De functie van dit klepje is om loshangende takken uit je gezicht te houden en te vermijden dat er modder in je ogen terechtkomt. Bovendien helpt het ook om de zon te weren. Deze klep is overigens bij de meeste mountainbike helmen makkelijk te demonteren, als je dat wenst.
De klep of peak is bedoeld om het gezicht te beschermen tegen modderkluiten en stenen. Een crosshelm is niet voorzien van vizier, maar van een opening die groot genoeg is om een crossbril te dragen.
Er zijn fietsmutsen voor onder je fietshelm. Sommige fabrikanten bieden bij de fietshelm een passende muts. Deze fleece helmmuts van ANWB houdt ook je oren warm. Niet: Een gewone muts onder je fietshelm dragen.
Helmpieken leiden regen weg van uw ogen. Hierdoor kunt u gefocust blijven en blijft u zichtbaar, zelfs in natte omstandigheden. Bovendien bieden deze extensies bescherming tegen vuil dat u tegenkomt op offroad-paden.
Deze helm beschikt vaak over een vizier (een klepje aan de voorkant), om te beschermen tegen bijvoorbeeld regen, modder en de zon.
De functie van dit klepje is om loshangende takken uit je gezicht te houden en te vermijden dat er modder in je ogen terechtkomt. Bovendien helpt het ook om de zon te weren. Deze klep is overigens bij de meeste mountainbike helmen makkelijk te demonteren, als je dat wenst.
Dirt bike helmen hebben vizieren, vaak de peak genoemd, voor verschillende beschermende functies . Deze vizieren beschermen de ogen van de rijder tegen direct zonlicht, fungeren als een barrière tegen roest (vliegende modder en puin) en helpen boomtakken af te weren bij het rijden op paden.
Kleppen in een verbrandingsmotor zorgen voor het inlaten van het brandstof/luchtmengsel, of de lucht (bij dieselmotoren) en het afvoeren van verbrandingsgassen uit de cilinders.
Kies een fietshelm die bij uw rijstijl past: de categorieën helmen maken het selectieproces eenvoudiger, omdat u wordt geleid naar opties die beter aansluiten bij uw behoeften (maar een racehelm kan ook op een onverharde weg worden gedragen, terwijl een mountainbikehelm ook op de weg kan worden gedragen ).
Achterspatbord (ass-saver) en voorspatbord
Beide types worden vaak gebruikt bij mountainbiken, omdat bij deze modaliteit het voorwiel modder opspat in de richting van het gezicht, wat vrij gevaarlijk kan zijn. Bovendien voorkomen voorspatborden ook dat de verende voorvork van MTB's vuil wordt.
Als je op zoek bent naar extra bescherming tegen de elementen tijdens het fietsen, a fiets pet is de beste hoed om onder je fietshelm te dragen. Hun dunne materiaal beschermt je tegen de elementen zonder te omvangrijk te zijn.
Een fietsmuts of een elastische snood past prima onder de meeste helmen.
Volgens de Fietsersbond biedt een fietshelm een schijnveiligheid en wordt de onveiligheid zelfs vergroot als fietsers verplicht worden een helm te dragen. Een helm dragen leidt tot meer risico voor fietsers op een ongeval. Daarbovenop biedt een helm onvoldoende bescherming bij een ongeval met gemotoriseerde voertuigen.
Crossmotorhelmen zijn voorzien van klepjes (die vaak worden aangezien voor een vizier) die de ogen van de rijder beschermen tegen direct zonlicht, die dienen als barrière tegen rondvliegende modder en vuil en die helpen om takken van bomen af te weren tijdens het rijden op onverharde wegen.
Draag onder een veiligheidshelm nooit een ander hoofddeksel (pet, muts, ...). Helmen verouderen en worden na verloop van tijd minder schokbestendig.
De oogruimte is over het algemeen groter dan bij een integraalhelm om genoeg ruimte over te laten om de bril aan te passen . Dit betekent dat offroadhelmen doorgaans geen vizier hebben. Anders zou de binnenkant vol raken met vuil en zou het oncomfortabel zijn tijdens het rijden.
Mountainbike helmen herken je aan het klepje aan de voorzijde. Dit zonneklepje beschermt je gezicht tegen laaghangende takken en de zon. Mountainbike helmen geven een completere bescherming dan racefiets helmen door meer van je achterhoofd te beschermen.
Het dragen van een fietshelm is niet verplicht voor de elektrische en gemotoriseerde fiets, maar wordt toch sterk aanbevolen. Wanneer je met een speed pedelec rijdt, is het dragen van een gehomologeerde helm wel verplicht.
Tip: Bij een voldoende aangetrokken helmbandje dat niet knelt, heb je ruimte om twee vingers tussen het bandje en jouw keel te doen. Jouw helm zit dan strak genoeg voor de veiligheid, maar niet zo strak dat dit gaat irriteren.
Normaal gesproken werkt de klep tegen de mediumstroom in. Dat betekent dat de aandrijving voldoende kracht moet hebben om de klep tegen het maximale drukverschil over de klep in te kunnen bewegen en de klep te sluiten. De maximale sluitkracht van de aandrijving staat dan ook weergegeven als een kracht of een druk.
Klepspeling is simpel gezegd de ruimte tussen de klepbediening, de nokkenas (of tuimelaar) en de klepsteel. Wegens de enorme hitte zetten de kleppen uit en wordt de klepsteel langer. Om deze verlenging te compenseren moet er een kleine ruimte aanwezig zijn tussen de bediening van de klep en de klepsteel.
Off-road helmen voor een ATV of motorcross hebben een plastic rand boven de bril: dit is de piek. Hun belangrijkste doel is om je te beschermen tegen puin, vuil en stof dat door het achterwiel van de persoon voor je wordt opgeslingerd .
Concluderend is de 3/4 half open face motorhelm een populaire keuze onder motorrijders vanwege de balans tussen bescherming en vrijheid. Het is echter belangrijk voor rijders om de voor- en nadelen van dit type helm af te wegen en degene te kiezen die het beste past bij hun individuele behoeften en voorkeuren.
Een bril speelt een cruciale rol bij het beschermen van de ogen tegen vuil, gruis en wind, en zorgt voor een ononderbroken en veilige rit .