Tunnels. Om vanuit Frankrijk naar Italië te rijden, kan je via twee tunnels de grens met Italië oversteken: via de Mont Blanc-tunnel bij Chamonix richting Aosta of via de Fréjustunnel bij Modane richting Turijn. De Mont Blanc-tunnel is een smalle tunnel waar vrachtwagens in konvooien door de tunnel rijden.
De Gotthard-wegtunnel begon men, in tegenstelling tot de Gotthardtunnel, “pas” op 5 mei 1970 aan te leggen en op 5 september 1980 werd deze geopend. Met zijn lengte van 16,942 kilometer is het de 5de langste wegtunnel ter wereld. Hij verbindt het Zwitserse Göschenen met het Italiaanse Airolo.
Je komt evenals na de Gottardo uit bij Bellinzona aan de Zwitsers-Italiaanse grens. Of deze omweg iets oplevert ten opzichte van de eventuele wachttijd voor de Gottardo is de vraag, maar wel een alternatief voor degene die niet meer door de 17 km. lange tunnel wil rijden.
Via Frankrijk naar Italië
Zeker vanuit België is een reisroute via Frankrijk aan te raden. Je rijdt dan over het algemeen via Reims of Nancy en Dijon. Vanuit Dijon kun je via Chamonix naar de Mont Blanc-tunnel of over de Route du Soleil via Lyon naar de Fréjustunnel.
Gotthardpas: het voor de hand liggende alternatief is de Gotthardpas (in de winter gesloten).Dan rijd je over de berg heen in plaats van eronderdoor. Vooral voor personenauto's is dit een geschikt alternatief. Je moet tegen een slingerweg kunnen en de pas kan hier en daar steil zijn, dus je auto heeft wat power nodig.
Beste tijden om door de Gotthardtunnel te rijden
Over het algemeen zijn de vroege ochtenduren en late avonduren de beste tijden om door de tunnel te rijden. Tijdens deze uren is er meestal minder verkeer en kun je een soepelere doorstroming verwachten. Vermijd rijden in het weekend als dat mogelijk is.
Nadat een goederentrein van de Zwitserse spoorwegen ontspoorde door een gebroken wiel, werd de Gotthardtunnel gesloten op 10 augustus 2023. De schade die de tunnel opliep was groot en zorgde voor een langdurige sluiting.
Een mooi alternatief voor de Gotthard is de Grote Sint Bernhard tunnel of pas. Om de Grand St. Bernard te bereiken, rijd je vanaf Basel en Bern, via Montreux langs het Meer van Genève. Dit stuk van circa 20 minuten langs het meer, heeft misschien wel een van de mooiste uitzichten van Zwitserland!
Italië hoort bij de Europese Unie. Daarom kun je met een identiteitskaart (ID-kaart) of paspoort naar Italië reizen. Houd er rekening mee dat jouw paspoort of identiteitskaart nog minimaal geldig moet zijn tot de dag van terugkomst. Voor Italië heb je geen visum nodig.
De Gotthardpas en de Gotthardtunnel bevinden zich beide in Zwitserland en verbinden de regio's Uri en Ticino. Over het algemeen is de Gotthardtunnel sneller dan de Gotthardpas.
Naar Italië via Oostenrijk
De route via Oostenrijk is de goedkoopste route naar Italië. Hoewel je een vignet moet aanschaffen (€9,- voor tien dagen) en voor de tunnel net voor de grens moet betalen (€6,-) wegen deze kosten niet op tegen de andere twee routes.
In de zomer is de Gotthardtunnel altijd erg druk, dankzij de vele vakantiegangers die naar Italië gaan. Het nadeel van deze tunnel is dat de drukte voor lange wachttijden kan zorgen.
De Gotthardtunnel is berucht vanwege de enorme congestie en geldt als het grootste vakantieknelpunt van Europa. De wachttijd is veelal 15 minuten per 1 kilometer file. Dit kan nauwkeurig berekend worden vanwege de dosering voor de tunnel en het maximum aantal voertuigen dat er doorheen mag.
Steden: Vlieg naar Rome – Vaticaan – Florence – Siena – Pisa – San Gimignano – Venetië – Milaan – Zürich – Luzern – Retourvlucht vanuit Zürich. Deze route biedt een evenwichtige ervaring met een focus op iconische Italiaanse steden en een korte introductie tot de charme van Zwitserland.
Vanuit Nederland via Duitsland en Oostenrijk naar Italië
Wanneer je naar het oosten van Italië op vakantie gaat, bijvoorbeeld in de buurt van Venetië of Bologna, rijd je het beste via Oostenrijk. Ook wanneer je aan de noordkant van het Gardameer verblijft, is dit vaak de snelste route.
Heb je geen zin om te wachten voor de tolpoortjes en wil je de file van de Brennerautobahn vermijden? Dan kan je ervoor kiezen om gebruik te maken van de videomaut. Op deze manier hoef je niet meer te stoppen om tol te betalen, en kan je eenvoudig doorrijden.
Amerikaanse burgers mogen Italië tot 90 dagen binnenkomen voor toeristische of zakelijke doeleinden zonder visum. Alle niet-ingezetenen moeten een verklaring van aanwezigheid (dichiarazione di presenza) invullen .
Het is niet netjes om je handen onder de tafel op schoot te houden tijdens het eten, noch met je ellebogen op de tafel te leunen. Een goede lichaamshouding wordt min of meer verwacht. Gebruik altijd bestek tenzij het gerecht het niet toelaat of de host zelf met de vingers eet.
Algemeen. Een populaire route naar Italië is via Duitsland en Zwitserland. De wegen in Zwitserland zijn erg goed en het rijdt dus goed door. De Gotthardtunnel, waar je vanuit Zwitserland de Italiaanse grens over gaat, is gratis.
Closed for the winter. Important note: The Gotthard Pass will be closed in winter from 14.11.2024, 1800 hrs.
Na de Gotthard tunnel, het Comomeer op doorreis
Rij je liever langs het Comomeer en blijf je dus op de Autostrada naar het zuiden dan is de eerste plek om te overnachten in Italië rond de plaats Como.
De Gotthardtunnel in de Zwitserse Alpen is een van de smalste verkeersaders tussen Noord- en Zuid-Europa. Met een lengte van 17 km is het ook een van de langste verkeerstunnels ter wereld met tweerichtingsverkeer.
De beste tijd om door de Gotthardtunnel in Zwitserland te rijden is tijdens de daluren, meestal vroeg in de ochtend of laat in de avond. Dit kan verkeersdrukte en lange wachttijden, die gebruikelijk zijn tijdens de drukke zomermaanden en vakantieperiodes, helpen voorkomen.
De Gotthard-basistunnel in Zwitserland is weer volledig open voor spoorwegverkeer, ruim een jaar nadat de tunnel in augustus 2023 werd gesloten voor reparaties na de ontsporing van een goederentrein.
Het hele jaar door wordt het verkeer door de Gotthardtunnel gedoseerd om file in de tunnel zelf tegen te gaan. Aan beide kanten van de tunnel staan dan ook stoplichten en zijn er opstelterreinen om het vrachtverkeer te bufferen. In de zomer is drukte en dus file bij de Gotthardtunnel nauwelijks te vermijden.