Een afschrijvingscorrectie kan een positief of negatief bedrag zijn, maar de functies van de hoofdrekening (als balansrekening) en van de tegenrekening (meestal als een winst-en-verliesrekening) blijven hetzelfde.
De afschrijvingskosten neem je op in de winst- en verliesrekening, zodat die invloed hebben op het resultaat en de belastingen.
De kosten rekening is de debet kant. De kosten afschrijving rekening is de credit kant.
Bij een waardevermindering (desinvestering) vul je een negatief bedrag in. Hierbij geldt dat de boekwaarde hierdoor niet negatief mag worden anders krijg je negatieve afschrijvingstermijnen. De negatieve investering (desinvestering) mag niet groter zijn dan de huidige boekwaarde.
Een afschrijving is in de bedrijfseconomie de boekhoudkundige waardevermindering van een actief in een bepaalde periode. Vatbaar voor afschrijving zijn de vaste activa op een balans. Aangezien afschrijvingen de facto een kost inhouden, zorgen ze ervoor dat de winst boekhoudkundig en fiscaal daalt.
Afschrijvingen worden gerekend als kosten en verminderen dus het eigen vermogen. Omdat het kosten zijn, staan afschrijvingen tevens op de exploitatiebegroting.
Afschrijvingen verlagen de winst. Dus als je minder kan afschrijven dan blijft je winst hoger en betaal je daardoor mogelijk meer belasting. Als je de extra afschrijving niet doet, dan kun je in de komende jaren meer afschrijven. Dat kan gunstig zijn als je meer winst maakt.
Definitie. Afschrijvingskosten zijn kosten die ontstaan doordat vaste activa in waarde dalen.
Uitgaven staan dus in de boekingen van je bank (bankboek) en kas(boek).De uitgaven worden vervolgens kosten als je het gaat boeken voor je winst- en verliesrekening. Het geldt dus voor een bepaalde periode (maand, kwartaal of jaar). In de praktijk worden de termen vaak door elkaar gehaald.
Afschrijven houdt in dat je de aanschafkosten van een bedrijfsmiddel verspreid over een aantal jaren in mindering brengt op de opbrengsten van je bedrijf. Hierdoor wordt je winst lager en hoef je minder belasting te betalen.
Een afschrijving is een memoriaalboeking, dit betekent dat je geld verplaatst binnen je bedrijf tussen grootboekrekeningen, van een balansrekening naar een winst- en verliesrekening. De waarde van de laptop wordt namelijk ieder jaar € 200 minder en je kosten stijgen dat jaar met hetzelfde bedrag.
Debet betekent zoiets als 'hij moet betalen', credit staat voor 'hij leent uit'. Daaraan valt al een beetje af te leiden op welke plek de debiteuren (van wie je nog geld krijgt) en crediteuren (die je nog moet betalen) komen te staan. De debiteuren staan bij debet, de crediteuren bij credit.
MoneyMonk verwerkt de afschrijving automatisch
Nadat je de bezitting hebt ingevoerd, schrijft MoneyMonk je bedrijfsmiddel maandelijks automatisch af. De afschrijving zie je direct terug in je balans en winst- en verliesrekening. Zo is je administratie weer helemaal up-to-date.
De eindbalans is een overzicht van alle bezittingen, het vreemd vermogen (de schulden) en van het eigen vermogen aan het einde van een periode. Meestal komen de cijfers voor de eindbalans voort uit de beginbalans en uit eventuele tussentijdse resultatenrekeningen.
De zakelijke kosten van de aanschaf die je mag afschrijven van de belasting zijn dus exclusief btw!
Afschrijvingen van terreinen en kunstvoorwerpen
Terreinen / gronden en kunstvoorwerpen worden niet afgeschreven, maar ze zijn wel verplicht op te nemen in de afschrijvingstabel.
Zo kun je dus soms kosten maken, maar nog geen directe uitgaven doen. Bijvoorbeeld wanneer je een zakelijke bestelling doet en de factuur daarvoor ontvangt, maar nog niet hebt betaald. Pas wanneer je de factuur betaalt wordt het een uitgave. Ook vallen onder kosten de afschrijvingen.
Verdeel in drie soorten uitgaven
Het gaat om de boodschappen en kosten voor eten en drinken, om was- en schoonmaakmiddelen en persoonlijke verzorging.
Een winst- en verliesrekening is een overzicht van opbrengsten en kosten van een onderneming. Dit is het financiële huishoudboekje over een periode, meestal een jaar. Je telt alle opbrengsten in je bedrijf op en haalt daar de kosten van af.
Afschrijvingen dus zijn wel degelijk échte kosten. Maar tegenover een afschrijvingskost staat geen uitgave. De uitgave is in één keer gebeurd op het moment van de aankoop van de machine.De kost wordt in stukjes, gespreid in de tijd, onder de vorm van een afschrijving in het resultaat geboekt.
Wat zijn variabele kosten? Variabele kosten zijn kosten die veranderen naarmate de productie of omzet van een bedrijf verandert. Dit betekent dat hoe meer een bedrijf produceert of verkoopt, hoe hoger de variabele kosten zijn.
Je trekt de restwaarde af van de aanschafprijs en deelt dat door het aantal jaren of maanden dat je de auto in bezit hebt. En voila, je hebt de afschrijving van je auto per jaar of per maand. De onzekere factor is daarbij dat je van te voren niet precies weet wat de restwaarde gaat zijn.
Over het algemeen schrijf je je zakelijke auto af binnen vijf jaar tijd na de aanschafdatum. Je mag van de Belastingdienst namelijk maximaal 20% per jaar afschrijven op een bedrijfsmiddel. Daarnaast staat de gebruiksduur voor afschrijvingen bij een auto maximaal op vijf jaar.
Als u op een bedrijfsmiddel extra mag afschrijven, vermindert dit de winst van het betreffende jaar. Dat levert meestal een lagere belastingaanslag op en dus realiseert u een rente- en liquiditeitsvoordeel.