De Belastingdienst ziet het privégebruik van een zakelijke auto als loon in natura. Daarom betaal je belasting, ook wel bijtelling genoemd. Het bedrag aan bijtelling wordt bij je belastbaar inkomen opgeteld.
Bijtelling wordt bij het brutosalaris opgeteld, omdat de Belastingdienst dit bedrag ziet als 'loon in natura'. Op het loonstrookje staat meestal 'Privégebruik auto', met daarbij het desbetreffende bedrag. Waar staat bijtelling voor? Bijtelling staat voor de fiscale kosten van het privégebruik van een zakelijke auto.
Een auto van de zaak is vooral voordelig als je privé minder dan 500 kilometer per jaar rijdt. Je hoeft dan namelijk geen bijtelling te betalen. Het is ook voordeliger als de bijtelling lager is dan de autokosten die je maakt.
Bijtelling bij privé rijden
Als u per jaar meer dan 500 kilometer privé rijdt, dan krijgt u te maken met bijtelling. Dit is een percentage van de nieuwwaarde van de auto. U moet hierover inkomstenbelasting betalen. Het normale bijtellingspercentage is 22% over de cataloguswaarde van het voertuig.
Die bijtelling wordt opgeteld bij je salaris voordat de belasting berekend wordt. Deze belasting wordt vervolgens van je brutoloon afgehaald. Hierdoor hou je uiteindelijk minder nettoloon over wanneer je een zakelijke auto privé rijdt dan wanneer je dit niet zou doen.
De bijtelling wordt opgeteld bij uw inkomen, waardoor u een hoger belastbaar inkomen krijgt. De bruto bijtelling is het bedrag dat per maand, of per loonbetalingsperiode extra op uw loonstrook staat. Voor de netto maanlasten wordt de bijtelling vermenigvuldigd met het bijbehorende inkomensbelasting tarief.
Van bruto naar netto bijtelling.
Over de bijtelling betaal je hetzelfde belastingtarief als over je loon. Val je in de eerste schijf en betaal je dus 37,10% belasting? Dan komt dat neer op een netto bijtelling van € 4.800 x 0,3710 = € 1.780,80 per jaar. Dat is € 148,40 per maand.
Voor een leaseauto is officieel geen salariseis vastgesteld. Voor welk bedrag je per maand mag leasen moet er gekeken worden naar een breder financieel plaatje. Ben jij benieuwd naar welke leaseauto past bij jouw salaris? Maak dan een balans op tussen je maandelijkse inkomsten en je maandelijkse uitgaven.
Als u of uw partner een auto van de zaak heeft waarvoor bijtelling geldt, kan dat gevolgen hebben voor uw uitkering of toeslag.
Kentekens scannen
Een veelgebruikt controlemiddel van de Belastingdienst. Een vorm waarbij willekeurig kentekens worden gescand, bijvoorbeeld op parkeerplaatsen bij de Ikea of pretparken. Vervolgens wordt gekeken of er bijtelling wordt betaald voor deze auto of dat er een verklaring is getekend.
Voordelen van een auto van de zaak zijn onder andere dat je minder persoonlijke kosten hebt, een tankpas krijgt en dat het geen invloed heeft op je hypotheek. Nadelen van een auto van de zaak zijn dat je afhankelijk bent van je werkgever voor vervoer, uit minder auto's kunt kiezen en geen schadevrije jaren opbouwt.
Een voorbeeld: je kocht in januari 2024 een hybride wagen met een CO2-uitstoot van 45g/km. Dan bedraagt de maximale fiscale aftrekbaarheid 98%. Dit wil zeggen dat je in 2024 je wagen (en alle bijhorende kosten) voor 98% mag inbrengen als beroepskosten.
Antwoord. Leasen is meestal voordeliger dan de kilometers van je eigen auto declareren. De voornaamste kostenpost die je als leaserijder hebt, is de bijtelling: jaarlijks moet je een vast percentage van de nieuwprijs van je leaseauto bij je inkomen optellen en daar belasting over betalen.
Als het gaat om bijtelling, kan gerust worden gesteld dat het fiscaal relatief gunstig is om een elektrische auto te rijden. Het wordt echter wel steeds minder gunstig. De lage bijtellingen dienden als een stimulans om de Nederlandse burger in elektrische auto's te krijgen.
Deze regeling is in 2016 geïntroduceerd en is anno 2025 nog steeds van kracht. Standaard vallen vrijwel alle auto's van de zaak, waarmee ook privé gereden wordt, onder de 22% bijtellingsregeling.
Het is eigenlijk vrij simpel: wanneer je in een jaar minder kosten maakt voor jouw auto dan de geldende bijtelling, hoef je enkel die kosten als bijtelling te rekenen. Kom je wél uit boven de bijtellingskosten, dan hoef je niet meer te betalen dan de geldende bijtelling. Dat is namelijk het plafond.
De Belastingdienst ziet het privégebruik van een zakelijke auto als loon in natura. Daarom betaal je belasting, ook wel bijtelling genoemd. Het bedrag aan bijtelling wordt bij je belastbaar inkomen opgeteld.
We kijken naar uw toetsingsinkomen en dat van uw toeslagpartner. Het toetsingsinkomen is ongeveer uw bruto-jaarinkomen, meestal net iets hoger. Vakantiegeld en alimentatie voor uzelf tellen bijvoorbeeld ook mee. Maar studiefinanciering telt niet mee.
Heb je een eenmanszaak?Dan kun je de auto alleen op jouw eigen persoonlijke naam laten registreren. Bij andere rechtsvormen kun je het kenteken op naam van je bedrijf laten zetten. Meer informatie vind je bij de RDW.
Waar staat bijtelling op de loonstrook? Op je loonstrook of salarisstrook staat meestal 'Privégebruik auto' met het bijhorende bijtellingsbedrag. Omdat de Belastingdienst het rijden van een auto van de zaak ziet als loon in natura wordt de bijtelling bij je brutosalaris opgeteld.
Een gebruikte leaseauto is in veel gevallen een goede keuze. Het onderhoud van ex-leaseauto's is namelijk altijd goed gedocumenteerd. Leasemaatschappijen zorgen goed voor hun auto's. De auto's zijn altijd op tijd onderhouden en eventuele schade wordt meteen gerepareerd.
Het bedrag van de mobiliteitsvergoeding komt overeen met de waarde van het 'gebruiksvoordeel van de ingeleverde bedrijfswagen'. Deze waarde is gelijk aan 20% van 6/7e van de catalogusprijs van het voertuig (min een eventuele eigen bijdrage in de wagenkost).
De auto heeft een cataloguswaarde van € 50.000. Normaal gesproken is uw bijtelling voor privégebruik van de auto: (€ 50.000 x 22% =) € 11.000. Maar u hoeft niet meer bij te tellen dan uw totale autokosten.
Hoe meer je verdient, hoe meer er aan premies ingehouden moet worden. In de praktijk betekent dit dat wanneer het bruto maandsalaris € 2500 is, er ongeveer € 2100 netto op de bankrekening staat. Verdien je iedere maand € 3000 bruto? Dan hou je gemiddeld € 2400 netto over.
Waarom kan bijtelling duur zijn? Bijtelling kan duur zijn omdat een bepaald percentage van de cataloguswaarde van het voertuig bij je belastbare inkomen wordt opgeteld. Hierdoor betaal je meer belasting dan wanneer je de auto van de zaak niet privé gebruikt.