Een auto van de zaak is vooral voordelig als je privé minder dan 500 kilometer per jaar rijdt. Je hoeft dan namelijk geen bijtelling te betalen. Het is ook voordeliger als de bijtelling lager is dan de autokosten die je maakt.
Over het algemeen is het voordeliger om (vrijwel) nieuwe auto's op de zaak te zetten. Rijdt u veel privé, dan is op de zaak zetten eveneens vaak voordeliger. Een elektrische auto is door de lage bijtelling vaak voordeliger om op de zaak te zetten.
Van bruto naar netto bijtelling.
Over de bijtelling betaal je hetzelfde belastingtarief als over je loon. Val je in de eerste schijf en betaal je dus 37,10% belasting? Dan komt dat neer op een netto bijtelling van € 4.800 x 0,3710 = € 1.780,80 per jaar. Dat is € 148,40 per maand.
Als het gaat om bijtelling, kan gerust worden gesteld dat het fiscaal relatief gunstig is om een elektrische auto te rijden. Het wordt echter wel steeds minder gunstig. De lage bijtellingen dienden als een stimulans om de Nederlandse burger in elektrische auto's te krijgen.
De Belastingdienst vindt namelijk dat je een voordeel hebt, omdat je een auto van de zaak ook privé mag gebruiken. Zij zien dit voordeel als extra loon waarover je belasting moet betalen. De waarde van dit extraatje heet je bijtelling. Die bijtelling wordt opgeteld bij je salaris voordat de belasting berekend wordt.
Een leaseauto heeft dus invloed op jouw nettoloon. Hoeveel belasting je betaalt, hangt af van de cataloguswaarde van de auto. De bijtelling is namelijk een percentage van de cataloguswaarde.
Het meest voordelig is een auto (met omzetbelasting) die op de zaak wordt gekocht en waarmee niet privé wordt gereden. U kunt dit nog voordeliger maken door de aanschaf van een energiezuinige auto. Naast deze auto koopt u dan een auto in privé. Het lijkt op dubbele kosten, maar dit is meestal niet zo.
Waarom kan bijtelling duur zijn? Bijtelling kan duur zijn omdat een bepaald percentage van de cataloguswaarde van het voertuig bij je belastbare inkomen wordt opgeteld. Hierdoor betaal je meer belasting dan wanneer je de auto van de zaak niet privé gebruikt.
Afkoop. De Fiscus maakt het in sommige gevallen mogelijk de bijtelling af te kopen. De voorwaarden hiervoor zijn helder: de bestelauto moet door meerdere medewerkers wisselend gebruikt worden. Pas dan is het mogelijk om als werkgever voor een 300 euro per jaar de boel af te kopen.
Na 60 maanden vervalt deze bijtelling. Maar als je in de auto blijft rijden, ziet de bijtelling er in 2024 zo uit: 16% (dankzij 6% korting op de standaard 22%) voor de eerste € 30.000, wat neerkomt op € 4.800. Plus 22% voor het resterende bedrag van € 45.000, wat € 9.900 is.
De bijtelling wordt opgeteld bij uw inkomen, waardoor u een hoger belastbaar inkomen krijgt. De bruto bijtelling is het bedrag dat per maand, of per loonbetalingsperiode extra op uw loonstrook staat. Voor de netto maanlasten wordt de bijtelling vermenigvuldigd met het bijbehorende inkomensbelasting tarief.
Hoe meer je verdient, hoe meer er aan premies ingehouden moet worden. In de praktijk betekent dit dat wanneer het bruto maandsalaris € 2500 is, er ongeveer € 2100 netto op de bankrekening staat. Verdien je iedere maand € 3000 bruto? Dan hou je gemiddeld € 2400 netto over.
– Auto's met meer dan 0 gram CO2-uitstoot per kilometer betaalt u 22 procent bijtelling. Vanaf 2026 betaalt u ook voor volledig elektrische auto's 22 procent bijtelling. Is bijtelling aftrekbaar? Nee bijtelling is niet aftrekbaar, wel zijn andere autokosten aftrekbaar.
Als je nog geen auto hebt en er wel een wilt gaan kopen voor je eigen bedrijf, dan kan het slim zijn om de auto direct op je eigen zaak te zetten. Je krijgt dan een bedrijfsauto. Met een bedrijfsauto heb je recht op een aantal fiscale voordelen.
Je kunt bijtelling voorkomen door niet meer dan 500 privékilometers per kalenderjaar in je zakelijke auto te rijden. Anders gezegd: je hoeft geen bijtelling te rekenen als je de auto (bijna) helemaal zakelijk rijdt. Hier moet je de Belastingdienst dan wel een nauwkeurige verantwoording van geven.
Een auto van de zaak is vooral voordelig als je privé minder dan 500 kilometer per jaar rijdt. Je hoeft dan namelijk geen bijtelling te betalen. Het is ook voordeliger als de bijtelling lager is dan de autokosten die je maakt.
Volgens het huidige beleid wordt in januari 2026 de korting op de bijtelling voor elektrische auto helemaal afgeschaft. Dan gaan alle berijders van elektrische leaseauto's ouder dan 5 jaar dus naar een bijtelling van 22% over de gehele cataloguswaarde, tenzij dit beleid in de komende tijd nog wordt aangepast.
Let op: Overstap van géén bijtelling naar wel bijtelling en andersom is gedurende het jaar in principe niet mogelijk. U mag niet zomaar besluiten te stoppen met bijtelling of er (tijdelijk) voor te kiezen de auto wel privé te gebruiken.
Dit is in 2024 schijf 3 met 37,07 procent. De netto bijtelling 2024 is dan 0,3707 x €6.600 = €2466,42. Dat is afgerond €206 per maand. Dit betaalt u bij de aangifte inkomstenbelasting.
Antwoord. Leasen is meestal voordeliger dan de kilometers van je eigen auto declareren. De voornaamste kostenpost die je als leaserijder hebt, is de bijtelling: jaarlijks moet je een vast percentage van de nieuwprijs van je leaseauto bij je inkomen optellen en daar belasting over betalen.
Er is een mogelijkheid om geen bijtelling te betalen over de zakelijke auto die tot je beschikking staat. Je mag dan niet meer dan 500km privé hebben gereden met de zakelijke auto. Om dit te kunnen aantonen dien je te beschikken over een sluitende rittenregistratie.
Om je netto bijtelling te berekenen, deel je het bruto bijtellingsbedrag (in ons voorbeeld € 4.400,-) door het percentage inkomstenbelasting dat voor jou van toepassing is. Is dat bijvoorbeeld 36,93%, dan kom je op een netto bijtelling van € 1.624,92 per jaar.
Een voorbeeld: je kocht in januari 2024 een hybride wagen met een CO2-uitstoot van 45g/km. Dan bedraagt de maximale fiscale aftrekbaarheid 98%. Dit wil zeggen dat je in 2024 je wagen (en alle bijhorende kosten) voor 98% mag inbrengen als beroepskosten.
Deze regeling is in 2016 geïntroduceerd en is anno 2025 nog steeds van kracht. Standaard vallen vrijwel alle auto's van de zaak, waarmee ook privé gereden wordt, onder de 22% bijtellingsregeling.
Het zakelijk rijden in een Dodge Ram is voordeliger dan de meeste ondernemers denken. Je profiteert bij een Dodge Ram 1500 namelijk van een grijs kenteken.Dit betekent dat je vrijgesteld bent van BPM en de BTW in de meeste gevallen terugkrijgt.