Het koelvloeistofsysteem van uw auto staat onder behoorlijke druk, zeker wanneer de motor warm is. U mag daarom nooit de koelvloeistof bijvullen terwijl de motor niet volledig is afgekoeld. Deze kan uit de koelvloeistoftank spuiten en dit kan logischerwijs ernstige brandwonden veroorzaken.
De temperatuur van koelvloeistof kan flink oplopen wanneer de motor draait. Het kan dan ook gevaarlijk zijn om het bij te vullen terwijl de motor nog warm is. Wij adviseren om minimaal 15 tot 20 minuten te wachten, mits de motor koud is, dan kun je het direct toevoegen natuurlijk.
Geef prioriteit aan veiligheid: Voordat u het koelvloeistofniveau controleert, moet u ervoor zorgen dat uw motor volledig is afgekoeld . Er kunnen brandwonden ontstaan wanneer u de radiatordop opent op een hete motor.
Het is belangrijk om te wachten tot de motor volledig is afgekoeld voordat u koelvloeistof bijvult, wat doorgaans betekent dat u ongeveer een uur na het rijden moet wachten. Een warme motor kan zorgen voor een uitbarsting van hete vloeistof. Wacht daarom altijd op de juiste temperatuur.
Laat de motor minstens 30 tot 60 minuten afkoelen.
Olie bijvullen of peilen mag met een koude of warme motor, echter wacht altijd minimaal vijftien minuten als de motor gelopen heeft. Wanneer een verbrandingsmotor in een auto loopt dan wordt de motorolie door het motorblok gepompt.
U kunt doorrijden zolang de temperatuurmeter niet in het rood komt of het waarschuwingslampje uit blijft.
Het koelvloeistofsysteem van uw auto staat onder behoorlijke druk, zeker wanneer de motor warm is. U mag daarom nooit de koelvloeistof bijvullen terwijl de motor niet volledig is afgekoeld. Deze kan uit de koelvloeistoftank spuiten en dit kan logischerwijs ernstige brandwonden veroorzaken.
HOE U KOELVLOEISTOF AAN UW AUTO OF VRACHTWAGEN TOEVOEGT. Zorg ervoor dat uw motor uit staat en is afgekoeld, dat uw voertuig in Park of Neutral staat en dat de parkeerrem is aangetrokken . Zoek het reservoir voor motorkoelvloeistof; doorschijnend wit van kleur en heeft slang(en) die het met de radiator verbinden. Het reservoir heeft een vulbereik dat op de zijkant is gemarkeerd.
Mocht je onderweg zijn en toch de olie moeten peilen, laat de motor dan minimaal 10 minuten afkoelen. Zo kan de olie weer naar beneden zakken en krijg je een betrouwbaar meetresultaat.
In auto's zoals raceauto's zal het zelfs ontploffen. Ten derde reageren motoren op temperatuurveranderingen. Dus koelvloeistof bijvullen terwijl de motor heet is, kan scheuren en kromtrekken in uw motorblokken en cilinderkoppen veroorzaken door plotselinge temperatuurveranderingen .
U zult ook willen wachten tot het voertuig is afgekoeld. Dit kan tussen de 15 en 30 minuten duren. Wanneer u klaar bent om de motorkap te openen, zoekt u naar een doorzichtig plastic reservoir en zou u de koelvloeistof door de zijkant moeten kunnen zien.
Zonder koelvloeistof kan de temperatuur van de motor snel oplopen en kan dit leiden tot oververhitting van de motor. Dit kan schade veroorzaken aan de motor, zoals het vervormen van de cilinderkop, beschadiging van de krukaslagers, of het vastlopen van de motor.
Wanneer u een overhitte motor heeft of de temperatuurmeter in het rood komt. Dan kan dit duiden op te weinig koelvloeistof. Ook een laag peil van de koelvloeistof kan dit veroorzaken. Let daarom altijd goed op de signalen van uw auto en vul tijdig bij indien dit nodig is.
Blanke koelvloeistof mag met elke andere kleur koelvloeistof gemengd worden.
Wacht tot de motor is afgekoeld (anders verbrandt u zichzelf door de radiatordop te openen), vul de radiator dan tot de rand. Vul het reservoir dan ongeveer halfvol (ergens tussen de lage en maximale lijn).
Koelvloeistof is essentieel om je motor op de juiste temperatuur te houden. Dat de warmte van jouw motor wordt afgevoerd, komt namelijk onder andere door de koelvloeistof. Reden om het peil elke maand te controleren en eventueel bij te vullen.
Nadat u de nieuwe koelvloeistof hebt toegevoegd, is het tijd om de luchtbellen die zich in het koelsysteem kunnen bevinden, weg te laten lopen . Start de motor met de radiatordop eraf om te voorkomen dat er druk ontstaat.
Door de radiator leeg te laten lopen, kun je het meeste van de oude antivries verwijderen, maar er kunnen ook wat koelvloeistof en verontreinigingen achterblijven, die zich vervolgens vermengen met en je nieuwe antivries vervuilen en oververhitting veroorzaken. Je wilt een volledige spoeling, een gedwongen verwijdering van alles wat oud is, zodat je de weg vrijmaakt voor nieuwe vloeistof.
Wanneer je doorrijdt met te weinig koelvloeistof is het risico op motorschade namelijk bijzonder groot. Een zakkend koelvloeistofpeil is gemakkelijk te herkennen: De temperatuurmeter op het dashboard slaat uit naar rechts of loopt op.
Koelvloeistof zelf bijvullen
Wacht minstens 45 minuten na het uitzetten van de auto tot je gaat beginnen. Draai de dop er rustig af, want het koelvloeistofsysteem staat onder druk.
Auto lekt koelvloeistof - oorzaken
De rubberen slangen van het koelvloeistofsysteem kunnen op den duur uitdrogen en scheuren. Een kapotte koelvloeistofslang is snel te vervangen. Ook kan de waterpomp lek zijn, deze moet dan vernieuwd worden. Verder kan de radiateur beschadigd zijn en gaan lekken.
Controleer het koelvloeistofpeil aan de hand van de streepjes op het reservoir. Daarvoor hoef je de dop er niet af te halen. Vul indien nodig de koelvloeistof bij. Wees voorzichtig met het losdraaien van de dop, want er staat druk op het reservoir.
LEKKAGE VAN DE KOPPAKKING
Reparatiekosten van het herstellen van een lekke koppakking liggen tussen de 600 en 1200 euro, met uitschieters ver daarboven voor grote of gecompliceerde motoren.
Ja absoluut. Water is een koelvloeistof in verbrandingsmotorenIn landen met tropische en tropische klimaten heeft het zelfs de voorkeur boven koelvloeistof. Allemaal omdat het sneller temperatuur verliest. Hier is het de moeite waard om te overwegen welke algemene eigenschappen het heeft en wat het is koelmiddel.