In theorie worden de prestaties iets beter bij motoren met hoge vermogens. Al met al kunnen we dus concluderen dat het niet nodig is om premium brandstof te gebruiken in jouw leaseauto. Bij premium diesel zijn vergelijkbare argumenten van kracht. Het octaangetal van premium diesel is hetzelfde als van 'normale' diesel.
Conclusie: duurder is niet gelijk aan beter
Als je met een gewone auto rijdt, die dus niet specifiek is ontworpen voor premium brandstof, heeft het weinig zin om extra te betalen voor superbrandstoffen. Het is ook de minst milieuvriendelijke optie.
In de meeste gevallen is het prestatieverschil klein en iets dat u mogelijk niet opmerkt tijdens normaal rijden. Als de auto is ontworpen voor normale benzine — of niet specifiek vermeldt dat de auto premium benzine nodig heeft — kies dan voor normale benzine. Er zijn geen voordelen aan het tanken van premium benzine in een auto die het niet nodig heeft .
Het octaangetal geeft aan hoe goed de benzine bestand is tegen vroegtijdige ontbranding (kloppen). Super 95 bevat 95% octaan en 5% heptaan, terwijl Super 98 98% octaan bevat. Hoe hoger het octaangetal, hoe beter de brandstof bestand is tegen kloppen, wat kan leiden tot een efficiëntere verbranding in bepaalde motoren.
Slimme auto's en brandstofefficiëntie
Gemiddeld hebben ze een tankinhoud van 8,7 gallons met een reserve van 1,3 gallons, dus je kunt verwachten dat je ongeveer 350 mijl moet rijden voordat je moet stoppen voor benzine. Het nadeel is dat je geen gewone 87-octaan brandstof in de auto kunt doen. In plaats daarvan moet je voor de 91-octaan gaan , die duurder is.
Zo controleert u of uw benzinevoertuig premium brandstof nodig heeft. Het eerste wat u moet doen, is in de tankklep kijken en de sticker erin vinden – hierop moeten de namen van het type brandstof (loodvrij) en het minimaal vereiste octaangetal (RON) staan.
Hebben turbocharged auto's premium benzine nodig? Over het algemeen wel . Ze zijn waarschijnlijk uitgerust met een klopsensor, waardoor de motor op brandstof met een lager octaangehalte kan draaien, maar dit levert minder vermogen, minder kilometers op en verkort de levensduur van de sensor.
Benzine 95 of 98: zuiniger
Het schijnt dat bij het gebruik van Euro 98 (E5) de auto zuiniger rijdt dan bij E 10 of Euro 95 het geval is. Behalve het zuiniger lopen van de motor, draait deze ook soepeler. Of dit ook daadwerkelijk bij jouw auto het geval is, zul je dit moeten uitproberen.
Powerbenzine is zuiniger dan gewone benzine. Hierdoor verbetert het de verbranding van brandstof en verhoogt het de brandstofefficiëntie. Powerbenzine verwijdert afzettingen van inlaatkleppen en brandstofinjectoren in motoren.
Euro 95 E10 beschadigt de motoren van geschikte voertuigen niet.
Hebben alle luxe auto's premium benzine nodig? Het korte antwoord is nee. Luxe voertuigen hebben alleen premium benzine nodig als ze zijn uitgerust met een high performance of turbocharged motor .
U kunt er ook voor kiezen om premium benzine te gebruiken bij het slepen van een zware lading of in bijzonder warme klimaten, aangezien beide activiteiten ervoor kunnen zorgen dat de motor sneller oververhit raakt . Premium benzine kan helpen deze uitdaging het hoofd te bieden.
Verhoogt premium benzine het brandstofverbruik? Premium benzine kan het brandstofverbruik in high-performance motoren licht verbeteren, maar het verschil is vaak niet significant in gewone auto's .
Alleen degenen met high-performance voertuigen merken mogelijk een verschil in de aandrijving en brandstofefficiëntie van het gebruik van premium benzine of diesel . Dit komt omdat deze auto's meer worden belast, met name wanneer ze een turbolader of supercharger gebruiken, dus met premium brandstof zullen ze meer uit brandstof met een hoog octaangehalte halen.
Betere efficiëntie
In vergelijking met andere brandstoffen heeft Shell V-Power Benzine bijvoorbeeld drie keer zoveel moleculen die reinigen en beschermen. Bovendien is de premium benzine drie keer actiever in het verminderen van wrijving, waardoor de efficiëntie van een motor groter wordt.
Kenners hebben daarbij een voorkeur voor BP. Ook bij enkele kleine merken als Tamoil, OK, ango en bij regionale aanbieders als Berkman en Joontjes is de 98-benzine ethanolvrij. Nog een stapje beter is de 102-octaan-benzine van TanQyou; die is gegarandeerd ethanolvrij.
Alle nieuwere auto's kunnen met E10 benzine overweg, maar dit is niet voor alle oudere auto's het geval. Ongeveer 10 procent van de benzineauto's in Nederland kunnen niet draaien op E10 benzine. Dit betekent dat bij deze auto's gekozen moet worden voor E5 benzine. Bij twijfel is het beter om te kiezen voor E5 benzine.
De meeste motoren zijn ontworpen om te werken met 95 RON-brandstof , hoewel sommige oudere of minder krachtige auto's ook met 91 of 92 RON kunnen werken.
Welke benzine is zuiniger? Volgens diverse onderzoeken is E5 zo'n 2 procent zuiniger dan E10. De brandstofprijs is dus wat hoger, maar de auto rijdt op E5 zuiniger.
Omdat er minder ethanol in zit dan in E10 – waar tot 10% in zit – is de energiedichtheid hoger, waardoor de auto in theorie zuiniger rijdt. Qua verbruik ligt de E10 op gemiddeld 6,0 L/100 km terwijl de E5 op 5,75 L/100 km ligt.
Kunt u benzine met een hoger octaangetal gebruiken? Als uw auto is ontworpen voor benzine met een normaal octaangetal, kunt u veilig benzine met een hogere octaangetal gebruiken. Maar onder normale rijomstandigheden is er weinig tot geen voordeel aan het kopen van brandstof met een octaangetal dat hoger is dan wat wordt aanbevolen .
Dat euro 98 beter is voor de motor, is een hardnekkige mythe. Je auto zal niet beter presteren als je kiest voor deze brandstof. Is een motor gemaakt om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Ja en nee . Als een autofabrikant premium brandstof aanbeveelt, is het het beste om dat advies te volgen. Af en toe tanken met normale brandstof zal echter geen noemenswaardige problemen veroorzaken. Premium benzine in een auto tanken die alleen normale brandstof nodig heeft, is een grote geldverspilling.
Bij normaal gebruik en onderhoud mag je van de turbo verwachten dat deze ten minste 10 jaar of 150.000 km meegaat.
Over het algemeen zijn luxe auto's en high-performance voertuigen ontworpen om op premium benzine te rijden. Merken als Mercedes-Benz, BMW en Audi maken vaak auto's die premium benzine nodig hebben. Voertuigmodellen met turbomotoren, zoals Mini Coopers of Subaru WRX, hebben doorgaans ook premium brandstof nodig om optimaal te kunnen presteren.