Kinderen met autisme (ASS) hebben meer moeite op het gebied van sociale communicatie en interactie. Dit kan er echter heel verschillend uitzien. Sommige kinderen reageren weinig en/of nemen minder initiatieven in het contact. Andere kinderen zijn sterk gericht op hun sociale omgeving, maar missen hierin de afstemming.
70% van de mensen met autisme kampt op enig moment in zijn leven met klachten als een stemmingsstoornis/depressie, een angst- en/of dwangstoornis, posttraumatische stress-stoornis (ptss), burn-out of een persoonlijkheidsstoornis.
Zo zijn er kinderen die nooit hebben gekropen, en dan 'ineens' gaan lopen of op een driewielertje wegrijden. Houterig bewegingspatroon, met daar tegenover opvallende motorische behendigheden. Bijvoorbeeld: kunnen klimmen en klauteren, maar niet kunnen springen.
Vaak hebben kinderen met autisme moeite met sociale contacten. Hier helpen rollenspelen goed bij. Samen spelen met poppen, bouwen, theeserviesje, keukentje, muziek maken, auto's... hiermee kunnen kinderen op een speelse manier contact maken met andere kinderen of met volwassenen.
Kinderen met autisme hebben behoefte aan structuur, duidelijkheid en voorspelbaarheid.
Veel mensen met autisme geven aan grote moeite te hebben met het opmerken en interpreteren van non-verbale communicatie. Hierdoor kan het ontzettend lastig zijn om de boodschap die iemand probeert over te brengen, te begrijpen, wanneer diegene non-verbale signalen gebruikt en de dingen onduidelijk en indirect benoemt.
Kinderen met autisme spelen niet zoals andere kinderen. Om met andere kinderen te kunnen spelen, moet een kind kunnen communiceren en sociaal gedrag kunnen begrijpen. Het moet ook verbeelding hebben om de werkelijkheid na te spelen. Gewone kinderen zijn in de ogen van kinderen met autisme vaak onvoorspelbaar.
Kinderen met autisme zijn soms overgevoelig voor prikkels in de omgeving. Ze worden dan overspoeld door de geluiden, kleuren of bewegingen. Een rustige omgeving, met weinig geluiden, spullen of decoraties, kan dan helpen.
Zintuiglijke activiteiten bieden een veilige en gecontroleerde omgeving om zintuiglijke reacties te reguleren en beheren . Deelnemen aan activiteiten met verschillende texturen, temperaturen en druk helpt kinderen en jongvolwassenen met autisme zich aan te passen aan verschillende simulaties, wat een meer evenwichtige zintuiglijke ervaring bevordert.
Voor kinderen met autisme kan het dus heel goed zijn om speelgoed te kiezen dat helpt om de zintuiglijke prikkels te verwerken. Dit wordt ook wel sensorisch speelgoed genoemd. Hierbij kun je denken aan een voelspel, een muziekinstrument of interactieve vloertegels die oplichten als je er op gaat staan.
Kinderen met autisme kunnen dwalen omdat ze een zwakker gevoel voor gevaar hebben dan andere kinderen . Of ze kunnen gefixeerd raken op het ontdekken van iets interessants. Anderen proberen misschien situaties te ontvluchten die hen angstig maken. Ze willen misschien ook ontsnappen aan overweldigende sensorische ervaringen, zoals harde geluiden of felle lichten.
Veel kinderen met autisme fladderen of springen heel opvallend. Of ze roepen woorden of maken piepende geluiden. Je zou denken dat ze er gelukkig van worden maar in tegendeel het is een uiting van stress/spanningen of overprikkeling of onderprikkeling.
Mensen met autisme ervaren problemen in de prikkelverwerking en kunnen totaal overprikkeld raken van prikkels die andere mensen niet eens waarnemen. Deze overprikkeling geldt ook op het gebied van emoties. Mensen met autisme kunnen emoties veel sterker waarnemen dan mensen zonder autisme.
Mensen met autisme ervaren heftiger wat ze horen, zien, ruiken, proeven en voelen. Ze hebben vaak moeite met veranderingen.Contact maken met andere mensen gaat vaak moeilijk. Autisme is aangeboren.
Mannen met autisme hebben vaker comorbide externaliserende problemen (zoals gedragsproblemen en hyperactiviteit). Vrouwen met autisme hebben vaker comorbide internaliserende problemen (zoals angst en depressie).
41 Geweldige recepten voor rommelig spel voor kinderen met autisme. Rommelig spel biedt veel plezier en genot voor kinderen die op zoek zijn naar zintuiglijke prikkels . Het is een van de vele leuke activiteiten die we thuis met ons kind kunnen doen, die ook de ontwikkeling van de hersenen, de handfunctie en het gebruik van gereedschap ondersteunt.
Daarbij kun je aan allerlei verschillende sporten denken zoals golf of judo en andere vechtsporten.Ook bij sporten met een duidelijke structuur en hoge mate van voorspelbaarheid zoals atletiek, schaatsen en badminton kunnen geschikt zijn.
De meeste kinderen met autisme hebben moeite met veranderingen. Plotselinge veranderingen kunnen bij hen vaak leiden tot heftige reacties, zoals driftbuien, blokkades en angstgevoelens. Het schakelen van de ene naar de andere taak of situatie vinden zij lastig.
Kinderen (en volwassenen) met autisme kunnen vaak moeilijk omgaan met veranderende situaties.Nieuwe omgevingen, ontmoetingen of aangepaste ritmes kunnen leiden tot spanningen en onrust. Dit uit zich onder andere in nerveus gedrag, verlies van concentratie en bijvoorbeeld nagelbijten of bijten op andere voorwerpen.
Mensen met autisme kunnen zodanig geboeid raken door bepaalde prikkels, bijvoorbeeld een geur of gevoel, dat ze er helemaal in lijken op te gaan. Het opzoeken van die prikkels geeft rust en kan eveneens andere prikkels uitschakelen of verminderen.
Autisten die moeite hebben met het begrijpen van taal in het algemeen hebben ook moeite met het begrijpen van figuratieve taal in het bijzonder. Autisten die geen beperking hebben in het begrijpen van taal, hebben over het algemeen ook geen moeite met het begrijpen van metaforen, vergelijkingen en andere stijlfiguren.
Veel kinderen met autisme hebben een duidelijke voorkeur voor bepaald spel. Zij kunnen daarin ook doorschieten en alleen hiervoor interesse hebben. Een voorbeeld is een kind dat alleen geïnteresseerd is in molentjes, bij een ander kind zijn het dino's.
In tegenstelling tot normaal ontwikkelende leeftijdsgenoten, is het doen-alsof-spel bij kinderen met autisme vaak vertraagd. Ze hebben de neiging om minder vaak spontaan te doen alsof, of ze hebben een gebrek aan doen-alsof-vaardigheden tijdens het spelen.