De Audi Groep heeft in het fiscale jaar 2023 onder uitdagende economische omstandigheden solide resultaten geboekt. De omzet steeg met 13 procent naar € 69,9 miljard, het bedrijfsresultaat bedroeg € 6,3 miljard en de winstmarge kwam uit op 9 procent.
De Audi Group heeft in het fiscale jaar 2023 een solide resultaat behaald onder uitdagende economische omstandigheden. De omzet steeg met 13,1 procent tot € 69,9 miljard, de operationele winst bedroeg € 6,3 miljard en de operationele marge was 9,0 procent. De netto kasstroom was met € 4,7 miljard bijna gelijk aan het voorgaande jaar.
In een uitdagend jaar 2021 heeft Audi zijn hoogste operationele winst en netto cashflow ooit gerealiseerd. De omzet bedroeg 53 miljard euro en de operationele winst 5,5 miljard. De winstmarge liep op tot 10,4%.
De winst vóór belastingen in het boekjaar 2023 bedroeg € 17,1 miljard op een omzet van € 155,5 miljard. Per 31 december 2023 telde BMW Group 154.950 medewerkers. Het succes van BMW Group is altijd gebaseerd geweest op langetermijndenken en verantwoord handelen.
In de eerste zes maanden van dit jaar leverde Lamborghini 5.341 nieuwe auto's af, 5 procent meer dan in de eerste helft van 2022. De omzet groeide naar €1,42 miljard (+ 6,7 procent) en de operationele winst kwam uit op €456 miljoen (+ 7,2 procent).
Luxe autofabrikant Ferrari rapporteerde dinsdag een significante stijging in de nettowinst over het hele jaar, verwijzend naar een sterke productmix en groeiende vraag naar persoonlijke accenten aan zijn voertuigen. Ferrari boekte een nettowinst van 1,53 miljard euro ($1,58 miljard) voor de volledige periode 2024 , wat een stijging van 21% ten opzichte van het voorgaande jaar weerspiegelt.
Niet verkeerd als je bedenkt dat het Japanse merk behoorlijk wat klappen moest verwerken (en alsnog een hele hoop auto's verkoopt). Bij Tesla is de winst per auto 9.570 dollar! Per auto!
De aangepaste winst voor rente en belastingen van Mercedes-Benz Cars bedroeg € 14,3 miljard (2022: € 16,2 miljard) en het aangepaste rendement op omzet kwam uit op een solide 12,6% (2022: 14,6%).
Het bedrijf zag zijn winst met 42 procent teruglopen tot 2,86 miljard euro, op een omzet van 78,5 miljard euro in het derde kwartaal. Dat komt neer op een operationele marge van amper 3,6 procent, het laagste peil sinds het bedrijf tijdens de coronapandemie de productie moest terugschroeven en showrooms moest sluiten.
Tesla is volgens Brand Finance na Mercedes-Benz het meest waardevolle automerk ter wereld (54,39 miljard euro). Toyota eindigt in de rangschikking van Brand Finance op de derde plek (49,17 miljard euro). De plekken vier en vijf zijn voor achtereenvolgens Porsche en BMW.
Volkswagen is onderdeel van de Volkswagen Group. De Volkswagen Group bestaat naast Volkswagen personenwagens en Volkswagen Bedrijfswagens uit Audi, SEAT, ŠKODA, Porsche, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Ducati, MAN en Scania.
De Audi Groep heeft in het fiscale jaar 2023 onder uitdagende economische omstandigheden solide resultaten geboekt. De omzet steeg met 13 procent naar € 69,9 miljard, het bedrijfsresultaat bedroeg € 6,3 miljard en de winstmarge kwam uit op 9 procent.
Met leveringen die met bijna 11% zijn gedaald en dalende inkomsten , staat de autofabrikant voor een uitdagend economisch landschap. Om deze dalingen tegen te gaan, verdubbelt Audi de inzet op een robuuste reeks nieuwe voertuigen en initiatieven om de efficiëntie te vergroten, in de hoop dat deze stappen het lot in 2025 zullen veranderen.
BMW verdient ongeveer $ 5000 winst per voertuig - BMW 3-serie en 4-serie Forum (F30 / F32) | F30POST. Een rapport van Autonews onthult dat BMW in 2016 ongeveer $ 5000 winst per voertuig verdiende. Van de luxe Duitse merken, pakt Porsche de hoogste winst per voertuig - $ 17.250.
In termen van omzet waren Toyota en Volkswagen in mei 2024 de grootste autofabrikanten ter wereld. Ook wat betreft de verkoop van voertuigen behoren Toyota en Volkswagen tot de succesvolste autofabrikanten ter wereld.
Resultaat: Mercedes is het meest winstgevend. En wel met een winstmarge van 13 procent. De Japanse gigant Toyota staat tweede met een winstmarge van 12,6 procent, op de voet gevolgd door de uit München afkomstige concurrent BMW (11,3 procent). Volkswagen volgt met een winstmarge van 'slechts' 6,2 procent op afstand.
Inmiddels is Van Mossel al vijf jaar het grootste autobedrijf van Nederland, en sinds kort ook van België. Door recente overnames in Duitsland en Engeland nestelt het zich met een omzet van 5,5 miljard euro zelfs in de top vijf van Europa.
2020 was de eerste keer dat Tesla een volledig jaarwinst boekte . Eerder waren de nettoverliezen in 2014 al versneld, en dat gold ook voor de onderzoeks- en ontwikkelingskosten (R&D). Tussen 2014 en 2024, Tesla's onderzoeks- en ontwikkelingskosten.
Een groot deel van het vermogen van Elon Musk komt uit de aandelen die hij bezit van Tesla en SpaceX. Op 8 december 2021 was hij officieel de rijkste man ter wereld, met een geschat vermogen van 278 miljard dollar. Zijn vermogen is inmiddels gegroeid naar 330 miljard dollar.
In absolute bedragen steeg de gemiddelde nettowinst per vestiging van ruim 83 duizend euro in de eerste zes maanden van 2021 naar ruim 142 duizend euro nu.
Analisten schatten Lamborghini op € 19,7 miljard met behulp van Ferrari's EV/Ebitda-ratio van 19x in 2024, hoewel het bedrijf na de beursintroductie (IPO) met een korting zou kunnen worden verhandeld. De bovengenoemde modellen zullen de Ebitda-marge van Lamborghini in 2024 waarschijnlijk boven de 38% brengen, waarmee ze die van Ferrari in 2022 hebben overtroffen.
Ferrari is sinds 2008 bijna volledig eigendom van de Italiaanse Fiat groep. 90% van de aandelen van Ferrari zou in handen zijn van Fiat. De overige 10% is nog in handen van de Ferrari-familie. Aan die alleenheerschappij van Fiat lijkt een einde te komen: de aandelen van Ferrari gaan naar de Amerikaanse beurs.