Ik heb geen verzendlabel en geen antwoordnummerDan verstuur je je retour als een normaal pakket. Je koopt online of bij een PostNL-punt een verzendlabel en betaalt de normale kosten voor het versturen van een pakket.
Wanneer u gebruikmaakt van postdiensten, kunt u iets verzenden zonder retouradres , of u nu een pakket of een envelop verzendt. Koeriersbedrijven staan echter niet toe dat u een doos verzendt waarvan de gegevens van de afzender ontbreken.
Maak een digitale barcode aan als je klant een artikel wil retourneren. Stuur het retourlabel in pdf-vorm via e-mail naar je klant. Die kan het label dan zelf printen.
Neem contact op met de vervoerder
Als het pakket volgens de Track & Trace-informatie niet meer te traceren is of als het al langere tijd op dezelfde locatie staat, neem dan contact op met de vervoerder (bijvoorbeeld PostNL, DHL, etc.) voor meer informatie. Zij kunnen u verder helpen met de status van uw retourpakket.
Het kan soms even duren voordat de retailer of verkoper bevestigt dat ze uw pakket hebben ontvangen. Als er 14 dagen zijn verstreken sinds u uw pakket heeft overhandigd voor retournering, en uw retailer zegt dat ze uw pakket niet hebben ontvangen, dan moet u om een onderzoek vragen naar het ontbrekende geretourneerde pakket .
Ik heb geen verzendlabel en geen antwoordnummer
Dan verstuur je je retour als een normaal pakket. Je koopt online of bij een PostNL-punt een verzendlabel en betaalt de normale kosten voor het versturen van een pakket.
Om een retourlabel te maken, moet de verkoper eerst een vervoerder kiezen.Vervolgens moet hij het retouradres opgeven waarnaar de goederen worden teruggestuurd.Ten slotte moet hij de verzendkosten betalen , zodat de klant die een artikel wil retourneren zich geen zorgen hoeft te maken over het betalen van kosten.
Vaak krijg je een retourlabel meegeleverd in de bestelling of kan je er een ontvangen via een aantal stappen in het retourportaal van de webshop. In sommige gevallen is het ook mogelijk om een pakket printloos retour te sturen (via een QR-code).
Niet elke consument heeft immers een printer. Jouw klant kan zijn of haar bestelling simpelweg retourneren met een digitale barcode op de smartphone en langsbrengen bij een PostNL locatie.
Via uw lokale postkantoor:
Alle postkantoren accepteren pakketafgiftes en retourzendingen van alle Royal Mail-artikelen. Daarnaast bieden wij ook onze postdiensten aan.
Optie 1: Je meldt je retour aan de webshop waar je je aankoop deed.Die meldt de retourzending bij ons aan.En stuurt daarna via mail een PDF-retourlabel aan je terug. Optie 2: Er zit al een retourlabel in het pakket dat je op je retourzending kan kleven.
Heb je geen verzendlabel? Maak er online eenvoudig een aan.Of regel het in de PostNL-app. Je hoeft je digitale label niet te printen.
Zonder een duidelijk verzendlabel kunt u geen pakket verzenden . Vervoerders hebben een label nodig om aan te geven waar een artikel naartoe gaat en, indien nodig, retouradresgegevens. Als u een pakket probeert te verzenden zonder verzendlabel, wordt het waarschijnlijk weggegooid.
Een postbus (PO Box) biedt een veilige manier om uw post te verwerken, en beschermt uw huis- of bedrijfsadres tegen publieke blootstelling. U kunt de PO Box opgeven als uw retouradres , zodat onbestelbare post naar een veilige locatie wordt teruggestuurd.
Kenmerken van de pakketretourservice
U hoeft alleen het label te bevestigen en pakketten af te geven bij een Postal Service™-faciliteit . Pakketten kunnen worden afgegeven door: Het aan een postbode te overhandigen. Het in een verzamelbox of een andere door de postdienst aangewezen locatie te deponeren voor de ontvangst van post.
Ga naar Aankoopgeschiedenis - opent in nieuw venster of tabblad.Zoek het artikel onder Retourzendingen en geannuleerde bestellingen.Selecteer Retourgegevens bekijken.Kies Label afdrukken .
Deze QR-code dient als hun retourbarcode, met alle benodigde verzendinformatie gecodeerd in . Omdat er geen afdrukken nodig zijn, kunnen klanten moeiteloos toegang krijgen tot de QR-code en deze tonen op aangewezen afleverlocaties voor een volledig contactloze en papierloze retourervaring.
Als ondernemer ben je verplicht een kassabon mee te geven aan klanten als zij dit wensen.
Wat is een retourformulier? Een retourformulier is wat je klant invult wanneer een product wordt teruggestuurd. Zo weet je van wie het pakket is en hoeveel er voor betaald is. Dit maakt het makkelijker om het teruggestuurde product te verwerken.
Misschien hebt u gepind, of via internet betaald. Dan kunt u uw bankafschrift als bewijs gebruiken.Hieruit moet dan wel blijken wat u hebt gekocht en op welke datum u dat hebt gedaan. Ook kunt u bijvoorbeeld een getuige meenemen die erbij was toen u het product kocht.
Lijkt je retourzending vertraagd of misschien zelfs vermist? In zo'n geval kun je het beste contact opnemen met de verzender. Het is goed mogelijk dat zij je retour al fysiek hebben ontvangen, maar nog niet administratief hebben verwerkt.
Open de Mijn DHL app, selecteer het gewicht van uw pakket en voer uw gegevens en die van de ontvanger in. Betaal voor uw zending met iDeal of een creditcard en geef uw pakket af bij het dichtstbijzijnde DHL ServicePoint. Toon de QR-code op uw telefoon en wij zorgen voor het verzendlabel.
Wij verontschuldigen ons bij voorbaat dat Care Center-agenten en lokale postkantoren™ geen hulp of assistentie kunnen bieden bij het terugvinden van verloren trackingnummers . Wanneer een item wel een trackingnummer heeft, wordt dit gegenereerd en aan de afzender verstrekt. Als u de ontvanger bent die een item verwacht, kunt u de afzender om dat nummer vragen.