Goede remblokken en remschijven. Remschijven en remblokken slijten tijdens het remmen. Bij hard remmen gaat dat sneller en na verloop van tijd raken de onderdelen versleten.Uw remweg wordt dan ook langer wat gevaarlijk voor uzelf is en ook slecht voor het milieu kan zijn.
Er is sprake van 'Fading' (Engels voor 'wegsterven' of 'naar de achtergrond verdwijnen') als de werking van de remmen door zware, langdurige belasting minder wordt. Je moet het pedaal dan steeds dieper intrappen om nog af te remmen en er is voelbaar minder vertraging. Overigens stinken de remmen dan al een tijdje.
Hard remmen betekent dat u de remblokken met meer kracht dan nodig indrukt, waardoor uw remsysteem extra wordt belast. De verhoogde wrijving kan ervoor zorgen dat het remsysteem oververhit raakt, waardoor de remblokken nog sneller slijten . Bovendien worden de remschijven ook heet en gevoeliger voor schade.
Natuurlijk slijt een auto meer van (flink) hard rijden. Omdat de luchtweerstand kwadratisch toeneemt met de snelheid moet je motor veel meer vermogen leveren. En dus kost dat ritje meer energie (dus ook brandstof) met een hogere sneljheid. En dat levert meer slijtage op.
Welke rem remt harder voor of achter? De voorrem is over het algemeen krachtiger dan de achterrem en biedt meer remkracht en controle. Het is echter belangrijk om beide remmen geleidelijk te gebruiken om te voorkomen dat het voorwiel blokkeert en om te voorkomen dat het achterwiel wegglijdt.
Bij de meeste voertuigen slijten de voorste remblokken sneller dan de achterste, omdat ze meer gewicht aankunnen. Dit geldt tenzij uw auto regelmatig wordt gebruikt om zware lasten achterin te vervoeren. In dat geval slijten de remblokken achterin sneller.
Veelgestelde vragen over remblokken achter vervangen
De remschijven van je voorwielen slijten sneller. Dat komt omdat het meeste remvermogen bij de voorwielen ligt. Deze moeten vaker vervangen worden. Als je de achterremmen moet vervangen is de kans groot dat de remmen aan de voorkant al vervangen zijn.
Effecten van korte ritten op het motorsysteem
Veelvuldig koud starten als gevolg van korte ritten van minder dan 10 kilometer, bijvoorbeeld in de stad, heeft een negatief effect op de werking van de motor. In deze korte tijd kan de optimale bedrijfstemperatuur niet worden bereikt.
Motorspanning
Wanneer u meer dan 100 mph rijdt, moet de motor een aanzienlijk hoger toerental bereiken, wat de motor overmatig kan belasten en kan leiden tot meer slijtage. Na verloop van tijd kan dit leiden tot schade aan de zuigers, kleppen en lagers.
Toerental staat niet gelijk aan verbruik, dat denken veel mensen en daarom hoor je wel eens "die grote motor werkt minder hard" opmerkingen. 3000 toeren is geen enkel probleem, het enige punt zou rust of comfort kunnen zijn als je vaak en lang 120 of harder rijdt.
Het is zwaar voor uw auto
Door voortdurend hard te remmen slijten onderdelen zoals remmen en banden sneller dan normaal en kunnen belangrijke componenten beschadigd of kromgetrokken raken .
Er zijn veel redenen waarom mensen een hersenschudding krijgen en een daarvan is een auto-ongeluk. De plotselinge schok van het remmen om te voorkomen dat je een ander voertuig raakt of tegen een andere auto botst, kan snel resulteren in een hersenschudding vanwege de beweging van de hersenen in de schedel .
Hard remmen kan ervoor zorgen dat de motor abrupt schakelt tussen versnellingen, vooral bij automaten. Deze plotselinge beweging kan spanning op de aandrijflijncomponenten veroorzaken, waaronder de transmissie. Na verloop van tijd kan herhaaldelijke belasting door frequente harde stops bijdragen aan slijtage van deze systemen.
Het aantrekken van de handrem tijdens het rijden is levensgevaarlijk. Je krijgt dan namelijk hetzelfde effect als wanneer je hard en ongecontroleerd remt in een auto zonder ABS: de achterwielen blokkeren en de auto kan in een slip raken. Met name op hoge snelheid is het aantrekken van de handrem bloedlink.
De autobestuurder die bij de voorste auto achterop is gebotst, had afstand moeten houden. In het verkeer ben je verplicht voldoende afstand te houden op je voorganger. De achteropkomende automobilist is bijna altijd volledig aansprakelijk voor alle schade.
Remmen in de juiste versnelling
Laat het gaspedaal los, druk de rempedaal zachtjes in, ontkoppel en schakel terug naar een lagere versnelling: van vijfde naar vierde bij 80 km/u, van vierde naar derde bij 60 km/u, van 3de naar tweede bij 40 km/u en van twee naar eerste als je minder dan 20 km/u rijdt.
Als u met hoge snelheden rijdt, duurt het langer om te stoppen, wat betekent dat uw remmen harder moeten werken. Constante snelle acceleratie en hard remmen zijn niet goed voor uw remmen en kunnen ervoor zorgen dat ze voortijdig slijten . Ze kunnen de slijtage van de remblokken vergroten en het remvermogen na verloop van tijd verminderen.
Je verbruikt 25% meer brandstof bij 130 km/u, dan wanneer je 100 km/u rijdt. De ideale snelheid verschilt echter van auto tot auto. Voor de meeste voertuigen ligt het optimum tussen 80 en 100 km/u. Bovendien bespaar je ook op snelheidsboetes, wat extra meegenomen is.
Hoe sneller u rijdt, hoe meer voortijdige slijtage uw auto ondergaat . Dit komt doordat te hard rijden de luchtweerstand vergroot, wat extra druk legt op de motor van uw auto. Bovendien kan rijden met hoge snelheden ervoor zorgen dat uw banden sneller slijten en het moeilijker wordt om plotseling te stoppen als dat nodig is.
Het gebeurt meer dan eens dat wanneer een auto weinig kilometers maakt het onderhoud er bij inschiet. Motorolie veroudert naar verloop van tijd, remschijven kunnen juist overmatig gaan roesten; ook bij weinig gebruik is juist onderhoud zeer belangrijk.
De benzinemotor trekt sneller op en heeft doorgaans meer vermogen. Het laatste verschil zit in de brandstof (verbruik) en kosten. Een dieselmotor is duurder in wegenbelasting en verzekering. De prijs per liter diesel is daarentegen weer goedkoper dan benzine.
Motorrijden is niet alleen leuk, maar het kan ook bijdragen aan een betere fysieke gezondheid. Het rijden op een motorfiets vereist een goede lichaamshouding en het gebruik van verschillende spiergroepen. Dit kan helpen bij het versterken van je kern- en beenspieren.
Ons advies: kijk altijd vooruit, matig je snelheid voordat je een bocht ingaat en versnel in de bochten. Als je gaat remmen op het moment dat je de bocht ingaat, kun je de controle verliezen, omdat de banden geen grip houden op de weg.
Het inrijden gebeurt over een afstand van circa 300 km. Hierbij dient te worden gecontroleerd of er geen vibraties of geluiden van de remmen komen, zowel tijdens het rijden als ook tijdens het remmen.