Wanneer er benzine in een dieselmotor zit, ontstaat er direct schade. Diesel heeft een smerende functie en het brandstofsysteem van een benzineauto is hier niet tegen bestand. Wanneer u een dieselauto start met benzine in de tank, zal dit in de meeste gevallen direct schade opleveren.
Een dieselauto is veel vervuilender dan een benzineauto. Benzine- en dieselmotoren hebben als groot nadeel de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van CO2. CO2 is voor een groot deel verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde (broeikaseffect), maar niet direct schadelijk voor de gezondheid.
Uw brandstofniveau te laag laten worden
Een van de fundamentele fouten die dieselmotoreigenaren vaak maken, is dat hun brandstof te laag wordt. In tegenstelling tot benzinemotoren, zijn dieselmotoren sterk afhankelijk van de brandstof in de tank om niet alleen de motor aan te drijven, maar ook om de brandstofpomp te koelen en te smeren.
Als de tank van een dieselauto is gevuld met benzine, kan de motor flink schade oplopen. Diesel is iets 'dikker' dan benzine en heeft bovendien een smerende functie. Zelfs een bescheiden hoeveelheid benzine kan de diesel zodanig verdunnen, dat de smerende werking onvoldoende is en het brandstofsysteem schade oploopt.
Hoeveel draaiuren gaat een dieselmotor mee? Een goed onderhouden dieselmotor, die veel draaiuren maakt en goed op temperatuur komt, gaat 10.000 tot 15.000 uur mee. Daarna is groter onderhoud nodig, bijvoorbeeld aan de eventuele turbo en verstuivers.
De typische levensduur van scheepsdieselmotoren kan variëren van 8.000 tot 20.000 operationele uren . Dit is echter een algemene schatting. De werkelijke levensduur is sterk afhankelijk van het merk, model en de toepassing van de motor.
Over het algemeen hebben benzinemotoren een levensduur tot +/- 300.000 kilometer. Bij een dieselmotor ligt dit op +/- 400.000 kilometer. In Nederland kopen we het meeste gebruikte ofwel tweedehandse auto's.
Wanneer benzine in een dieselauto wordt gegooid, is dat vrij snel schadelijk omdat diesel een smerende werking heeft voor de brandstofpomp en benzine niet. Zelfs een kleine hoeveelheid benzine kan in een dieselmotor al tot forse schade aan de motor leiden, aldus Van de Velde.
Rijden met een dieselauto op benzine kan direct schade veroorzaken. Vermijd rijden en zoek direct professionele hulp om verdere schade aan de motor te voorkomen.
Veel studies hebben aangetoond dat benzinemotoren 10 keer meer fijnstof uitstoten dan dieselmotoren. De uitstoot van NO (stikstofoxide) door dieselmotoren ligt echter hoger.
Dieselbrandstof kan veel gemakkelijker verontreinigd raken dan benzine vanwege de hogere viscositeit . Veelvoorkomende brandstofverontreinigingen zijn water, roet, verdunning, glycol, vuil en zelfs micro-organismen.
De nadelen van diesel
Door het zwaardere gewicht van de dieselauto is de wegenbelasting vaak hoger. De aanschafprijs van een dieselauto is vaak hoger dan die van een benzineauto. Dieselauto's hebben over het algemeen een lagere topsnelheid dan benzineauto's.
1. Detroit Diesel Series 60. Waarom we er dol op zijn: De Detroit Diesel Series 60 is zonder twijfel de beste dieselmotor die ooit is geproduceerd voor de klasse 8-wereld. Leuk weetje van de dag: de Detroit Diesel Series 60 is grotendeels ontwikkeld door John Deere, hoewel het de vraag is hoeveel invloed Deere had.
Nadelen van diesel:
Abominabele paardenkracht, lagere snelheid . Dure brandstof, beperkt aantal tankstations met diesel. Luidruchtigere en ruigere rit dan benzinemotoren. Produceren emissies die kankerverwekkende stoffen, stikstofoxiden en roet in de atmosfeer uitstoten.
Voordelen Diesel:
Minder onderhoudsgevoelig, dus lagere onderhoudskosten. Hogere gebruikszekerheid door motorisch minder storingsgevoelig. Lagere CO2 uitstoot dan een benzineauto – beter voor de opwarming van de aarde. Zuiniger in verbruik.
In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is het niet raadzaam om de korte afstand met hoge snelheden te compenseren om de benodigde uitlaatgastemperatuur te bereiken. Integendeel, u beschadigt uw diesel met zo'n rijstijl en hoge snelheden als de motor koud is.
Benzinemotoren gaan zo'n 250.000 kilometer mee, al kunnen ze bij goed onderhoud vaak meer kilometers maken. Dieselmotoren gaan nog een stapje verder, deze kunnen makkelijk de 350.000 aantikken. Wordt een dieselauto goed onderhouden, dan kunnen ze soms ook nog wel een ton meer lopen.
Benzine in een dieselauto gieten kan leiden tot ernstige motorschade. Benzine smeert de dieselbrandstofpomp niet , wat wrijving en mogelijk pompfalen veroorzaakt. De lagere viscositeit van benzine kan ook leiden tot onvoldoende smering in dieselmotoren, wat resulteert in verhoogde slijtage.
De benzinemotor trekt sneller op en heeft doorgaans meer vermogen. Het laatste verschil zit in de brandstof (verbruik) en kosten. Een dieselmotor is duurder in wegenbelasting en verzekering. De prijs per liter diesel is daarentegen weer goedkoper dan benzine.
De emissie bevat stoffen die bij inademing schadelijk zijn voor de gezondheid. Mogelijke gezondheids- effecten zijn: ontstekingsreacties in de longen, aandoeningen van hart en bloedvaten, allergi- sche aandoeningen, toename van astmatische klachten, en verschillende typen kanker – met name longkanker en blaaskanker.
Het is erger om benzine in een dieselauto te doen dan diesel in een benzineauto , maar hoe dan ook, u kunt schade oplopen aan uw motor en de onderdelen ervan. Verkeerde brandstof kan op het verkeerde moment ontbranden of verstoppingen in het brandstofsysteem veroorzaken, wat leidt tot verminderde prestaties, afslaan en volledige storingen.
Tanken met motor aan
Tank niet met een draaiende motor. Dat is niet alleen slecht voor het milieu en je portemonnee, er is ook een verhoogd risico op brand. Als de motor draait wordt er statische elektriciteit gegenereerd wat brandstofdampen kan laten ontbranden.
Een dieselmotor stoot bijvoorbeeld meer fijnstof en stikstofoxiden uit, waardoor je in telkens meer Nederlandse, maar ook Duitse steden niet meer mag rijden. Dit is dan ook direct de reden dat je meer wegenbelasting betaalt met een dieselauto.
Hoewel het niet echt slecht is, is er gewoon niet veel reden om het te doen ; de meeste dieselmotoren starten prima als ze koud zijn, warmen binnen een redelijke tijd op en hebben geen last van gelvorming. Elke keer dat een motor draait, slijt hij en stationair draaien is niet goed voor een efficiënte verbranding of motorsmering.
Voor een gebruikte dieselauto is de ideale jaarkilometrage minder dan 100.000 km. Je kunt echter goede voertuigen vinden tussen 100.000 en 200.000 km, wetende dat dieselmotoren een uithoudingsvermogen hebben dat veel verder gaat dan deze grens.