Doorgaans gebruik je geen steekproef als je kwalitatief onderzoek verricht. Ook gebruik je nooit een steekproef als je onderzoekspopulatie zo klein is dat je simpelweg alle personen die hiertoe behoren kunt ondervragen. Dit is mede afhankelijk van je onderzoeksmethode.
Je kunt slechts een deel van de populatie ondervragen. Dit deel van de populatie, de groep mensen die je enquête uiteindelijk invult, vormt je steekproef. Onderzoeken met behulp van een steekproef bespaart tijd en geld en geeft een betrouwbaar resultaat indien de steekproef representatief is en groot genoeg.
Steekproeven besparen geld doordat onderzoekers dezelfde antwoorden uit een steekproef kunnen halen als die ze uit de populatie zouden krijgen . Niet-willekeurige steekproeven zijn aanzienlijk goedkoper dan willekeurige steekproeven, omdat het de kosten verlaagt die gepaard gaan met het vinden van mensen en het verzamelen van gegevens van hen.
Om de volgende redenen kun je een steekproef gebruiken: als de omvang van de populatie te groot is om alle elementen te meten. als snelheid gewenst is, waardoor niet de hele populatie onderzocht kan worden. als het te kostbaar is om een groot aantal metingen uit te voeren.
De verschillende soorten steekproeven kunnen over het algemeen in twee categorieën worden ingedeeld. De eerste categorie is willekeurige steekproeven en de tweede categorie is representatieve steekproeven. Een willekeurige steekproef bestaat uit willekeurig geselecteerde individuen, zoals de naam al doet vermoeden.
Deze bemonsteringstechniek kan een aantal grote voordelen bieden. Deelnemers hebben een gelijke en eerlijke kans om geselecteerd te worden . Omdat de gebruikte selectiemethode elke deelnemer een eerlijke kans geeft, is het resulterende monster onbevooroordeeld en niet beïnvloed door het onderzoeksteam. Het is perfect voor blinde experimenten.
Doorgaans gebruik je geen steekproef als je kwalitatief onderzoek verricht. Ook gebruik je nooit een steekproef als je onderzoekspopulatie zo klein is dat je simpelweg alle personen die hiertoe behoren kunt ondervragen. Dit is mede afhankelijk van je onderzoeksmethode.
De term sample verwijst naar een kleinere, beheersbare versie van een grotere groep. Het is een subset die de kenmerken van een grotere populatie bevat. Samples worden gebruikt bij statistische tests wanneer de populatiegroottes te groot zijn om alle mogelijke leden of observaties op te nemen .
Het gebruik van steekproefgrootteberekening heeft direct invloed op onderzoeksresultaten. Zeer kleine steekproeven ondermijnen de interne en externe validiteit van een studie . Zeer grote steekproeven hebben de neiging om kleine verschillen om te zetten in statistisch significante verschillen - zelfs wanneer ze klinisch niet significant zijn.
Een steekproef is een deel van een grotere groep dat wordt geselecteerd om informatie over de hele groep te verzamelen. Het is een manier om representatieve gegevens te verzamelen zonder dat het nodig is om met iedereen in de groep te werken.
Steekproeven worden gebruikt om gevolgtrekkingen te maken over populaties . Steekproeven zijn gemakkelijker om gegevens uit te verzamelen omdat ze praktisch, kosteneffectief, handig en beheersbaar zijn.
Bij kwalitatief marktonderzoek zijn steekproeven van 12, 15 of 20 respondenten gebruikelijk. Grotere steekproeven zijn een uitzondering. Die kleine steekproeven wekken meestal verbazing.
De betrouwbaarheid van de steekproefgegevens geeft aan dat de steekproef nauwkeurig de kenmerken van het universum vertegenwoordigt . Het wordt voornamelijk bepaald door de volgende factoren: steekproefgrootte, steekproefmethode, respondent- en enumeratorbias en enumeratortraining. Deze optie is het juiste antwoord.
Om na te gaan of je onderzoek betrouwbaar en valide is, moet je nagaan of je met de onderzoeksmethoden hebt gemeten wat je wilde meten (dus je validiteit) en of wanneer je het onderzoek herhaalt dat je dezelfde resultaten behoudt (betrouwbaarheid).
Betrouwbaarheidsniveau van steekproeven: Een percentage dat laat zien hoe zeker u kunt zijn dat de populatie een antwoord binnen een bepaald bereik zou kiezen. Een betrouwbaarheidsniveau van 95% bijvoorbeeld, betekent dat u voor 95% zeker kunt zijn dat de resultaten ergens tussen de getallen x en y liggen.
Een steekproef of monster, een begrip in de statistiek, of trekking in de kansrekening, is een selectie uit een totale populatie ten behoeve van een meting van bepaalde eigenschappen van die populatie.
Als je bijvoorbeeld een betrouwbaarheidsinterval met een betrouwbaarheidsniveau van 95% kiest, betekent dit dat je ervan overtuigd bent dat de schatting 95 van de 100 keer tussen de bovenste en onderste waarden van het betrouwbaarheidsinterval zal vallen.
Het doel van sampling is om de karakteristieken te benaderen die relevant zijn voor de onderzoeksvraag over een grotere populatie . De sample moet representatief zijn, zodat onderzoekers conclusies kunnen trekken over de grotere populatie.
Het stelt datawetenschappers, voorspellende modelleurs en andere data-analisten in staat om met een kleinere, beter beheersbare subset van data te werken, in plaats van te proberen de gehele datapopulatie te analyseren . Met een representatieve steekproef kunnen ze sneller analytische modellen bouwen en uitvoeren, terwijl ze nog steeds nauwkeurige bevindingen produceren.
Steekproeven uit volkstellingen kunnen worden gebruikt in organisaties, scholen en plattelandsgemeenschappen waar grenzen eenvoudig te bepalen zijn .
atypische fout - Een afwijking of deviatie die aantoonbaar niet representatief is voor afwijkingen of deviaties in een populatie. De steekproefeenheden kunnen bestaan uit fysieke elementen (zoals cheques op borderellen, creditboekingen op bankafschriften, verkoopfacturen of debiteurensaldi) of uit geldeenheden.
Vragenlijst CBS is verplicht
Voor een verplichte vragenlijst moet u volgens de Wet op het CBS op tijd informatie doorgeven. Doet u dat niet, dan kunt u een boete krijgen.
Met kwantitatieve onderzoeksmethoden kun je een hypothese toetsen door systematisch data te verzamelen en te analyseren, terwijl je met kwalitatieve methoden diepgaand onderzoek kunt doen naar ideeën en ervaringen.