracht van de meldkamer.Gezien de ernst van de melding dient de ambulance hierbij binnen 15 minuten (A1) dan wel 30 minuten (A2) ter plaatse te zijn. De meldkamer stelt de classificatie vast.
A0 ritten. A0 staat voor directe inzet met grootst mogelijke spoed. Bij schaarste aan ambulances kunnen we dan een minder dringende inzet afbreken om eerst een levensbedreigende A0-rit te doen.” Straatman vervolgt: “A0 zijn ritten waarbij elke seconde van levensbelang is.
Door de invoering van de urgenties C1 (doorverwijzing) en C2 (zelfzorgadvies) krijgen 112-bellers met een minder urgente zorgvraag vaker direct de juiste (andere) zorg. Te denken valt aan huisartsen(spoed)zorg, wijkverpleegkundige zorg of acute GGZ. Bij de C1- en C2 urgenties wordt geen ambulance-eenheid ingezet.
Onderdeel van de voorrangssignalen zijn een blauw zwaai-, flits- of knipperlicht (of lichtbalk), knipperende koplampen en een tweetonige hoorn (ook wel sirene genoemd). Daarnaast behoren ook een geel en groen zwaai-, flits- of knipperlicht tot de signalen.
Uit de geluidsmetingen blijkt dat in alle gemeten ambulances wordt voldaan aan de geluidsgrenswaarde van 80 dB(A).
Namelijk blauwe, groene en gele zwaailichten. Blauwe zwaailichten worden alleen gebruikt voor dringende taken die worden uitgevoerd door de politie, brandweer en diensten voor spoedeisende medische hulpverlening, zoals een ambulance.
Wat je moet doen en laten als er een ambulance aankomt, is hetzelfde als wat je wel en niet moet doen als er een politieauto of brandweer nadert. Zonder zwaailicht of sirene is er niks aan de hand en hebben zij geen voorrang nodig. Als het nodig is om ergens snel te zijn, dan zullen ze dat duidelijk aangeven.
Dit type licht wordt een gatso-lamp genoemd en wordt gebruikt door bestuurders van stoplichten en snelheidscamera's om te bepalen of het voertuig op een noodoproep reageert.
Oranje of geel
De meeste ambulances, politieauto's en brandweerwagens zijn ook uitgerust met oranje zwaailichten voor het geval zij op een gevaarlijke plek staan.
Nadert een voertuig met blauwe zwaailichten zonder sirene? Dan is voorrang geven niet verplicht, maar de zwaailichten staan niet voor niets aan.Er is haast en de hulpdienst wil erlangs. Geef daarom ook voorrang.
Bloed wordt niet gegeven in de ambulance, maar door fysiologisch zout toe te dienen kan eventueel bloedverlies tijdelijk worden gecompenseerd. Zodra de ambulance gaat rijden wordt er contact opgenomen met het ziekenhuis om de patiënt aan te melden.
Het is toegestaan om een blauw zwaailicht op een auto te gebruiken wanneer het voertuig een noodvoertuig is dat bevoegd is om deze verlichting te gebruiken. Dit geldt met name voor hulpdiensten die met spoed reageren op noodsituaties.
Het beste antwoord
allemaal hetzelfde geluid, en hoor je dus geen verschil meer tussen de een of de ander.
U betaalt geen eigen bijdrage voor het vervoer met een ambulance.
“Soms rijden we langzaam links op de snelweg als op de rechterbaan veel spoorvorming is. We proberen dan een patiënt met veel pijn zo comfortabel mogelijk te vervoeren.”
Sirene niet getest op feestdagen
De sirene wordt nooit getest op nationale en religieuze feestdagen. Voor 2024 gaat dit om Nieuwjaarsdag en Tweede Paasdag.
Noodgevallen: in noodsituaties worden gele zwaailichten gebruikt om hulpdiensten zoals politie, brandweer en ambulance aan te duiden. Ze geven aan dat deze voertuigen met hoge snelheid onderweg zijn naar een noodgeval en mogelijk voorrang nodig hebben.
Een groen zwaailicht geeft aan dat het om het commandovoertuig van een hulpdienst gaat. Oranje zwaailichten zie je bijvoorbeeld terug bij werkverkeer, hulpverlening bij autopech (in dit geval kunnen de hulpdiensten ook oranje licht voeren), of exceptioneel vervoer (convoi exceptionnel).
Vanaf februari 2024 is de A0 urgentie uitgerold in de meldkamers ambulancezorg. Deze nieuwe urgentie geldt voor de meest tijdkritische zorgvragen, zoals de reanimatie en niet of nauwelijks ademende patiënt.
B1 rit - Planbare rit van patiënt die voor onderzoek of behandeling naar en van de ziekenhuizen gebracht moeten worden. Mogelijk is onderweg medische behandeling nodig. B2 rit - Planbare rit waarbij de patiënt geen medische behandeling nodig heeft.
Om aan te geven dat meerdere meldingen over hetzelfde probleem gaan, kun je een major melding aanmaken. In de major melding verschijnt het tabblad Melding waarin de gekoppelde (minor) meldingen zijn opgenomen. In major meldingen kun je eenvoudig zien hoeveel meldingen over hetzelfde probleem gaan.