Lange tijd waren banden die geschikt zijn voor winterse omstandigheden ook te herkennen aan het M+S-symbool. De afkorting stond voor 'modder en sneeuw'. Hoewel dat lijkt te betekenen dat deze banden ook geschikt zijn voor winterse omstandigheden, is dat niet langer het geval.
Winterbanden zijn te herkennen aan een sneeuwvloksymbool op de zijkant van een autoband. Vaak zult u een van de volgende tekens tegenkomen: De M+S aanduiding staat voor Mud + Snow, echter wordt deze code al vrij snel aan banden toegewezen. Ons advies is dan ook om altijd banden met een sneeuwvloksymbool te kiezen.
M+S is een niet-beschermde aanduiding: Modder en Sneeuw. Naast winter- en zomerbanden zijn er ook all seasonbanden (4-seizoenen).
Rijd je deze winter naar Duitsland? Vergeet dan niet om je banden te checken! Vanaf oktober 2024 geldt er namelijk een nieuwe regel: alleen winterbanden met het Alpine-symbool zijn nog toegestaan. Dit symbool – een berg met een sneeuwvlok – laat zien dat je banden goedgekeurd zijn voor winterse omstandigheden.
De letters staan in de verschillende talen voor hetzelfde, namelijk: 'Matsch' + Schnee, Mud + Snow of Modder + Sneeuw. Het is in veel landen wel verplicht om op deze banden te rijden in de winterperiode. De M+S-codering op banden betekent dat het profiel of structuur beter presteert op sneeuw dan standaardbanden.
3PMSF winterbanden
Dit symbool wordt steeds meer de norm voor het herkennen van een goede winterband. Het 3PMSF symbool (3 Peak Mountain Snow Flake) is eenvoudig te herkennen: een sneeuwvlok omringd door 3 bergtoppen. Wegens regelgeving wordt het symbool altijd vergezeld door de M+S markering.
Als op de zijkant van je band de code A/S staat, dan is het een all-season band. Het verschil tussen zomerbanden, winterbanden en all-season banden zit in het profiel. Een zomerband heeft het minste profiel omdat deze band niet veel water hoeft af te voeren. Een 4-seizoenenband heeft al een stuk meer profiel.
In Duitsland geldt dat het gebruik van winterbanden verplicht is (situative Winterreifenpflicht) als winterse omstandigheden dat vereisen. Dit wettelijke voorschrift geldt ook voor Nederlandse auto's en campers. Voor motoren en bromfietsen geldt de winterbandenplicht niet.
All-seasonbanden mogen het hele jaar door gebruikt worden . Sinds 1 december 2022 moeten winter- en all-weatherbanden zonder noppen het Alpine-symbool (berg en sneeuwvlok) dragen. Banden met noppen zijn toegestaan van 15 oktober tot 31 maart. Maar alleen bij winterse weers- en wegomstandigheden.
Die laatste is het bergje met de sneeuwvlok, ook wel het alpine-symbool genoemd. Dit mogen winterbanden zijn of all-season banden. Vanaf oktober 2024 worden banden met alleen de M+S-markering verboden tijdens deze winterse omstandigheden.
Rijd je niet op winterbanden in Duitsland tijdens winterse omstandigheden? Dan riskeer je een boete van 60 euro en een strafpunt op je rijbewijs. Ongeacht of je toerist bent of niet. Hinder je andere bestuurders, dan loopt de boete al snel op naar 80 euro of zelfs 120 euro.
Het is de vraag of je dat moet willen. De veiligste combinatie is winterbanden in de winter en zomerbanden in de zomer. Verder zullen winterbanden het altijd beter doen op een besneeuwde helling dan all season banden. Op hellende wegen met sneeuw schiet de grip van all season banden al gauw tekort.
Multiple sclerose is een ziekte van het centrale zenuwstelsel. Doordat er iets mis is in het afweersysteem, wordt de laag om de zenuwen (myeline) aangevallen en beschadigd. Zenuwen komen hierdoor bloot te liggen en geven minder goed signalen van en naar de hersenen door. Soms gebeurt dit zelfs helemaal niet.
Controleer de profieldiepte: Steek een kwartje in de groeven van de band op verschillende plekken met George Washingtons hoofd ondersteboven.Als je de bovenkant van Washingtons haar kunt zien, heb je 4/32 inch profieldiepte of minder . Dat betekent dat het tijd is om je banden te vervangen.
Wat maakt winterbanden uniek? Winterbanden zijn banden die specifiek zijn ontworpen om veilig te rijden bij temperaturen onder de 7 graden, ongeacht of de weg besneeuwd is of niet. U kunt ze herkennen aan speciale M+S en/of 3PMSF markeringen op de zijwand van de band.
Winterbanden prijzen: wat kost een set winterbanden ongeveer? Voor een gemiddelde set van 4 banden ben je zo om en nabij de € 300 kwijt, maar de prijs van winterbanden is natuurlijk van meerdere factoren afhankelijk.
Specifieke landen waar sneeuwkettingen moeten worden meegenomen en gebruikt waar borden dit voorschrijven in bergachtige gebieden zijn: Frankrijk, Duitsland, Zweden, Zwitserland, Noorwegen, Italië, Oostenrijk en Andorra. Het gebruik van sneeuwkettingen wordt in de betreffende landen zeer serieus genomen, met zware boetes die mogelijk worden uitgedeeld als u ze niet bij u hebt.
Gemiddelde levensduur van winterbanden
Zomerbanden gaan meestal tussen de 20.000 en 40.000 kilometer mee, en all-seasonbanden kunnen 40.000 tot 80.000 kilometer meegaan. Maar winterbanden gaan meestal maar 30.000 tot 50.000 kilometer mee. Dit komt doordat ze zachter rubber gebruiken om grip te hebben bij koud weer, maar het slijt sneller.
Zomerbanden of oude winterbanden? Je mag in Duitsland zelfs in de winter met zomerbanden rijden, mits er geen winterse omstandigheden zijn. Ook oude winterbanden zonder het 3PMSF-symbool zijn in dat geval toegestaan.
Volgens de Duitse wetgeving zijn all season banden toegestaan, mits ze voldoen aan bepaalde eisen. Deze eisen omvatten minimale profieldiepte en specificaties met betrekking tot de snelheidsindex van de banden. Hierdoor kun je met een gerust hart met all season banden door Duitsland reizen.
Volgens de Duitse wet moet uw auto geschikt zijn om te rijden in winterse omstandigheden. Als het sneeuwt, moet u winterbanden of all-seasonbanden gebruiken met het sneeuwvloksymbool of het 3 PMSF-symbool . Ook mogen uw ruitenwissers niet versleten zijn en moet u voldoende ruitensproeiervloeistof bij u hebben.
Vanaf 1 oktober 2024 verandert de regelgeving voor winterbanden in Duitsland, en dat heeft ook gevolgen voor Nederlandse automobilisten die regelmatig de grens oversteken. Banden met enkel het M+S-symbool (modder en sneeuw) zijn niet langer toegestaan onder winterse omstandigheden.
MS op jouw autoband
De code 'MS' staat voor 'Mud & Snow', oftewel modder en sneeuw. De fabrikant wil hiermee aangeven dat de autoband wel tegen een stootje kan. De banden worden geschikt geacht om in natte, koude en modderige omstandigheden voldoende grip te blijven houden.
De nadelen van vierseizoenenbanden
Vierseizoenenbanden slijten sneller: ze gaan gemiddeld 8 à 10 procent minder lang mee. Met de combinatie zomer- en winterbanden kan je ongeveer 60.000 kilometer rijden, met vierseizoenenbanden gemiddeld 54.000 kilometer.
Over het algemeen worden Michelin allround banden iets beter beoordeeld (83%) dan Vredestein (57%). In dit specifieke geval heeft de Michelin CrossClimate 2 een betere beoordeling van 93% in vergelijking met 62% van de Vredestein Quatrac Pro.