Zonder handtekening tóch een juridisch bindend contract? Jazeker!Een contract ontstaat niet door de handtekening maar door het aanbod en de aanvaarding ervan. En die aanvaarding kan op verschillende manieren plaatsvinden: mondeling, schriftelijk, of zelfs stilzwijgend doordat iemand aan de slag gaat.
Personen die niet in staat zijn tot ondertekening, kunnen een aantekening krijgen in hun identiteitsbewijs 'niet in staat tot tekenen'. Wanneer het centraal stembureau deze aantekening op het identiteitsbewijs ziet staan, is geen handtekening van de betreffende persoon op het document vereist.
Naar Nederlands recht is een schriftelijke overeenkomst hoe dan ook niet verplicht (behoudens een aantal uitzonderingen). Ook zonder jouw handtekening te plaatsen kan je dus worden gehouden tot wat door de partijen werd overeengekomen. Bewijsrechtelijk stuit dat wel tegen een aantal problemen aan.
De wet zegt dat een digitale handtekening dezelfde rechtsgeldigheid heeft als een handgeschreven handtekening, indien de methode voor authenticatie die daarbij is gebruikt, voldoende betrouwbaar is. Hierover zijn ook in Europa afspraken gemaakt.
Een document of brief zonder handtekening is wel rechtsgeldig volgens Nederlands recht. Dit geldt ook bijvoorbeeld voor e-mailverkeer. De ondertekening bevat altijd de naam van de organisatie, en de naam en functie van de ondergetekende.
Zonder handtekening tóch een juridisch bindend contract? Jazeker!Een contract ontstaat niet door de handtekening maar door het aanbod en de aanvaarding ervan. En die aanvaarding kan op verschillende manieren plaatsvinden: mondeling, schriftelijk, of zelfs stilzwijgend doordat iemand aan de slag gaat.
Een "Waiver of Signature" wordt geïnitieerd door de afzender en machtigt de bezorging van post naar goeddunken van de postbode (als het gebied beveiligd en beschermd is tegen weersinvloeden) zonder de handtekening van de ontvanger te verkrijgen. Let op: Waiver of Signature moet op het moment van verzending door de afzender worden gecontroleerd.
Een handtekening wordt vaak gebruikt als uiting van instemming.Daarbij is de identiteit van de ondertekenaar belangrijk. Maar er zijn ook andere doelen voor een handtekening. Denk bijvoorbeeld aan de pakketbezorger, die vraagt of hij de handtekening namens de ontvanger mag zetten.
Uw handtekening moet een “merk” zijn
Het enige wat u hoeft te doen is het op het document te markeren. Dit merkteken kan een brief, een golvende draai, een krabbel of een afbeelding zijn. Zolang het u vertegenwoordigt en laat zien dat u akkoord gaat met de inhoud van het document, is het een handtekening.
Een handtekening is niet vereist om een overeenkomst te sluiten. Een ondertekend document is geen totstandkomingsvereiste, maar strekt tot dwingend bewijs van de gemaakte afspraken.
De handtekening zet u tijdens uw afspraak op uw document. De legalisatie van een handtekening kunt u niet per post regelen. De legalisatie bevestigt dat uw handtekening echt is. Het zegt niets over de inhoud of de rechtsgeldigheid van het document.
Zowel in je privéleven als op zakelijk gebied maak je schriftelijke afspraken. In sommige gevallen zijn deze juridisch bindend. Sommige overeenkomsten zijn alleen geldig als ze schriftelijk zijn vastgelegd. Wanneer dit niet gebeurt, kan de overeenkomst nietig worden verklaard.
Overeenkomsten. Een overeenkomst per e-mail is rechtsgeldig. De wet stelt namelijk geen eisen aan de vorm waarin je een overeenkomst sluit, behalve bij een paar speciale gevallen (zoals koop van een huis). Net zoals je mondeling iets kunt kopen, mag dat dus ook per mail.
De handtekening moet op unieke wijze aan de ondertekenaar zijn verbonden. Ook moet de handtekening zijn gemaakt met middelen die de ondertekenaar helemaal onder zijn controle kan houden. Wijzigingen die achteraf aan de handtekening zijn aangebracht, moeten op te sporen zijn.
In beginsel kan worden gezegd dat een overeenkomst rechtsgeldig is wanneer er een aanbod is geweest en dat aanbod is aanvaard. Daarnaast moeten beide partijen tot doel hebben gehad dat ze hun gedeelte van de overeenkomst (een aanbod of een aanvaarding) hebben gewild én dat zo naar buiten hebben gebracht.
Zonder ondertekening kan het contract niet als formeel beschouwd worden en kunnen er juridische complicaties ontstaan, bijvoorbeeld als er een geschil ontstaat over de afspraken.
Een handtekening dient als een vitaal symbool van identiteit en intentie, en combineert persoonlijke expressie met juridische betekenis . In zowel digitale als handgeschreven vormen bevestigen handtekeningen identiteit, betekenen toestemming en behouden de integriteit van het document.
Rechtsgeldigheid van een handtekening onder een document
Volgens artikel 156 eerste lid Rv bestaat een akte uit alles wat 'boven' de handtekening staat, dat wil zeggen een 'ondertekend geschrift'. Daaruit kan de conclusie worden getrokken dat in ieder geval iedere pagina dient te worden geparafeerd.
In de wetgeving is niets geregeld over de rechtsgeldigheid van een handtekeningstempel. Plaatst u uw eigen handtekening met een stempel, dan blijft deze ondertekening rechtsgeldig.
Een handtekening is het unieke bewijs van iemands identiteit en bedoeling . Het bevestigt dat de ondertekenaar het document erkent en begrijpt en bereid is een bindende juridische overeenkomst aan te gaan.
“Je kunt ten alle tijden in Nederland je handtekening veranderen, maar dan moet je ook de handtekening van je rijbewijs, bankrekening en andere relevante dingen laten vervangen”, zegt Verhulst.
Aanvaarding van een aanbod is vormvrij
Een schriftelijke aanvaarding hoeft dus niet per se de vorm te hebben van een ondertekend contract op papier. Een aanbod aanvaarden kan ook digitaal, en ook dan hoeft het geen formeel contract te zijn. Een e-mail, een sms of zelfs een WhatsAppbericht is ook geldig.
Certified Mail vereist een handtekening bij levering, die door de verzender kan worden aangevraagd om te controleren of de brief bij de juiste persoon is afgeleverd . Het biedt de verzender ook een manier om zijn brief te volgen via het postsysteem.
Een gecertificeerd item heeft een handtekening voor aflevering nodig ; het kan niet in een brievenbus of op een stoep worden achtergelaten. Aangetekende post is alleen beschikbaar voor first-class post. USPS laat u een handtekening krijgen van de persoon die de post heeft ontvangen, zoals een receptioniste. Of u kunt specificeren dat de geadresseerde moet tekenen voor het pakket of de brief.