Dieselmotoren hebben een hogere compressieverhouding omdat diesel hogere druk kan weerstaan zonder zelfontbranding. Hogere energie en een hogere compressieverhouding resulteren in meer kracht op de zuiger, wat resulteert in een hoger koppel op de krukas.
Een dieselmotor heeft een langere slag omdat hij meer compressie nodig heeft voor de verbranding. Hij is in staat een hoger koppel voort te brengen aan een lager toerental. Een verder verschil zit hem in de wijze waarop de injectie en ontsteking plaatsvindt.
Er zijn eigenlijk een aantal redenen waarom diesels zoveel koppel leveren, maar de belangrijkste redenen zijn slaglengte, turbocharger boost en gemiddelde effectieve cilinderdruk . Turbodiesels werken doorgaans op hogere turbocharger boost-niveaus dan vergelijkbare benzinemotoren.
De benzinemotor trekt sneller op en heeft doorgaans meer vermogen. Het laatste verschil zit in de brandstof (verbruik) en kosten. Een dieselmotor is duurder in wegenbelasting en verzekering. De prijs per liter diesel is daarentegen weer goedkoper dan benzine.
Een dieselmotor is sterker gebouwd vanwege de hogere interne drukken en temperaturen en is beduidend zwaarder dan een benzinemotor. Draait over het algemeen lagere toerentallen.
Dieselmotoren leveren betere acceleratie, sleep- en sleepmogelijkheden dan hun benzinemotoren. Dit komt doordat in een dieselmotor de zuiger naar de bovenkant van de cilinder stijgt , terwijl deze in een benzinemotor stopt. Dieselmotoren persen sneller meer lucht samen, waardoor er meer vermogen wordt geleverd om werk gedaan te krijgen.
Over het algemeen is het voordeliger om een diesel te rijden wanneer je meer dan 25.000 kilometer per jaar rijdt. Rij je minder dan 20.000 kilometer per jaar? Dan is het zeker verstandiger om te kiezen voor een benzine wanneer je een nieuwe auto koopt.
Een turbodiesel verbetert de prestaties , maar dat gaat vaak ten koste van een trager gevoel bij het rijden op de weg. Hoewel benzinemotoren bekend staan om hun hogere koppel en prestaties, zijn er enkele scenario's waarbij een laag toerentalkoppel de voorkeur heeft.
Wanneer je een auto hebt met een koppel van 300 Newtonmeter (Nm) of zelfs meer, dan voel je dit wanneer je optrekt. Je wordt als het ware in je stoel gedrukt zodra je gas geeft. Maar dit is geen garantie voor een snelle auto. Want ook al is je koppel zo hoog, het vermogen kan nog steeds laag zijn.
Diesel heeft normaal gesproken niet de voorkeur voor speedracen, vanwege het over het algemeen hogere gewicht vergeleken met een benzinevoertuig . Dieselvoertuigen kunnen echter in sommige evenementen onafhankelijk van andere deelnemers worden geclassificeerd.
De Triumph Rocket 3 is de productie motor die op dit moment het meeste koppel levert. Hoeveel koppel dat is? Zo'n 211 Nm bij 4.000 toeren per minuut..
Benzine versus diesel: energieproductie
Door een hogere compressieverhouding (langere slag en turbolader) produceren dieselmotoren meer koppel, wat betekent dat u sneller kunt accelereren.
Wanneer er benzine in een dieselmotor zit, ontstaat er direct schade. Diesel heeft een smerende functie en het brandstofsysteem van een benzineauto is hier niet tegen bestand. Wanneer u een dieselauto start met benzine in de tank, zal dit in de meeste gevallen direct schade opleveren.
Er zijn een paar redenen voor het verschil in koppel tussen diesel- en benzinemotoren. Dieselbrandstof heeft een hogere energiedichtheid dan benzine, dus het kan meer vermogen in een gegeven brandstofvolume stoppen. Dieselmotoren hebben grotere cilinders en langere slagen dan benzinemotoren , wat bijdraagt aan meer koppel.
Koppel is de trekkracht van de motor, uitgedrukt in Newtonmeter (Nm). De genoemde Audi levert 250 Nm en dat is ruim voldoende. Het koppel is bovendien over een breed toerenbereik beschikbaar. Het maximum vermogen (op maximaal toerental) is 150 pk en ook dat is een goede waarde.
– Een diesel auto gaat meestal langer mee dan een benzine auto. – Een extreem lage kilometerstand bij een oude auto is meestal niet goed! – Onderhoud en gebruik zijn belangrijker dan de kilometerstand!
Gemeten in Newtonmeters (Nm) leveren hogere koppelwaarden intensere feedback, die wegomstandigheden, voertuigdynamiek en fysieke krachten simuleren . Echter, een te hoog koppel kan vermoeiend zijn, terwijl een te laag koppel onrealistisch kan zijn.
Wat is belangrijker: PK of Koppel? Het antwoord op deze vraag hangt af van hoe je je motorfiets gebruikt. Als je op zoek bent naar pure snelheid en snelle acceleratie, zijn pk's belangrijker. Voor racemotoren en sportieve rijders is een hoog aantal pk's cruciaal.
De achterwielaangedreven auto heeft elektrische aandrijflijn, heeft een actieradius van 455 km en levert een maximum vermogen van 220 kW (299 pk) en een maximum koppel van 420 Nm.
Een benzine is een stuk sneller kwa optrekken dan een diesel. Met een diesel moet je zuinig aan doen tot de auto warm is. Bij een benzine hoeft dit niet.
Vermogen en prestaties: Dieselmotoren bieden een superieur koppel, wat zorgt voor betere prestaties bij het vervoeren van zware lasten of slepen. Benzinemotoren leveren doorgaans meer pk's, wat resulteert in snellere acceleratie en een responsievere rijervaring.
Turbochargers voor aardgasmotoren gebruiken grotere actuatoren vergeleken met die in dieselmotoren. Een aardgasturbocharger gebruikt een T4-actuator, die 4 vierkante inches is, terwijl een dieselmotorturbocharger alleen een T2-actuator nodig heeft, een 2-vierkante-inch component .
Een dieselauto is veel vervuilender dan een benzineauto. Benzine- en dieselmotoren hebben als groot nadeel de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van CO2. CO2 is voor een groot deel verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde (broeikaseffect), maar niet direct schadelijk voor de gezondheid.
Voor frequente lange ritten, zoals meer dan 40.000 km per jaar, kan een dieselauto geschikt zijn. Benzineauto's zijn ideaal voor korte stadsritten, hoewel ze duurder kunnen zijn in gebruik. Een elektrische auto past bij verschillende profielen, maar vereisen voldoende laadmogelijkheden.
Wat is de minst vervuilende brandstof? LPG (of vloeibaar petroleumgas) en CNG (of aardgas voor motorvoertuigen) zijn brandstoffen die zeer weinig stikstofoxide en geen vervuilende deeltjes uitstoten. Ze vervuilen veel minder dan diesel of benzine.