De uitdrukking "goede oude" (vaak in "de goede oude tijd") wordt gebruikt vanwege nostalgie en het menselijke psychologische mechanisme om het verleden te idealiseren. Het is een manier om terug te kijken op voorbije perioden met een gevoel van weemoed en warmte, waarbij fijne herinneringen worden benadrukt en minder prettige momenten worden vergeten. Historiek +1
Goedemorgen is de gangbare groet geworden. Dat kan ermee te maken hebben dat ochtend vroeger een kortere periode aanduidde en morgen een bredere betekenis had, namelijk het hele dagdeel. Zo is het algemenere woord morgen waarschijnlijk in de groet terechtgekomen."
Als we terugdenken aan fijne momenten van vroeger, activeert dat namelijk het beloningscentrum in ons brein. En dat geeft ons een goed gevoel. Ook je energie kan een opkikker krijgen. Zo blijkt uit onderzoek dat ouderen zich jonger en fitter kunnen voelen als ze terugkijken op de tijd waarin ze nog jong waren.
'Nostalgie is een manier om om te gaan met bijvoorbeeld sociale isolatie en eenzaamheid,' legt Batcho uit. 'Moeilijke perioden kunnen nostalgische gevoelens uitlokken, want als we ons herinneren wie we ooit waren, helpt dat ons met het in stand houden van onze identiteit.
'Nostalgie is een EHBO-emotie, uit ons onderzoek blijkt dat het helpt bij eenzaamheid en somberheid, het geeft ons een gevoel van verbondenheid, maakt ons minder geneigd om anderen uit te sluiten en zelfs vrijgeviger,' vertelt hij.
Nostalgie is een gemengde emotie . Recent empirisch onderzoek heeft echter positieve effecten van nostalgie aangetoond, wat suggereert dat het overwegend een positieve emotie is. Gemeten als individuele verschillen, rapporteren mensen die gevoelig zijn voor nostalgie een grotere zingeving in het leven en een meer op anderen gericht temperament.
Persoonlijke nostalgie doet een mens goed. Zij gaat onder andere verveling tegen en draagt bij aan mentale weerbaarheid. Maar nostalgie heeft ook haar negatieve kanten, vooral als het gaat om nostalgie voor het nationale groepsverleden.
Zeg nooit tegen iemand met een depressie dat ze 'gewoon positief moeten denken', 'zich moeten herpakken' of 'dat anderen het erger hebben', omdat dit hun pijn minimaliseert en hen het gevoel geeft dat het een keuze is; vermijd ook ongevraagd advies en probeer niet op te vrolijken, maar luister, toon begrip en blijf uitnodigen, wetende dat depressie een serieuze ziekte is die niet zomaar met wilskracht is te overwinnen.
Depressie als gevolg van nostalgie treedt op wanneer herinneringen aan het verleden gevoelens van verdriet, verlangen of spijt oproepen . Hoewel nostalgie in eerste instantie positieve emoties kan opwekken, kan het onderliggende gevoelens van ontevredenheid of verlies versterken, vooral wanneer ervaringen uit het verleden worden vergeleken met het heden.
Naarmate we ouder worden worden we ook selectiever in met wie we omgaan. We richten ons minder op perifere contacten en meer op de kern van ons sociale netwerk, onze meest stabiele en nabije sociale partners. Dit proces blijkt samen te gaan met een grotere emotionele balans.
In een recent gepubliceerd onderzoek onthullen wetenschappers van Stanford University (VS) dat veroudering geen geleidelijk proces is, zoals lang werd aangenomen, maar in twee 'verouderingsgolven' komt. Halverwege de 40 en net na je zestigste verouder je plotseling sneller.
Het kan lastig zijn om je volledig levend te voelen in het huidige moment . Wanneer we niet in het nu leven, herbeleven we het verleden – of zijn we bang voor wat de toekomst zou kunnen brengen. Onze ervaringen vormen ook onze overtuigingen over onszelf.
Er zijn zeven levensverschijnselen: ademhalen, voeden, uitscheiden, bewegen, groeien, voortplanten en waarnemen.
Nu blijkt dat jongvolwassenen en ouderen boven de zeventig minder groeten. Bijna de helft vindt het lastig om te groeten. Vaak door onzekerheid of zelfs onveiligheid. Daarnaast zijn er velen die je vriendelijk begroeten door je gedag te zeggen of als het lastig is met een kort knikje.
Het woord ontbijt bestaat oorspronkelijk uit twee delen. Het Middelnederlandse 'ont' betekent 'voorafgaand aan'. Het woord 'bijt' is afgeleid van bijten of eten. Dat betekent dat het ontbijt gezien wordt als 'het beginnen aan eten'.
We schrijven goede morgen en goeie morgen in twee woorden als goed de betekenis 'zeker, bepaald' of 'gunstig' heeft.
De universele functie van verdriet is om op de een of andere manier hulp te vragen . Dit kan een signaal zijn aan anderen dat we troost nodig hebben, of aan onszelf om even de tijd te nemen en ons verlies te verwerken.
Een stille depressie (ook wel hoogfunctionerende depressie genoemd) is een vorm van depressie waarbij iemand schijnbaar goed functioneert in het dagelijks leven, maar innerlijk een zware, onzichtbare strijd voert, vaak met chronische somberheid, lusteloosheid, prikkelbaarheid, en verlies van plezier, maar zonder de typische verlammende symptomen. Het is een vorm van 'dysthymie' (persisterende depressieve stoornis) waarbij klachten langer dan twee jaar aanhouden, hoewel ze minder intens kunnen zijn dan bij een 'gewone' depressie.
Verdriet of spijt
Het is heel natuurlijk om een beetje verlangen en verdriet te voelen als je denkt aan een persoon, een plek of een tijd die ooit betekenis aan je leven gaf . Die herinneringen doen ons denken aan dingen die we nooit meer helemaal terug kunnen krijgen.
Tips: omgaan met iemand die depressieve klachten heeft
Het kan daarom lonen om met een magnesiumsupplement, specifiek magnesium tauraat, je stress of depressie te lijf te gaan. Sta je onder behandeling van een arts bespreek dan je plannen.
Luisteren en begrip tonen kunnen krachtige helende middelen zijn. Geef positieve feedback. Mensen met een depressie kunnen zichzelf streng beoordelen en overal iets op aan te merken hebben. Herinner hen aan hun positieve eigenschappen en hoeveel ze voor jou en anderen betekenen.
Eerder onderzoek suggereert dat mensen vaak nostalgisch worden als ze negatieve emoties ervaren of zich eenzaam voelen . Het is een beetje alsof je naar je gelukkige plek gaat! Nostalgie verbindt je weer met wie je bent, en dat voelt als terugkeren naar een veilige plek, legt therapeut John Tsilimparis, MFT, uit.
Wanneer we ons nostalgisch voelen, activeert ons brein herinneringen die ons een gevoel van stabiliteit en verbondenheid geven. Nostalgie is niet alleen een manier om het verleden te herinneren, maar ook een manier om onze identiteit te versterken en te begrijpen wie we zijn geworden.
Denk aan geluk, vreugde, interesse, opwinding, dankbaarheid en liefde . Deze positieve emoties voelen goed. Negatieve emoties – zoals verdriet, woede, eenzaamheid, jaloezie, zelfkritiek, angst of afwijzing – kunnen moeilijk, zelfs pijnlijk zijn.