Bij Zara werken we aan een verantwoord en duurzaam beheer van natuurlijke hulpbronnen, zoals water en energie, en aan behoud van biodiversiteit. We schenken speciale aandacht aan de textielgrondstoffen die we kiezen voor het maken van onze producten, aangezien ze ongeveer 30% uitmaken van onze uitstoot.
Grote kledingmerken als Zara, Bershka en Pull&Bear produceren vanaf 2025 kleding, die 100 procent gerecycled, duurzaam en organisch is. Daarnaast moet in 2020 het gebruik van plastic tassen wereldwijd in alle winkels zijn uitgebannen.
Zara werkt samen met de Organic Cotton Accelerator om duurzame materialen breder toegankelijk te maken. Het is ook lid van de Zero Discharge of Hazardous Chemicals pledge, die de veilige verwijdering van chemicaliën in het productieproces beperkt of garandeert.
Kwaliteit & Stijl: Zara
Zara springt eruit met associaties van goede kwaliteit en stijlvolheid. Blijkbaar vinden we Zara's kleding dus onbewust een stukje stijlvoller en van betere kwaliteit. De gemiddelde prijs van Zara ligt dan ook net iets hoger dan die van H&M.
Zara's sustainability efforts reflect a blend of greenwashing and greenwishing. The brand's marketing around sustainable collections and recycling initiatives highlights its desire to appear eco-conscious, but the fast fashion model continues to drive waste and environmental harm.
BBC: 'Kinderarbeid in Turkije bij productie voor merken Zara, M+S en Mango' Syrische kinderen worden uitgebuit in Turkse klerenfabrieken. De BBC heeft hiervan beelden getoond met minderjarige vluchtelingen die werken aan producten voor populaire merken als Zara, Mango en Marks + Spencer.
Te weinig geld terug, verkeerde artikelen óf onvoldoende hulp. Het regent klachten over Zara Nederland. Klanten zijn in afwachting van tientallen en in sommige gevallen wel duizenden euro's. De modeketen is daarnaast in veel gevallen onvoldoende bereikbaar voor beklag, volgens klanten én regelgeving.
De kwaliteit is slechter dan die van modehuizen, maar de prijs veel toegankelijker. Een voordeel ten opzichte van concurrenten als H&M is dat Zara in die tijd nog volledig in Spanje produceert. Dit maakt de productie goedkoper én sneller – en dus winstgevender.
Prijs: H&M wordt over het algemeen als betaalbaarder beschouwd dan Zara, met lagere prijzen voor de meeste artikelen. Kwaliteit: Hoewel beide merken betaalbare kleding aanbieden, vinden sommige klanten dat H&M-kleding van mindere kwaliteit is qua materialen of constructie dan die van Zara .
Van de Inditex-fabrieken staan er zo'n 650 in Spanje, Portugal, Marokko en Turkije. Daar komt ongeveer de helft van de collecties vandaan. Ongeveer een kwart van de Inditex-producten komt uit fabrieken in China.
Ja.De ingezamelde kleding wordt gesorteerd voordat deze wordt hergebruikt of gerecycled . Kledingstukken die 100% katoen, wol of polyester zijn, kunnen worden gerecycled tot nieuwe stof. De resterende kledingstukken worden omgezet in bouw- of automaterialen.
Zara verklaarde dat het binnen zes jaar alleen katoen, linnen en polyester zal gebruiken dat 'biologisch, duurzamer of gerecycled' is. Niet onbelangrijk als je weet dat deze stoffen samen met viscose 90 procent vormt van alle grondstoffen die door het merk worden aangekocht.
Is Zara veganistisch en diervriendelijk? Zara houdt zich niet aan veganistische en diervriendelijke normen . Ze verwerken dierlijke producten in bepaalde kleding en accessoires, en hebben geen expliciet beleid tegen dierproeven. Bijgevolg is er een mogelijkheid dat hun producten op dieren worden getest.
Minder dan 1% van de gebruikte kleding wordt gerecycled tot nieuwe kledingstukken. De realiteit is dat deze schaal van productie nooit duurzaam kan zijn . Het bedrijfsmodel is nog steeds gebaseerd op het ontwerpen van kleding die een paar keer gedragen kan worden en dan weggegooid.
Dit zijn onder meer Hugo Boss, Ralph Lauren en Max Mara. Die laatste twee geven dan ook geen enkele openheid over hun productieproces en beleid. ACNE, McGregor en Tommy Hilfiger lichten hun beleid voor arbeidsomstandigheden redelijk toe.
Veel internationale kledingmerken, waaronder H&M, C&A, Esprit, Marks & Spencer, GAP, VF Corporation en Kmart Australia, dragen bij aan deze situatie. Dit zijn belangrijke bevindingen van het rapport Branded Childhood dat vandaag wordt gepubliceerd door de Stop Kinderarbeid coalitie en SOMO.
Zara heeft zichzelf gevestigd als een modebewust middenklassebedrijf . Dankzij zijn wendbare toeleveringsketen produceert het snel stijlvolle kleding op basis van catwalklooks.
Uniqlo wordt vaak geprezen om zijn hoogwaardige stoffen en duurzame kledingstukken, terwijl de kwaliteit van Zara kan variëren, afhankelijk van de collectie . Sommige items zijn bijvoorbeeld meer trendgevoelig en minder duurzaam.
Zara is de jongste van het drietal en begon in 1975 in Spanje . Het bedrijf is eigendom van textielgigant Inditex en is het vlaggenschipmerk.
Bij Zara werken we aan een verantwoord en duurzaam beheer van natuurlijke hulpbronnen, zoals water en energie, en aan behoud van biodiversiteit. We schenken speciale aandacht aan de textielgrondstoffen die we kiezen voor het maken van onze producten, aangezien ze ongeveer 30% uitmaken van onze uitstoot.
Terwijl sommige concurrenten de gehele productie uitbesteden aan Azië, produceert Zara haar meest modieuze artikelen – de helft van alle koopwaar – in een tiental eigen fabrieken in Spanje (met name in Galicië), Portugal (noordelijk deel) en Turkije .
Iedereen weet dat onze prijzen laag zijn, maar dat betekent niet dat de kwaliteit laag is. We willen dat klanten onze kleding keer op keer kunnen dragen.Daarom maken we kleding die langer meegaat, voor een betaalbare prijs.
Wegwerpmodecultuur
Zara's bedrijfsmodel moedigt de cultuur van wegwerpmode aan, aangezien het merk doorgaans kledingstukken produceert die gemaakt zijn van goedkope, synthetische materialen zoals polyester en spandex . Dit bedrijfsmodel contrasteert met duurzame modepraktijken die duurzaamheid en levensduur voorop stellen.
Heb je recent wat bij ZARA gekocht, dan heb je het recht om ze tot de orde te roepen. We laten ZARA massaal weten dat wij goede arbeidsomstandigheden eisen voor de volwassenen die onze kleding maken. En dat kinderarbeid een doorslaggevende reden is om niet bij ZARA te kopen.
De Spaanse modewinkelketen Zara heeft een omstreden reclamecampagne teruggetrokken waarin mannequins gewikkeld in lakens of zonder ledematen waren te zien. Dat gebeurde nadat pro-Palestijnse activisten hadden opgeroepen tot een boycot van het kledingconcern.