Benzine- en dieselmotoroliën hebben dezelfde opbouw of samenstelling; het zijn mengsels van basisoliën en additieven, samengesteld om een bepaalde set prestatiekenmerken te bereiken voor beide toepassingen. Het verschil tussen de beide typen is niet zo groot dat er verschillende smeermiddelen nodig zijn.
Nee, niet altijd. Als de ACEA/API oliespecificatie voor zowel een benzine- als dieselmotor is voorgeschreven, kun je de motorolie in beide typen motoren gebruiken.
Nou, benzine- en dieselmotoroliën hebben dezelfde anatomie of samenstelling. Ze worden samengesteld uit de vermenging van basisoliën en additieven om een set gewenste prestatiekenmerken voor beide toepassingen te bereiken. De verschillen tussen hen zijn niet groot genoeg om verschillende smeermiddelen te vereisen.
Hoewel het niet wordt aangeraden, werken de meeste motoroliën met elke motor. U moet alleen onthouden dat dieselmotoren oliën nodig hebben met een hogere viscositeit en additiefniveaus dan de meeste benzineoliën kunnen bieden. Het gebruik ervan op benzinemotoren kan echter leiden tot verstopping van de emissiesystemen.
Dieselmotorolie heeft over het algemeen een veel lagere temperatuurpompbaarheid en een veel hogere viscositeit in vergelijking met gasmotorolie . Als gevolg hiervan kunnen er, als diesel in een gasmotor wordt gebruikt, talloze problemen ontstaan, zoals voortijdige slijtage en overmatige hitteontwikkeling die tot schade leidt.
Vermindering van brandstofefficiëntie
Het gebruik van de verkeerde olie kan ook het brandstofverbruik verminderen. Dieselmotoroliën bevatten additieven die standaard gasoliën niet bevatten, zoals verbrandingsverbeteraars. Deze additieven verbeteren de verbranding van brandstof, wat resulteert in een betere brandstofefficiëntie.
Voor Dieselmotoren is dan ook een speciaal olietype vereist, vaak aangegeven met de term LowSAPS. Deze olie is speciaal ontwikkeld om het dichtslibben van het roetfilter te voorkomen en daarmee de levensduur van de Dieselmotor te verlengen.
5W-30 (ACEA C3): Deze olie is geschikt voor veel moderne dieselmotoren en wordt vaak aanbevolen voor voertuigen die ACEA C3- of API SN-specificaties vereisen. 5W-40 (ACEA B4, C3): Deze olie is geschikt voor dieselmotoren die ACEA B4- of C3-specificaties vereisen en sommige benzinemotoren.
Het gebruik van de verkeerde olie kan schade aan de motor veroorzaken , bijvoorbeeld door slijtage van onderdelen, door de vorming van slib in het carter of door vernis op de zuiger.
Mobil 1 Turbo Diesel Truck 5W-40 motorolie wordt aanbevolen voor gebruik in alle super-high-performance dieseltoepassingen , inclusief moderne lage-emissie motorontwerpen met uitlaatgasrecirculatie (EGR). Deze toepassingen omvatten: Motoren op de snelweg die werken in zowel hoge snelheid/hoge belasting als stop-and-go-omstandigheden.
Olie ontzettend dun
Dit merk je vaak al bij het pijlen van de olie. Als de olie er echt afloopt (niet in druppels beetje druipt) dan is de olie toch echt wel aan de dunne kant. De kans is dan ook zeer reeël dat je benzine of diesel in de motorolie hebt. Draai de oliedop dan even open en ruik even in de motor.
Wanneer een motorolie voor een voertuig is goedgekeurd, garanderen de fabrikanten dat deze met andere goedgekeurde oliën kan worden gemengd. Viscositeit en prestaties zijn in dit geval niet belangrijk. U kunt dus synthetische olie mengen met minerale olie.
In een commerciële vloot met een goed brandstofverbruik is het een goede zet om over te stappen op een 10W-30 CK- olie voor brandstofverbruik. Als u zich meer zorgen maakt over de duurzaamheid van uw motor, en u motoren tot het einde van hun bruikbare levensduur laat draaien, en een paar procentpunten brandstofverbruik niet zo aantrekkelijk is, dan kunt u kiezen voor 15W-40.
5W30 motorolie is een multigrade motorolie. Deze is geschikt voor zowel zomer als winter en voor benzine- en dieselmotoren.
Valvoline motorolie 15W-40 | Action NL.
Deze olie kan zowel in LPG-, benzine-, diesel- en scheepvaartmotoren worden gebruikt als ook in industriële machines en landbouwvoertuigen. 15W40 olie is brandstofbesparend, waarbij je minder hinder ervaart tijdens het koud starten. Service is temporarily unavailable.
Het mengen van motorolie en hydraulische olie kan ernstige schade aan het voertuig of de machine toebrengen. Pas hier dus altijd voor op.
Het gebruik van het verkeerde type kan uw motor verwoesten, waardoor bewegende onderdelen voortijdig slijten door onvoldoende smering . Dit kan leiden tot kostbare reparaties, vervangingsonderdelen en motorstoringen.
Dieselmotoren vereisen over het algemeen oliën met een hogere viscositeit, vaak aangegeven met nummers zoals 15W-40 of 10W-30 . Het eerste nummer (15W of 10W) geeft aan hoe de olie presteert bij koude temperaturen, terwijl het tweede nummer (40 of 30) de prestaties bij hoge temperaturen aangeeft.
Kortom: Elke fabrikant heeft zijn eigen motoren met zijn eigen specificaties. Hierdoor heeft elke motor zijn eigen specifieke 5W-30 olie nodig . Echter, sommige 5W-30 oliën kunnen voor meerdere merken gebruikt worden.
Wat is beter 5W30 of 5W40? De keuze tussen 5W30 en 5W40 motorolie hangt af van de specifieke behoeften van je voertuig en de aanbevelingen van de fabrikant. 5W30 heeft een lagere viscositeit en biedt betere prestaties bij koude starts, wat gunstig is in koude klimaten.
De additieven in semi-synthetische en synthetische olie hebben smerende eigenschappen die de motor beter beschermen tegen roest, corrosie en algemene slijtage. Het overschakelen van uw motorolie van conventionele naar synthetische olie voorkomt ook motorsludge. Synthetische motorolie is ook effectief in het beschermen van dieselmotoren .
Kan ik een olie van de Lidl, Action of Gamma gebruiken? De supermarkt olie / doe-het-zelf winkel / bouwmarkt olie voldoet zeker aan de minium eisen en kan je dus gebruiken.
De Classic Multigrade 15W-40 is een minerale SAE 15W-40 multigrade motorolie voor klassieke benzine- en dieselmotoren.
Valvoline™ Super Diesel 15W-40 is een minerale dieselmotorolie die speciaal is ontworpen voor gemengde vlootoperaties van oudere dieselmotoren. Super Diesel 15W-40 vermindert motorafzettingen, koolstofopbouw en minimaliseert motorslijtage.