Beleidsregels worden opgesteld door bestuursorganen. Beleidsregels kunnen gaan over publiekrechtelijke of privaatrechtelijke bevoegdheden die het bestuursorgaan al heeft.
Taken van de Rijksoverheid. De Rijksoverheid bereidt landelijk beleid, wetten en regels voor. En zorgt voor de uitvoering daarvan. Ook let ze erop dat iedereen de wet naleeft.
Voorzitter van het college van burgemeester en wethouders
Het college van B&W bestuurt de gemeente; de burgemeester is voorzitter van het college. De burgemeester: let erop dat het college het beleid op tijd voorbereidt, vaststelt en uitvoert. kan zelf onderwerpen voorstellen en in het college bespreken.
Het gemeentelijke beleid wordt ontwikkeld door ambtenaren die een nota schrijven of een verordening opstellen in opdracht van het college van B&W. De gemeenteraad stelt de nota's, de begroting en de verordeningen vast.
De regering maakt wetten in samenwerking met de Eerste en Tweede Kamer (wetgevende macht). Een wet begint met een wetsvoorstel en is klaar na publicatie in het Staatsblad. Daartussen ligt een vast aantal stappen, die alle wetsvoorstellen moeten doorlopen.
Over veel zaken mag de provincie zelfstandig beslissen. Bijvoorbeeld waar ze wegen aanlegt. Daarnaast voert de provincie ook een aantal landelijke wetten uit.
De raad stelt het beleid van de gemeente vast en controleert het dagelijks bestuur: het college van burgemeester en wethouders . De omvang van de raad hangt af van het aantal inwoners in een gemeente.
De ministeriële verantwoordelijkheid houdt in dat ministers , gezamenlijk en afzonderlijk, verantwoording aan het parlement afleggen voor hun beleidsdaden. Zij alleen zijn (politiek) verantwoordelijk voor wetgeving en beleid.
De hoogste bestuurder neemt beslissingen over het bestuur van de lokale overheid, met uitzondering van de voorbehouden beslissingen (beslissingen die door de gekozen raadsleden worden genomen).
Wie maakt beleid? Het beleidsvormingsproces wordt geleid door 'beleidsmakers'. De term beleidsmakers is breed en kan in verschillende contexten verwijzen naar de bestuursleden van een organisatie, ministers of het managementteam van een sportfederatie .
Beleid wordt onderverdeeld in twee soorten: het strategisch beleid en het operationeel beleid.
Wie beleidsregels kunnen maken
Alleen bestuursorganen kunnen beleidsregels vaststellen. Bestuursorganen kunnen beleidsregels vaststellen over: hun eigen bevoegdheden. onder hun verantwoordelijkheid uitgeoefende bevoegdheden.
De overheid bestaat uit drie lagen: de centrale of rijksoverheid, de provincies en de gemeenten. Andere delen van de overheid zijn in eerste instantie op grond van hun functie ingedeeld.
Beleid is de systematische wijze waarop een organisatie of afdeling binnen een organisatie met een bepaalde zaak omgaat om een bepaald doel te bereiken.
Vroeger noemden we dit de hofhouding van de Koning. De Koning mag natuurlijk geen dingen doen die de regering en de Eerste en Tweede Kamer niet willen. Hij mag ook geen dingen doen die van de wet niet mogen. Hij mag bijvoorbeeld niet discrimineren bij het aannemen van personeel.
De Grondwet verwoordt de inlichtingenplicht van artikel 68 Gw als volgt: 'De ministers en de staatssecretarissen geven de kamers elk afzonderlijk en in verenigde vergadering mondeling of schriftelijk de door een of meer leden verlangde inlichtingen waarvan het verstrekken niet in strijd is met het belang van de staat.
De burgemeester kan te allen tijde bij koninklijk besluit op voordracht van Onze Minister worden ontslagen. 2. Indien sprake is van een verstoorde verhouding tussen de burgemeester en de raad, kan de raad, door tussenkomst van de commissaris van de Koning, een aanbeveling tot ontslag zenden aan Onze Minister.
De gemeenteraad is het hoofd van de gemeente en neemt de beslissingen over de belangrijkste plannen voor Lelystad. Het college voert deze plannen uit. Over de uitvoering van maatregelen mag het college zelf besluiten. De gemeenteraad controleert of het college de maatregelen uitvoert zoals de raad die besloten heeft.
Het meeste beleid is vastgesteld door de gemeenteraad of het college, terwijl het de burgemeester is die bevoegd is om beleidsregels vast te stellen. Uit het onderzoek blijkt dat beleidsregels zich soms nauwelijks onderscheiden van algemeen verbindende voorschriften.
Beleidsontwikkeling omvat het identificeren van behoeften, het verzamelen van informatie, het opstellen, raadplegen en evalueren .
Een beleidsproces is een proces waarin beleidsvormers beleid tot stand proberen te brengen. Het leidt niet altijd tot beleid. Agendavorming: kwesties benoemen en prioriteiten Agendavorming gaat over welke onderwerpen aandacht en prioriteit krijgen van beleidsmakers.