Is een preventiemedewerker verplicht? Ja, een preventiemedewerker is verplicht. Volgens de wet moet elk bedrijf ten minste één preventiemedewerker in dienst hebben. Dat is al zo sinds 1 juli 2005.
Elke organisatie, ongeacht de grootte, moet een preventieadviseur aanstellen.Dat is wettelijk verplicht. De preventieadviseur is een sleutelfiguur in het handhaven van veiligheids- en gezondheidsnormen binnen de organisatie. “Voor kleinere bedrijven met minder dan 20 werknemers is dit vaak de werkgever zelf.
Elke werkgever is verplicht een interne dienst voor preventie en bescherming op het werk op te richten. Er is dus een kernactiviteit die steeds binnen de onderneming moet worden verricht en waarvoor er een persoon aanwezig moet zijn in de onderneming.
Ja, elk bedrijf moet ten minste 1 preventiemedewerker in dienst hebben (volgens artikel 13 van de Arbowet).
Als werkgever bent u ook verplicht aangesloten bij een externe dienst voor preventie en bescherming op het werk (EPDBW). Als de preventieadviseur van de interne dienst niet zelf alle opdrachten kan vervullen, dan kan de werkgever daar een beroep op doen.
Een preventie-eenheid, zoals bedoeld in artikel II. 3-17, §1 van de codex, bedraagt 194,04 EUR. De prestaties in het kader van de opdrachten inzake risicobeheer, zoals bedoeld in artikel II. 3-19, §1 van de codex, worden aangerekend aan 148,76 EUR per gepresteerd uur met toepassing van de wegingsfactoren.
Elke onderneming die ten minste 50 werknemers tewerkstelt moet een comité voor preventie en bescherming op het werk oprichten.
Preventiemedewerker en RI&E
Voor bedrijven met minder dan 25 werknemers mag jij als werkgever de rol van preventiemedewerker op je nemen. Toch zie je ook bij bedrijven met minder dan 25 werknemers dat iemand anders – naast zijn eigen functie – wordt aangesteld.
Vrijwillig PMO of verplichte medische keuring
Als werknemer heeft u recht op zo'n gezondheidsonderzoek, maar u bent meestal niet verplicht om eraan deel te nemen.
Beleid tegen psychosociale belasting
Bedrijven zijn volgens de Arbowet verplicht om hun werknemers te beschermen tegen psychosociale arbeidsbelasting. Zij moeten hiervoor een beleid opstellen en ook daadwerkelijk uitvoeren. Het aanstellen van een vertrouwenspersoon kan een belangrijk onderdeel van dit beleid zijn.
Een preventieadviseur mag geen werknemers- noch werkgeversafgevaardigde zijn. Bovendien moet hij zijn taken in alle neutraliteit kunnen uitoefenen.
Je brutosalaris, in een voltijdse functie – geïndexeerd, bedraagt tussen de €3.633,15 en €6.642,33 bruto per maand.
De externe preventiedienst (EDPBW) verricht de taken rond welzijn die de interne preventiedienst (IDPBW) vanwege een gebrek aan competenties, kennis of ervaring niet kan uitvoeren. Met andere woorden: de IDPBW wordt voor bepaalde (specifieke) taken aangevuld door de EDPBW.
De verplichting tot bijscholing geldt voor alle preventieadviseurs, ongeacht of het gaat om preventieadviseurs die een aanvullende vorming (niveau I of II) hebben, dan wel om preventieadviseurs met basiskennis (die al dan niet een cursus basiskennis hebben gevolgd).
Indien er een akkoord is van het comité, mag de werkgever de preventieadviseur ontslaan. Deze kan een beroep instellen bij de arbeidsrechtbank. Indien er geen akkoord is van het comité of indien het comité zich niet binnen een redelijke tijd heeft uitgesproken, mag de werkgever de preventieadviseur niet ontslaan.
De preventieadviseur psychosociale aspecten is gebonden door het beroepsgeheim.
Dit is wat iedere organisatie moet weten over het preventief medisch onderzoek: Elke organisatie met medewerkers is wettelijk verplicht om een PAGO aan te bieden. Ook met een PMO kun je voldoen aan die verplichting, door minstens de risicofactoren uit jouw RI&E te onderzoeken.
Het PMO moet een niveau van autonomie hebben dat vergelijkbaar is met dat van Internal Audit (I/A) dat doorgaans rechtstreeks rapporteert aan de CFO en/of raad van bestuur . Voldoende onafhankelijkheid en autoriteit zullen ongetwijfeld bijdragen aan de kracht van de missie van het PMO en de kans op succes.
Met een gezondheidstest kunt u zelf een vraag over uw gezondheid laten uitzoeken. Uw huisarts is hier meestal niet bij betrokken. Het RIVM biedt via deze website informatie aan over gezondheidstesten, zodat u zelf kunt beslissen of u wel of geen test wilt doen.
Elk bedrijf moet ten minste één medewerker aanwijzen als preventiemedewerker. Het bedrijf mag pas iemand van buiten aanstellen als de werkzaamheden te complex worden voor de preventiemedewerker.
Een RI&E is een verplicht onderdeel van de Arbowet. Iedere werkgever moet er dus een hebben.
Zoals gezegd, kan een werkgever niet alles verplichten. Het belangrijkste dat niet onder het instructierecht van de werkgever valt, is wijziging van de arbeidsvoorwaarden. Denk aan wijziging van het loon of wijziging van de werkplek. Over dergelijke zaken moet in beginsel overeenstemming met de werknemer zijn.
De preventieadviseur wordt benoemd door de werkgever en in overleg met het CPBW.
Als Preventieadviseur mag je je verwachten aan een gemiddeld salaris van 48.200 €.
Bedrijven uit groep A hebben een preventieadviseur niveau 1 nodig.Bij bedrijven uit groep B is dat een preventieadviseur niveau 2. Voor bedrijven uit de groepen C en D is geen specifieke opleiding nodig, maar is wel een basiskennis vereist.