Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig. Let op: dit aantal zonnepanelen is enkel en alleen voor het opladen van je elektrische auto.
Voor een hybride warmtepomp heb je doorgaans voldoende aan 5 tot 7 (extra) zonnepanelen. Bij de all-electric warmtepomp doe je er verstandig aan zeker 7 tot 9 (extra) zonnepanelen te installeren.
Een plug-in hybride, ook wel plug-in hybrid electric vehicle (PHEV), heeft een grotere accu (grofweg tussen de 4,4 kWh en 31,5 kWh).
Wat betreft het vermogen dat een elektrische auto nodig heeft om op te laden, hebben de meeste verschillende oplaadsnelheden, variërend van 1,5 kWh tot 7 kWh. Om een elektrische auto met een actieradius van 200 km op te laden, is 4 kW nodig gedurende ongeveer 8 uur.
Bij snelladen laad je met een vermogen van minimaal 50 kilowatt (kW), maar meestal meer.Zogenaamde 'supersnelladers' kunnen een vermogen van tot wel 350 kW aan. Een laadpaal thuis levert een vermogen tussen de 3,7 en 11 kW, terwijl een laadpaal op straat goed is voor vermogens tussen de 11 en 22 kW.
Het opladen van de hybride-accu mag alleen gebeuren met de toelaatbare maximumlaadstroom of lager conform de lokale en landelijke aanbevelingen voor het opladen van hybride-auto's via een stopcontact/stekker. De hybride-accu mag alleen worden opgeladen aan een goedgekeurd en geaard stopcontact.
Naast het grote gemak van een laadpaal aan huis, is thuis laden namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,33 cent per kWh.
Laten we zeggen dat een gemiddelde EV, bestuurd door de gemiddelde EV-bestuurder, elke dag ongeveer 10% van een volledige lading zou gebruiken. Om deze lading aan te vullen met een gemiddeld zonnepaneel in een land dat 6,02 uur aan piekzonlicht per dag ontvangt, zou het dus ongeveer 2,81 uur duren om een EV op zonne-energie op te laden.
Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig. Let op: dit aantal zonnepanelen is enkel en alleen voor het opladen van je elektrische auto. Wil je ook het overige verbruik van je woning dekken met je zonnepanelen? Dan raden we je aan meer zonnepanelen te nemen.
Efficiëntie: Thuisbatterijen hebben een bepaalde mate van energieverlies, wat betekent dat niet alle opgeslagen energie daadwerkelijk gebruikt kan worden om je auto op te laden. Kosten: Je elektrische auto opladen met een thuisbatterij kan duurder zijn dan rechtstreeks laden vanuit het elektriciteitsnet.
Een hybride auto kopen kan nog steeds zinvol zijn, als je zorgt dat je niet alleen op de verbrandingsmotor rijdt en als je zorgt dat je een zuinig model hebt met een lage uitstoot. Want: Plug-in hybrides betalen een aangepast BPM tarief en betalen minder Motorrijtuigenbelasting.
Is het goedkoper om een elektrische auto thuis of bij een laadstation op te laden? Het is over het algemeen goedkoper om uw elektrische auto thuis op te laden dan bij een laadstation. De gemiddelde kosten voor thuisladen zijn 32p per kWh en 48p per kWh voor een openbaar laadstation.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Vanaf 1 januari 2025 wordt het kortingspercentage voor plug-in hybride personenauto's verlaagd naar 25%. Je betaalt dus 75% van het reguliere tarief. Vanaf 1 januari 2026 wordt het kortingspercentage voor plug-in hybride personenauto's verlaagd naar 0%.
In werkelijkheid leveren 4 zonnepanelen van Zonneplan, volgens onze data, gemiddeld 1.584 kWh per jaar op. Dit is ongeveer genoeg om het gemiddelde verbruik van een 1-persoons huishouden te dekken.
Als je jaarlijks 15.000 kilometer rijdt, kom je uit op 2.475 kWh. Volgens de Consumentenbond levert een nieuw zonnepaneel per jaar gemiddeld 300 kW. Dit betekent dat je negen zonnepanelen nodig hebt om één auto voor een jaar van stroom te voorzien.Bij 20.000 kilometer heb je elf zonnepanelen nodig.
Kosten. De kosten van hybride zonnepanelen liggen gemiddeld tussen de €500 en €900 per vierkante meter. Een volledig systeem hybride zonnepanelen dat een hoog genoegen totale energieopbrengst heeft voor het verbruik van een gemiddeld gezin zal tussen de €8.000 en €16.000 kosten.
Gaan we uit van een gemiddelde hybride kost laden aan een stopcontact tussen de 6 en 8 uur, waar het bij een laadpaal 1 tot 4 uur duurt. Een snellader heeft doorgaans slechts een half uur nodig om de accu tot 80 % te laden. Maar niet alle hybriden kunnen deze laadsnelheid (hoger dan 50 kWh) aan.
Een Tesla die 18,1 kWh per 62,13 mijl gebruikt, heeft gemiddeld 8 zonnepanelen van elk 400 watt nodig om op te laden. De gemiddelde jaarlijkse afstand voor Amerikanen is 13.476 mijl, dus 3,2 kW aan DC-productievermogen is voldoende.
Hybride zonnepanelen of PVT (Photo Voltaïsch Thermisch) zonnepanelen zijn een combinatie van een thermisch en een fotovoltaïsch zonnepaneel. Dit betekent dat ze zowel warmte (bijvoorbeeld voor warm water) als elektriciteit kunnen opwekken.
Zonnepanelen kunnen een accu overbelasten, maar dit gebeurt over het algemeen niet, zolang we ons hiervan bewust zijn en de richtlijnen van de fabrikant volgen .
Wat zijn de gemiddelde kostprijzen?*
Gemiddeld is de kostprijs bij het opladen van u elektrische auto € 0,22 per kWh wat neerkomt op zo'n € 0,037 per kilometer. Rijden op elektriciteit is goedkoper dan rijden op benzine of diesel. Thuis laden start vanaf € 0,25 per kWh (zonder zonnepanelen).
Het gebruik van draagbare zonnepanelen om uw EV op te laden kan vrij eenvoudig zijn, maar het hangt af van een aantal factoren . Deze factoren omvatten de grootte van het zonnestelsel, het tijdstip van de dag waarop u uw voertuig oplaadt en het klimaat en het weer.
De elektrische of hybride auto thuis via het reguliere stopcontact opladen is zeer gebruikelijk. De snelheid van laden is zeker voor auto's met een kleinere accu en dito range vaak voldoende: een avond/nachtje aan het 230V stopcontact met de mobiele lader, volstaat.
Wat kost elektrisch rijden per kilometer
Zo kost elektrisch rijden € 3,90 euro per 100 km als je jouw auto thuis oplaadt, tussen de € 4,50 en € 9 per 100 km als je een openbare laadpaal gebruikt en tussen de € 6 en € 13,50 per 100 km als je hem aan een snellaadpaal koppelt.
Gratis opladen kan bij sommige hotels, restaurants en winkels, op voorwaarde dat je hier ook een bezoek aan brengt. Ook zijn er gratis oplaadpunten te vinden bij openbare parkeerplaatsen of bij gemeentehuizen. Soms zit er een limiet aan de tijd dat je gratis kunt opladen.