De afschrijvingskosten neem je op in de winst- en verliesrekening, zodat die invloed hebben op het resultaat en de belastingen.
'Afschrijvingen sinds de aanschaf' staan op de passivazijde van de balans. Die worden dan in mindering gebracht op de aanschafwaarde. Per saldo is de waarde van het bedrijfsmiddel dan de aanschafwaarde min de afschrijvingen sinds de aanschaf.
Ten eerste wordt het afschrijvingsbedrag weergegeven als een uitgave aan de debetzijde van de winst- en verliesrekening , en wordt het afschrijvingsbedrag afgetrokken van de bijbehorende activa aan de activazijde van de balans.
Afschrijving boeken bij aankoop van een bedrijfsmiddel*
Boek de inkoopfactuur in via INKOOP net als bij alle andere kosten/ inkoopfacturen. Is het bedrag € 450,– exclusief BTW of hoger dan kies je een ” Activa” grootboekrekening. Automatisch komt er dan een extra regel in beeld “Gegevens Afschrijving”.
Octrooien / patenten / vergunningen
Wanneer je als onderneming het recht koopt om een bepaald product te kunnen verkopen dan kan deze investering op de balans worden vermeld onder octrooien / patenten. Hierbij geldt wel als voorwaarde dat het octrooi of patent niet in handen is van de eigen onderneming.
Een balans opstellen kan je zelf doen. Een balans bestaat altijd uit een linker- en een rechterzijde. Links staan je activa (je bezittingen), rechts de passiva (je schulden). De bedragen aan beide kanten van de balans moeten bij elkaar opgeteld gelijk zijn.
U kunt uw uitvinding beschermen met een octrooi (ook wel patent genoemd).Met octrooien kunt u een ander verbieden die uitvinding na te maken, te verkopen of in te voeren.
Een afschrijving is een memoriaalboeking, dit betekent dat je geld verplaatst binnen je bedrijf tussen grootboekrekeningen, van een balansrekening naar een winst- en verliesrekening.
Incasso storneren
Storneren betekent dat u een automatische incasso terugboekt op uw rekening. Dit kunt u zelf doen via internetbankieren. Of neem contact op met uw bank. De bank controleert niet of de incasso terecht of onterecht was.
Hoe werkt afschrijven? Om te berekenen hoeveel je elk jaar mag afschrijven heb je de volgende gegevens nodig: aanschafkosten, vermoedelijke gebruiksduur en de restwaarde. De formule voor het jaarlijkse afschrijving is: (aanschafkosten - restwaarde) ÷ vermoedelijke gebruiksduur.
De balans heeft altijd een linker- en rechterkant. Links is de debetzijde en staan de bezittingen van de onderneming, die noemen we de activa. Rechts is de creditzijde, hier zien we het eigen vermogen en de schulden die je nog moet betalen, de passiva.
Een afschrijving is in de bedrijfseconomie de boekhoudkundige waardevermindering van een actief in een bepaalde periode. Vatbaar voor afschrijving zijn de vaste activa op een balans. Aangezien afschrijvingen de facto een kost inhouden, zorgen ze ervoor dat de winst boekhoudkundig en fiscaal daalt.
De kosten rekening is de debet kant. De kosten afschrijving rekening is de credit kant.
Bij een resultatenrekening tel je afschrijvingen actief mee. Bij een balans doe je dit niet. Je zet de waarde voor goederen waarop je afschrijft gewoon ieder jaar voor een lager bedrag op de balans.
De afschrijvingskosten neem je op in de winst- en verliesrekening, zodat die invloed hebben op het resultaat en de belastingen.
Een kruispost gebruik je bij transacties die binnen de onderneming blijven. Dus bijvoorbeeld bij een storting tussen kas en bank of van de ene bankrekening naar de andere bankrekening. Een kruispost is een grootboekrekening die gebruikt wordt als tussenrekening bij alle interne overboekingen.
Om het je gemakkelijk te maken, stelt de wetgever zelf een aantal afschrijvingstermijnen voor: Kantoor en gebouwen: 33 jaar tegen 3 procent per jaar. Industriële gebouwen: 20 jaar tegen 5 procent per jaar. Meubilair en machines: 10 jaar tegen 10 procent per jaar.
De linkerzijde van de balans is de activazijde (ook wel debet zijde genoemd). De activa bevat al je bezittingen, zoals je bedrijfspand, voorraden, vervoersmiddelen, maar ook het nog te ontvangen geld (debiteuren).
MoneyMonk verwerkt de afschrijving automatisch
Nadat je de bezitting hebt ingevoerd, schrijft MoneyMonk je bedrijfsmiddel maandelijks automatisch af. De afschrijving zie je direct terug in je balans en winst- en verliesrekening. Zo is je administratie weer helemaal up-to-date.
Octrooi en patent zijn synoniemen.
Een patent of octrooi is een officieel stuk papier, een akte. Het is een bewijs. Een bewijs dat alleen degene die het patent in handen heeft, een bepaald product mag produceren en verkopen (tenzij hij een ander bedrijf of persoon daarvoor toestemming geeft).
Onder het intellectuele-eigendomsrecht valt onder andere: het auteursrecht (copyright) het octrooirecht.