China beschikte dus al over drie vliegdekschepen, maar dit schip is anders.
Het vliegdekschipprogramma van China zal de komende jaren waarschijnlijk blijven groeien. Hier zijn een paar belangrijke plannen: Extra vliegdekschepen: China zal de komende jaren waarschijnlijk extra vliegdekschepen bouwen, waarbij sommige schattingen suggereren dat het tegen 2030 tot zes vliegdekschepen zal hebben.
Verenigde Staten
Van de 415 schepen die het heeft, heeft het 20 vliegdekschepen - de meeste ter wereld met een ruime marge - 10 fregatten, 65 torpedobootjagers, 66 onderzeeboten, 13 patrouillevaartuigen en 11 mijnenbestrijdingsvaartuigen.
Vanaf 2024 heeft de Chinese People's Liberation Army Navy (PLAN) twee actieve vliegdekschepen , de Liaoning en Shandong, met de derde, Fujian, die momenteel zeeproeven ondergaat. Een vierde vliegdekschip, momenteel "Type 004" genaamd en voorzien van nucleaire voortstuwing, zou in aanbouw kunnen zijn.
Hieronder volgt een lijst van vliegdekschepen van de Royal Navy van het Verenigd Koninkrijk. Er zijn twee vliegdekschepen , HMS Queen Elizabeth en HMS Prince of Wales, die momenteel in dienst zijn.
Het Russische vliegkampschip Admiral Kuznetsov is reeds sinds 2017 in onderhoud bij de Noordelijke Vloot. Sindsdien kampt het schip met veel tegenslagen zoals het zinken van het dok en brand.
Graf Zeppelin was een vliegdekschip van de Kriegsmarine, genoemd naar Graf Ferdinand von Zeppelin. Het was Duitslands enige vliegdekschip gedurende de Tweede Wereldoorlog. De opdracht voor de bouw werd gegeven op 16 november 1935 en de kiellegging was op 28 december 1936 in Kiel bij de Deutsche Werke.
De Gerald R.Ford, die oorspronkelijk in 2015 zou worden afgeleverd, werd op 31 mei 2017 aan de marine geleverd en op 22 juli 2017 officieel in dienst gesteld door president Donald Trump. Haar eerste inzet vond plaats op 4 oktober 2022. Vanaf januari 2025 is het schip het grootste vliegdekschip ter wereld en het grootste oorlogsschip dat ooit is gebouwd.
Momenteel beschikt India over een vliegkampschip; INS Vikramaditya. Dat (oude Russische) schip werd een aantal jaar terug vanuit Rusland naar India gevaren.
In februari 2025 waren er 50 actieve vliegdekschepen in de wereld, die werden bediend door vijftien marines. De Verenigde Staten hebben 11 grote CATOBAR-vlootvliegdekschepen met kernenergie, elk met ongeveer 80 gevechtsvliegtuigen, de grootste ter wereld, met een totale gecombineerde dekruimte die meer dan twee keer zo groot is als die van alle andere landen bij elkaar.
De Chinese marine telt zo'n 255.000 manschappen, waaronder 10.000 mariniers en 26.000 van de marineluchtmacht. Qua tonnage is het na de Amerikaanse marine de grootste zeemacht ter wereld. Doch heeft ze – net als de lucht- en landmacht – nog een grote technologische en tactische achterstand op met name Japan en de VS.
De Izumoklasse, of 22DDH en 24DDH zoals de schepen voor de doop genoemd werden, is een klasse van twee vliegkampschepen. De 248 meter lange carriers zijn de grootste Japanse marineschepen sinds de Tweede Wereldoorlog.
De US Navy bezit de grootste vloot vliegdekschepen ter wereld, met elf in actieve dienst, één in aanbouw, twee gepland en één in reserve. De US Navy wordt administratief geleid door het Departement van de Marine. Aan het hoofd staat de Secretaris van de Marine.
Volgens Childs duurt het meerdere jaren om een vliegdekschip te bouwen en in gebruik te nemen, maar door kernaandrijving te ontwikkelen voor de volgende generatie oorlogsschepen zou China uiteindelijk meer energie hebben om geavanceerde systemen te laten draaien, zoals elektromagnetische lanceerinrichtingen, radars en nieuwe technologische wapens.
Daarvan zijn ongeveer 2.250 gevechtsvliegtuigen, waarvan 1.800 jachtvliegtuigen. En 800 daarvan zijn weer straaljagers van de zogeheten vierde generatie die multi-inzetbaar zijn en zowel in de lucht als op de grond van waarde zijn.
1 | USS Gerald R Ford-klasse (Amerikaanse marine)
Het schip is vernoemd naar de 38e president van de Verenigde Staten en is onderdeel van het doel van de marine om ongeëvenaarde marine superioriteit te behouden. Met een waterverplaatsing van maar liefst 100.000 ton is de Gerald R. Ford het grootste en meest geavanceerde vliegdekschip ter wereld.
Elk schip heeft een capaciteit voor 90 vliegtuigen; meer dan een gemiddelde luchtmacht. En dat keer tien. Ook het aantal personeelsleden is gigantisch: ruim 6.000 (tweederde van het totale aantal militairen bij de Nederlandse marine).
Oorspronkelijk 8 miljard dollar per stuk en dat was al zo ongeveer de totale Nederlandse defensie begroting in laten we zeggen 2013. De exploitatiekosten worden geschat op 7 miljoen dollar per dag (Zr.Ms.
Wat ze er verder mee moeten is ook nog eens de vraag. Vliegdekschepen zijn toch echt voor projectie van je militaire macht verder van huis. Voor het bombarderen van Griekenland of Syrië heeft Turkije geen vliegdekschip nodig.
De Duitsers geloofden dat elk vliegdekschip op zee binnen het bereik van vijandelijke luchtmachtbases op het land gedoemd zou zijn . Ook moesten de bouwprioriteiten naar U-boten gaan, en de marinestaf schatte dat met de proefvaart de Graf Zeppelin pas eind 1941 klaar zou zijn.
Rusland heeft gewoon geen vliegdekschepen nodig
Het land beschikt niet over overzeese bases die hen kunnen ondersteunen en het mist de havens van waaruit zij kunnen opereren . De noordelijke haven van Moermansk is niet geschikt voor een vliegdekschip, en hetzelfde geldt voor de thuishaven van de Pacifische Vloot, Vladivostok.
Het vliegkampschip Charles de Gaulle is het enige vliegkampschip van Frankrijk. Het nucleaire vliegdekschip is het grootste marineschip van West-Europa en is sinds 2001 in dienst.
Naast alle andere antwoorden hier: omdat de Nederlandse marine een aantal NATO-taken heeft (die heeft elk land dat NATO-lid is, aangepast aan de ligging en grootte van dat land). Die taken vereisen dat Nederland fregatten heeft, en onderzeeboten.