Aluminiumfolie is zwaarder dan water, maar toch blijft het als het plat is op het water liggen. Dit komt door de oppervlaktespanning. De kleinste deeltjes van water, de watermoleculen, trekken elkaar heel hard aan.Hierdoor ontstaat er in de bovenste laag water een soort van sterk vlies van watermoleculen.
Een aluminium blikje drijft op water omdat de dichtheid van aluminium lager is dan die van water .
Een voorwerp drijft in een vloeistof als de dichtheid van de vloeistof groter is dan de dichtheid van het voorwerp.
Alle stoffen die een kleinere dichtheid hebben dan water blijven in water drijven. Alle stoffen die een grotere dichtheid hebben dan water zinken in water. Alle stoffen die dezelfde dichtheid hebben als water, zweven in water. Dit geldt niet alleen voor water, maar natuurlijk voor alle vloeistoffen.
Schepen dompelen altijd zo diep in het water, totdat ze zoveel water verdrin- gen, dat de opwaartse druk voldoende is om te drijven. Als een schip volledig is beladen, dompelt het dieper in het water, dan wanneer het leeg is. Wanneer echter bijvoorbeeld een containerschip te veel lading krijgt, dan kan het ook zinken.
De reden? Lege ruimte . Lucht is veel minder dicht dan water, dus al die lege ruimte, samen met mensen en vracht, zorgt ervoor dat de constructie blijft drijven. Dat is de reden waarom wanneer er een breuk aan boord is en water het schip binnenkomt, waardoor de lucht wordt vervangen, de boot hoogstwaarschijnlijk zal zinken.
Ze liggen over twintig kilometer verspreid. “Containers hebben dezelfde dichtheid als water en drijven daarom vijf centimeter boven het wateroppervlak.
Het verschil in licht en zwaar heeft iets met de dichtheid te maken. Misschien ken je de vraag: "Wat weegt zwaarder - een kilo veren of een kilo ijzer?". Het antwoord is even zwaar (allebei 1 kilo). Echter het stuk dicht ijzer (zonder een holte) neemt minder ruimte in dan de kilo veren.
IJs is erg bijzonder, omdat waterdeeltjes in het vaste ijs verder uit elkaar zitten dan in het vloeibare water. In een liter ijs zitten daardoor minder waterdeeltjes dan in een liter water. En dus weegt een liter ijs minder dan een liter water en drijft ijs op water.
Drijvende voorwerpen: ijs, plastic, hout, olie, spons, benzine, kerosine, aceton, gassen, polystyreen, was, schepen. Zinkende voorwerpen: gesteente, marmer, staal, ijzer, koper, nikkel, gallium, zand, kwik, beryllium .
Ontlasting heeft een grotere dichtheid dan water en daardoor zinkt hij meestal. Stoelgang kan evenwel blijven drijven als er te veel vezels, vet of gas in zitten. Vaak ligt dat aan je dieet. Maar drijvende ontlasting kan ook het gevolg zijn van een gezondheidsprobleem zoals een infectie of prikkelbare darm.
Vul je die ruimte in het schip op met water, dan zinkt dat schip, omdat water + metaal zwaarder is dan alleen water. Maar wanneer de binnenkant van het schip, plus de buitenwand lichter is dan hetzelfde volume van water, dan blijft het drijven. Heb je een leeg metalen schip, dan drijft het heel hoog op het water.
Dichtheid is massa per volume-eenheid. Als een object compacter of dichter is dan water, zal het zinken in water. Als de dichtheid van een object kleiner is dan de dichtheid van water, zal het object drijven in water .
Uitleg: Aluminium, ijzer etc. in bulkvorm, zijn dichter dan water en zullen zinken. Als dezelfde hoeveelheid metaal de vorm heeft van een boot, zal het vrolijk op het water drijven.
Aluminiumfolie is zwaarder dan water, maar toch blijft het als het plat is op het water liggen. Dit komt door de oppervlaktespanning. De kleinste deeltjes van water, de watermoleculen, trekken elkaar heel hard aan. Hierdoor ontstaat er in de bovenste laag water een soort van sterk vlies van watermoleculen.
Aluminium beschikt doorgaans over een uitstekende corrosievastheid in zowel natuurlijke milieus, zoet water, zeewater, tal van bodemsoorten en chemicaliën en de meeste voedingswaren. Deze corrosievastheid is te danken aan de aanwezigheid van een passieve oxidefilm op het metaaloppervlak.
IJs drijft omdat het minder dicht is dan water . Iets dat dichter is dan water, zoals een steen, zal naar de bodem zinken. Om te kunnen drijven, moet een object vloeistof verplaatsen met een gewicht dat gelijk is aan zijn eigen gewicht.
Warm water is lichter dan koud water en zal daarom proberen omhoog te gaan, terwijl koud water zwaarder is en zal proberen te dalen naar de bodem van de glazen. Dit verschil in gewicht zorgt ervoor dat het water met elkaar mengt. Dit kun je zien doordat het warme en koude water andere kleuren hebben!
Massadichtheid van een schip
Veel groter dus dan de 1000 kg/m3 van water, waardoor het zal zinken. De massadichtheid moet dus drastisch worden teruggeschroefd.
Maar in dit geval zal het antwoord je verbazen. Of misschien ook niet, want anders zouden we er geen artikel over schrijven. Een volle batterij van een EV is inderdaad iets zwaarder dan een lege batterij. Volgens Albert Einstein (met wat hulp van Henri Poincaré) is er een relatie tussen energie en gewicht.
Een kilogram (kg) is 2,2 keer zwaarder dan een pond (weergegeven als lbs). Eén kilo massa is dus gelijk aan 2,26 lbs.
De meeste containers zinken vrij snel naar de bodem van de oceaan zodra ze het water raken . Maar afhankelijk van hun inhoud kunnen ze dagen of zelfs weken blijven drijven voordat ze onder het oppervlak zakken. Dit proces kan nog langer duren voor gekoelde containers vanwege hun drijvende isolatie.
Jazeker. Ook de grootste en zwaarste containerschepen zijn niet bestand tegen de heftigste stormen. Jaarlijks gaan er wereldwijd tussen de 2000 en 10.000 containers verloren op zee. De meeste zinken door hun gewicht direct naar de bodem.
Die opwaartse druk noemen we drijfkracht en daar maken boten ook gebruik van. Een zware boot zinkt als zijn gewicht niet voldoende verdeeld is, want dan kan het water niet hard genoeg terug duwen. Maar als diezelfde last over voldoende oppervlakte verdeeld is, blijft hij drijven.