De stoelen achterin Vroeger op de basis of middelbare school en nu misschien nog steeds wilde je altijd achterin zitten. Maar in het vliegtuig moet je dit echt niet willen. Nu vraag je jezelf misschien af waarom? Het is namelijk zo dat de stoelen achterin het vliegtuig een ingreep zijn op jouw privacy.
Dit is voornamelijk een kwestie van persoonlijke voorkeur, maar in het algemeen wordt aangenomen dat een stoel voorin te verkiezen valt boven een stoel achterin. In een gemiddeld vliegtuig zitten de First Class en de Business Class ook voorin het toestel, pas daarna volgt de Economy Class.
De achterkant, hoewel deze bij een catastrofale crash van het vliegtuig kan scheiden, blijft waarschijnlijker intact dan de voorste en middelste delen die nog steeds aan de motoren vastzitten . "Het achterste deel breekt vaak af", zegt Adjekum, waarmee hij het laatste deel van het vliegtuig achter de vleugels bedoelt.
Ze analyseerden allerlei vliegtuigcrashes en moesten één belangrijke conclusie trekken: als je achterin het vliegtuig zit, zijn je overlevingskansen groter. Als het vliegtuig crasht, heb je een overlevingskans van 69% als je achter de vleugels zit. In het midden is dat 56% en voorin het vliegtuig is dat 49%.
Als algemene regel geldt: vermijd vliegtuigstoelen in de buurt van de bemanning en de toiletten. Deze zijn erg druk en u zult er waarschijnlijk geen rust vinden. Zitplaatsen op de laatste rij zijn ook niet per se aan te bevelen, omdat de rugleuning meestal niet volledig kan worden weggeklapt.
Achterste gedeelte
Voor reizigers die een hekel hebben aan turbulentie is de achterkant van het vliegtuig absoluut de slechtste plek om te zitten, omdat deze plek ver van het draagvlak en het zwaartepunt van het vliegtuig ligt.
Over het algemeen hebben stoelen voorin het vliegtuig meer beenruimte. Dit is aan te raden voor mensen die last hebben van claustrofobie. Tijdens de vlucht is er meer ruimte en zodra het vliegtuig geland is, kunnen ze als eerste het vliegtuig verlaten.
Uiteindelijk bevestigde de Boeing 727 crashtest van 2012 dat, in het geval van een crash, passagiers die achterin het vliegtuig zitten een betere overlevingskans hebben . Het middelste gedeelte, met name bij de vleugels, biedt ook relatief betere kansen, terwijl het voorste gedeelte het gevaarlijkst is.
In het achterste deel van het vliegtuig stierf zo'n 32% van de passagiers - waarvan 'slechts' 28% op de middelste stoelen, waarschijnlijk omdat ze door hun medereizigers gebufferd werden -, versus 39% in het middelste deel en 38% in het voorste deel.
Stoelen bij de vleugels bieden de stabielste ervaring tijdens turbulentie. Vooraan in het vliegtuig: Hoewel minder stabiel dan de vleugels, zijn de stoelen vooraan doorgaans rustiger dan die achterin. Dit komt doordat de bewegingen aan de voorkant van het vliegtuig minder heftig zijn dan aan de achterkant.
Op kortere vluchten is een van de grootste ergernissen over de achterste rij van een vliegtuig de badkamer. Constant doorspoelen, verontrustende geluiden en onaangename geuren gaan vaak gepaard met de laatste rij van een binnenlandse vlucht .
Het achterste gedeelte van een vliegtuig is bijzonder lawaaierig . Naast het voetverkeer naar de toiletten en de activiteit rond de galley van de stewardessen, kan het merkbaar hobbeliger en luider aanvoelen vanwege de afstand tot de vleugels en de grotere buiging van de structuur van het vliegtuig.
Meestal zijn de voorstoelen van een grote luchtvaartmaatschappij duurder dan de achterste of middelste stoelen, omdat ze passagiers meer beenruimte en een beter zicht tijdens de vlucht bieden . Bovendien zullen ze ook minder motorgeluid en trillingen waarnemen bij het kiezen van de voorstoelen.
Voorin het vliegtuig zitten is meestal een betere optie dan achterin om veel redenen. Voorin is het vaak stiller, omdat luchtvaartmaatschappijen meestal grote groepen achterin het vliegtuig laten zitten. Bovendien, omdat de motor meestal achterin of in het midden van het vliegtuig zit, hoor je hem waarschijnlijk minder grommen als je voorin zit.
Het hangt af van de luchtvaartmaatschappij. Sommige kiezen ervoor om de stoelen B en E op vliegtuigen met 2x2 stoelen te schrappen om de stoelen consistent te houden over de vloot heen. A en F zijn raamstoelen, C en D zijn gangpadstoelen, ongeacht of u in een 2x2 of een 3x3 vliegtuig zit.
De beste stoelen
Het beste uitzicht heeft u vanaf de stoelen A35, L35, A39, L39, A40, L40, A41, L41, A42, L42. Dan is er namelijk geen vliegtuigvleugel dat het uitzicht in de weg zit. Voor de meeste beenruimte kunt u het beste voor de stoelen op rij 16 en rij 32 kiezen.
Veel mensen zitten het liefst voorin het vliegtuig, omdat ze dan het eerst uit kunnen stappen, maar dat is toch niet zo verstandig. De veiligste plek is namelijk achterin het toestel. Mensen die achterin zitten, hebben een kans van 68 procent om een vliegtuigongeluk te overleven. Vooraan is dat 62 procent.
Het tijdschrift Time deed een soortgelijk onderzoek, maar daaruit bleek dat passagiers op de middelste stoelen achterin het vliegtuig de grootste overlevingskans hebben. Als er daadwerkelijk een crash voorkomt, dan zit je toch het best bij de nooduitgang.
Als we naar het algemene ongevallenratio kijken uit het rapport van de International Air Transport Association (IATA), wordt het nog duidelijker hoe veilig vliegen is. In 2023 was het ongevallen ratio 0.80 per miljoen vluchten, oftewel 0.00008%. Dit betekent dat er één ongeval plaatsvond per 1,26 miljoen vluchten.
"Vaak ontbreken de ramen bij deze stoelen ook", vervolgt Duff, "en om het helemaal af te maken, zul je aan de achterkant van het vliegtuig wat meer turbulentie voelen." Als je achterin zit , ben je ook een van de laatsten die het vliegtuig verlaat, wat niet ideaal is als je een krappe aansluiting probeert te halen .
Vliegangst komt frequent voor, terwijl het risico om te sterven in een vliegongeval 1 op 100.000 vlieguren bedraagt. Het risico om te sterven in een auto-ongeval daarentegen is 1 op 6.700 auto's.
Doorgaans zit de gemiddelde opstijg snelheid rond de 300 km/u. Dit is ook afhankelijk van de luchtdichtheid, grootte en belading van het vliegtuig maar ook het weer en de windsnelheid hebben hier invloed op.
In veel culturen wordt het nummer gezien als een ongeluksgetal. Door geen rij 13 te hebben, proberen luchtvaartmaatschappijen rekening te houden met het bijgeloof van hun passagiers, zodat niemand op de 'ongeluksrij' moet gaan zitten. Dat is bijvoorbeeld zo bij Ryanair, Lufthansa, Air France en Emirates.
Vermijd echter stoelen voor een schot. Deze hebben vaak een beperkte, en mogelijk geen, kantelhoek. Het is ook goed om niet te dicht bij de kombuis of toiletten te zitten, vooral op langere vluchten . Deze gebieden kunnen lawaaierig en druk zijn, en kunnen mogelijk een bepaalde scherpe geur afgeven.
Is de gangpad- of raamstoel beter in een vliegtuig? De stoel aan het raam biedt u een spectaculair uitzicht, maar het gangpad biedt meer bewegingsvrijheid en iets meer beenruimte .