Bij die vluchten komt niet alleen CO2 vrij. Vliegtuigen zorgen ook voor stikstofuitstoot en wolkenvorming op grote hoogte (denk aan condensstrepen in de lucht). Daardoor zijn de gevolgen voor de opwarming van de aarde door vliegen 3 keer zo groot als die van CO2 alleen!
Volgens Adecs stoot Schiphol in een gebied tot drie kilometer rond de luchthaven liefst 2900 ton stikstofdioxide uit per jaar. Dat is bijna de helft van alle NOx-uitstoot in dat gebied. Voor zwaveldioxide is dat 240 ton per jaar ofwel 91 procent (!) van alle uitstoot daar.
Tijdens het vliegen worden broeikasgassen uitgestoten, wat bijdraagt aan de opwarming van de aarde. Daarnaast veroorzaakt vliegverkeer lucht- en geluidsvervuiling, met schadelijke stoffen zoals fijnstof en stikstof die onze lucht en natuur aantasten. En geluidsoverlast voor mensen die in de buurt van luchthavens wonen.
Op Schiphol vonden vorig jaar 440 duizend vluchten plaats.Daarbij werd ongeveer 10 megaton koolstofdioxide uitgestoten. Omwonenden klaagden bijna 200 duizend keer over overlast. De winst die dit alles opleverde: amper 6 miljoen euro.
Vliegen. Een vliegreis belast het milieu tot 15 keer zo veel als een reis per bus of trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (tot 700 kilometer), omdat de meeste kerosine wordt verbruikt tijdens het opstijgen en landen.
Volgens de DEFRA (Department of Energy, Food and Rural Affairs) zal een enkele passagier te voet die met een veerboot reist slechts 19 g CO2e per kilometer produceren, vergeleken met 154 g voor een gemiddelde passagier die met een vliegtuig reist op korte afstanden, een vermindering van 88% van hun CO2-voetafdruk op ...
Op dezelfde manier waarop vliegtuigen hun emissies intensiveren door broeikasgassen op grote hoogte uit te stoten, zijn emissies van schepen extra schadelijk omdat de CO2 die uit hun uitlaat ontsnapt, direct wordt opgenomen door zeewater. Na verloop van tijd kan dit de pH van de oceaan veranderen, een fenomeen dat oceaanverzuring wordt genoemd.
Van de trein en de bus is het niet zo verrassend dat het veel minder slecht is voor het milieu dan het vliegtuig. De auto staat als slecht te boek, maar het vliegtuig is dus nog wel twee tot vier keer zo vervuilend.
Het gaat daarbij alleen om de uitstoot van het bedrijf zelf: de CO2 die vliegtuigen produceren, wordt de vliegtuigmaatschappijen toegerekend en valt deels binnen een apart emissiesysteem, het luchtvaart-ETS . Volgens de emissieautoriteit bedroeg de uitstoot van Schiphol in 2021 ruim 13 duizend ton CO2.
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 8 tot 12 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 1 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
Eijgelaar: 'Een gemiddelde vliegvakantie levert een CO2-uitstoot per passagier op van 1.100 kilogram, tegen 2.200 kilo voor een gemiddelde cruisevakantie. Cruisen is dubbel zo vervuilend als vliegen.
Als we rekenen op CO2-uitstoot van vliegtuigbrandstof van 3,15 gram per 1 gram brandstof, betekent dit dat we uitkomen op een getal van 115 gm per passagiers-km. Aangezien deze vliegtuigen met ongeveer 780 km per uur vliegen, kunnen we een getal van 90 kg CO2 per uur concluderen.
Het wegverkeer is verantwoordelijk voor bijna de totale uitstoot. Hierbij wordt geen rekening gehouden met transport via de lucht of over zee, vaak internationaal. Auto's en vrachtwagens zijn de grootste boosdoeners wat betreft luchtvervuiling in ons land en hun aantal op onze wegen blijft toenemen.
De blootstelling aan vliegtuiggeluid kan verschillende effecten hebben op welzijn en de gezondheid van mensen, zoals hinder, slaapverstoring en verhoogd risico op hart- en vaatziekten.
Nederland heeft in Europa ingestemd dat als een lidstaat een luchthaven wil laten krimpen om geluidsoverlast te beperken, daarvoor de zogenaamde 'Balanced-Approach-procedure' moet worden doorlopen.
Schiphol verbindt Nederland met de hele wereld en is belangrijk voor de economie. Maar er wonen ook veel mensen in de buurt van Schiphol. Zij hebben te maken met vliegtuiggeluid. Ook maken ze zich zorgen over de gevolgen van luchtvaart voor hun gezondheid en de natuur.
Binnen dit percentage draagt Schiphol een aanzienlijk deel bij. Zo bedroeg de stikstofuitstoot van Schiphol in 2021 3,6 miljoen kg.
de gevolgen van klimaatverandering op sociaal en economisch vlak, op ecosystemen en op soorten.
Bijdrage luchtvaart terugdringen CO₂-uitstoot. De burgerluchtvaart is op dit moment verantwoordelijk voor 2-3% van de wereldwijde uitstoot van CO2. De verwachting is dat de luchtvaartsector verder groeit.
Na vliegen en het reizen per cruise is de auto de meest vervuilende optie gemeten in CO2 uitstoot per kilometer. Een reis per vliegtuig van Amsterdam naar Liverpool betekent 128,8 kg CO2 uitstoot per persoon, ga je per ferry vanaf Amsterdam naar Liverpool dan is dit zo'n 29,6 kg CO2 uitstoot.
Toegegeven, luchttransport is extreem vervuilend – maar dat geldt ook voor auto's. Luchtverkeer vertegenwoordigt minder dan 2-3% van de wereldwijde CO2-uitstoot, terwijl wegverkeer ongeveer 10% van deze directe uitstoot voor zijn rekening neemt. Toch behoren vliegtuigen nog steeds tot de meest vervuilende vervoermiddelen, samen met auto's.
Milieuvoordelen: Reizen per trein is aanzienlijk milieuvriendelijker dan vliegen , met tot wel 96,5% minder CO2-uitstoot per reizigerskilometer.
Een cruise van zeven dagen is ruim drie keer zo CO2-intensief als vliegen en in het buitenland verblijven .
Uit een studie van CE Delft blijkt dat KLM jaarlijks 8,6 Megaton CO2 uitstoot. Recent onderzoek van Milieudefensie laat zien dat dit zelfs hoger is. KLM rapporteert dat haar vliegtuigen in 2023 10,1 Mton CO2 uitstootten. Recente studies tonen aan dat de klimaatschade wel 3 tot 4 keer hoger ligt.
Als u voor middellange afstanden de trein neemt in plaats van de auto, vermindert u de uitstoot met ongeveer 80%. Als u de trein neemt in plaats van een binnenlandse vlucht, vermindert u uw uitstoot met ongeveer 86% .