745.000 vacatures in 2028Het tekort aan chauffeurs lijkt de komende jaren alleen maar groter te worden. De International Road Transport Union (IRU) ziet dat er in Europa nu al meer dan 233.000 ongevulde vacatures zijn voor vrachtwagenchauffeurs en verwacht dat er in 2028 meer dan 745.000 vacatures zijn.
Er is daar een acuut tekort van 100.000 chauffeurs ontstaan en het land is in rep en roer. Voor de coronapandemie en de Brexit was dit tekort nog ongeveer de helft. Maar ook een land als Duitsland komt ruim 50.000 chauffeurs tekort. Nu zie je dat veel organisaties in Europa opstaan en gelijk hun zegje klaar hebben.
De vraag naar vrachtwagenchauffeurs is in 2025 nog steeds relatief hoog, ondanks een plotselinge daling in 2020 vanwege de COVID-19-pandemie.
schaarste groter dan ooit. Vorig jaar was het nog een kwart van de transportbedrijven dat aangaf dat ze problemen had met het tekort aan chauffeurs, nu al de helft. “De schaarste is niet nieuw, wel erger dan ooit”, aldus Monique Lont, directeur Randstad Transport. “Veel bedrijven doen er iets mee, veel ook niet.
De oorzaak van het chauffeurstekort komt met name door de lage aanloop van jongere vrachtwagenchauffeurs. Volgens de cijfers van het IRU-rapport is te zien dat ¼ deel van de vrachtwagenchauffeurs jonger is dan 50 jaar. Ook is het salaris van een vrachtwagenchauffeur voor vele geen vetpot.
Het salaris voor een Vrachtwagenchauffeur is het hoogst bij Timing en ligt op € 4.149 bruto. Andere werkgevers die een hoog loon betalen zijn IQ select en Perflexxion.
Jouw salaris als vrachtwagenchauffeur
Het loon van een vrachtwagenchauffeur ligt ongeveer tussen de € 2.000 tot € 3.000 bruto per maand. Dit is op basis van een 40-urige werkweek.
Een Vrachtwagenchauffeur in Nederland verdient gemiddeld € 2.615 bruto per maand. Salarissen variëren van € 2.225 (laag) tot € 3.010 (hoog). Op deze pagina vind je een gedetailleerd overzicht van de gemiddelde brutolonen per stad, opleidingsniveau, provincie, carrièreniveau, bedrijf en dienstverband.
Vrachtvervoer met platte wagens
Omdat platte wagens vaak grote vracht vervoeren die lastig in- en uit te laden is, is er in de transportsector veel vraag naar platte wagens.
Vrachtwagenchauffeur worden op latere leeftijd? Dat kan zeker! Ook op latere leeftijd kun je nog steeds vrachtwagenchauffeur worden.
De toekomstvisie
Vooruitkijkend zal de vrachtwagenindustrie waarschijnlijk een hybride personeelsbestand ervaren waar AI en menselijke chauffeurs naast elkaar bestaan . AI zal routinetaken automatiseren, terwijl mensen complexere beslissingen en klantenservicerollen zullen afhandelen.
Als zwaar beroep geldt: chauffeur, medewerker logistiek en magazijn, heftruckchauffeur, kraanmachinist, koerier, verhuizer of een functie in de technische dienst.
De maximale ononderbroken rijtijd mag niet langer zijn dan 4,5 uur. Na 4,5 uur rijtijd moet u een pauze nemen van 45 minuten. Deze 4,5 uur rijtijd mag ook worden opgeknipt in twee delen. De eerste pauze duurt dan minimaal 15 minuten.
In 2021 en 2022 nam het aantal vacatures fors toe. Op het hoogtepunt, in het derde kwartaal van 2022, stonden er bijna 22.000 vacatures open. Vervolgens daalde het aantal vacatures. Aan het eind van het tweede kwartaal van 2024 nam het aantal vacatures weer toe tot ruim 19.000.
Een hoogwaardige chauffeur is tijdsbewust en punctueel. Een chauffeur moet altijd 15 à 20 minuten te vroeg op de ophaallocatie aankomen – geen uitzonderingen – en zorgt dat hij paraat staat zodra de klant klaar is om te vertrekken. Het kan de klant enorme stress bezorgen als de chauffeur te laat komt.
Vrachttype
Bijvoorbeeld, gekoelde ladingen (ook wel reefers genoemd) leveren doorgaans meer geld op dan bestelwagenvracht omdat ze een gespecialiseerde vrachtwagen vereisen. Op dezelfde manier hebben platte ladingen vaak hogere tarieven omdat ze zwaarder of groter zijn dan de gemiddelde lading.
DHL is veruit de grootste logistieke dienstverlener van ons land, gevolgd door DB Schenker en nieuwkomer in de top 3 XPO Logistics.
Waarom gebeurt nog steeds 90% van het vrachtvervoer over de weg? Omwille van de bereikbaarheid: bedrijven en distributiecentra liggen niet altijd vlak aan een spoorweg, haven of luchthaven.
Land met de hoogste betaling: Zwitserland
Dit hoge loonbereik weerspiegelt de unieke economische status van Zwitserland, de hoge kosten van levensonderhoud en de veeleisende aard van vrachtwagenchauffeurs. Dit geldt met name gezien het bergachtige terrein en de strenge regelgeving.
Het nettosalaris bedraagt gemiddeld €1.600 per maand. Volgens de CAO beroepsgoederenvervoer 2021/2022 ligt het salaris tussen de €1.966 en €3.015 bruto per maand. Een ander bron meldt dat het salaris varieert van €1.821 (minimum) tot meer dan €3.271 (maximum), exclusief overuren, toeslagen en onkostenvergoedingen.
Swift-vrachtwagenbedrijf
Swift biedt een aantal van de beste salarissen in de vrachtwagenindustrie voor zowel nieuwe als ervaren chauffeurs. Hoewel ervaren chauffeurs nog steeds een hoger salaris krijgen, biedt Swift meer dan concurrerende tarieven voor vrachtwagenchauffeurs die net hun CDL hebben gehaald.
Het salaris van een internationaal vrachtwagenchauffeur in 2024 wordt geschat tussen €2.350 en €3.200 bruto per maand, exclusief eventuele toeslagen voor onregelmatige werktijden, nacht- en weekendwerk.
Na het afronden van de laatste lesperiode op de Politieacademie krijg je een vaste aanstelling in schaal 6 met bijhorend salaris tussen € 2.744,- en € 3.312,- (peildatum juli 2024). Je hebt je diploma op mbo 4-niveau voor de tweejarige politieopleiding behaald en gaat als agent aan de slag.