Als je een nieuwe winterband koopt, is de profieldiepte ongeveer 9 mm. Door het rijden slijt het rubber en wordt het profiel minder diep. In de Nederlandse verkeerswet staat dat een autoband een minimale profieldiepte van 1,6 mm mag hebben.
Winterbanden hebben een dieper profiel dan zomerbanden. De profieldiepte van een winterband is bij een nieuwe band zo'n 9 millimeter.
Bij een profieldiepte van 1,6 millimeter of minder worden deze goed zichtbaar. Bij winterbanden zijn deze al bij een profieldiepte van 4 millimeter te constateren. Zodra je deze minimale diepte bereikt, ben je eigenlijk al te laat. Wij raden je aan om je zomerbanden te vervangen als de profieldiepte minder dan 2 mm is.
Bij nieuwe winterbanden is de profieldiepte ongeveer 9 mm. Door alle regen en sneeuw die in de winter valt, is het profiel bij winterbanden nóg belangrijker dan bij zomerbanden. We adviseren je dan ook om winterbanden te vervangen zodra er nog 4 mm profieldiepte over is. Zodat je snel weer veilig de weg op kunt.
Profieldiepte controleren
De profieldiepte van een nieuwe winterband ligt meestal tussen de 8 en 10 mm. Het advies is om winterbanden te vervangen op het moment dat de profieldiepte 4 tot 4,5 mm is. Je kunt de profieldiepte meten met behulp van een profieldieptemeter of een muntstuk van twee euro.
Steek de pin van de meter in de dikste groef van het loopvlak van de band totdat de voet van de meter parallel is aan de band . Controleer de weegschaal. Zolang uw getal rond de 7 en 12/32″ ligt, zit u goed. Als uw winterremmen en bochtenwerk niet optimaal zijn, moet u investeren in een nieuw paar winterbanden.
In hoeverre u concessies moet doen op veiligheid, dus concreet het verschil in veiligheid tussen de oude en nieuwe winterbanden, is lastig in te schatten en dat zou alleen een praktijktest kunnen uitwijzen. Er is wettelijk ook geen maximale leeftijd voor banden waarop deze vervangen moeten worden.
Profieldiepte winterbanden
Gloednieuwe winterbanden hebben groeven van 9 millimeter diep. Vanaf zo'n 4 millimeter wordt aangeraden de winterband te vervangen. De wet geeft aan de profieldiepte voor elk type band niet minder dan 1,6 millimeter mag zijn.
Minimale profieldiepte voor Duitsland
De minimale profieldiepte voor banden in Duitsland is 1,6 mm. Bij winterbanden wordt echter een minimale profieldiepte van 4 mm geadviseerd. Bij minder dan 4 mm werkt de band namelijk niet meer optimaal en verliest hij z'n winterse eigenschappen.
Voor een gemiddelde set van 4 banden ben je zo om en nabij de € 300 kwijt, maar de prijs van winterbanden is natuurlijk van meerdere factoren afhankelijk. Het goede nieuws is: winterbanden zijn vaak lang niet zo duur als de meeste mensen denken.
In dit voorbeeld is de aspectverhouding 65% van de dwarsdoorsnedebreedte (175), wat u een zijwandhoogte van ongeveer 114 mm geeft. Hoe lager dit getal, hoe korter de zijwand. Over het algemeen zijn laagprofielbanden banden met een aspectverhouding van 55 of minder, hoewel dit enigszins kan variëren .
Nieuwe banden hebben, afhankelijk van het type, tussen de 7 mm en 9,5 mm profiel. Dit profiel zorgt voor optimale eigenschappen onder wisselende omstandigheden. De wettelijke minimale profieldiepte is voor alle personenwagenbanden in Europa 1,6 mm. Het is echter veiliger de banden bij uiterlijk 2 mm te vervangen.
Optimale dieptes. Een nieuwe autoband begint zijn leven met ongeveer 8-9 mm profieldiepte. Wettelijk gezien mag u ermee rijden totdat de minimale profieldiepte 1,6 mm is, over 75% van de breedte van de band en rondom de omtrek.
als minimaal profiel voor winterbanden houdt Oostenrijk voor radiaalbanden 4 mm aan, voor diagonaalbanden 5 mm. Rijd je op banden met een minder diep profiel, dan zien de Oostenrijkers dat als zomerbanden — zelfs als op de banden de aanduiding M+S staat.
Als je tweedehands winterbanden koopt met een profiel van 6 mm, kun je verwachten dat ze ongeveer 20.000 km meegaan, afhankelijk van hoe je rijdt en de omstandigheden. Als je in de winter jaarlijks 6.000 à 7.000 km rijdt, kun je ongeveer drie winters met deze banden doen.
Volgens de Duitse wet moet uw auto geschikt zijn om te rijden in winterse omstandigheden. Als het sneeuwt, moet u winterbanden of all-seasonbanden gebruiken met het sneeuwvloksymbool of het 3 PMSF-symbool . Ook mogen uw ruitenwissers niet versleten zijn en moet u voldoende ruitensproeiervloeistof bij u hebben.
Voor aanhangers tot 3.500 kg worden banden met alleen een M+S codering nog tot 1 december 2029 als winterband erkend. Voor zware voertuigen (> 3.500 kg) geldt: vanaf 1 december 2024 moeten de winterbanden op de vooras en de aangedreven as voorzien zijn van het sneeuwvloksymbool.
Sommige banden zijn voorzien van een bergpictogram met sneeuwvloksymbool (3PMSF). Deze aanduiding noemen we 'Three-Peak Mountain Snowflake'. Het symbool is eenvoudig te herkennen aan de drie bergpunten.
Profieldiepte winterbanden
Nieuwe winterbanden hebben groeven van 9 millimeter diep. Als het profiel ongeveer 4 millimeter bereikt, is het slim om ze te vervangen. De wettelijke minimale profieldiepte is 1,6 millimeter, maar voor goede prestaties van je winterbanden is eerder vervangen aan te raden.
In Duitsland zijn winterbanden verplicht bij winterse omstandigheden. Dit is bij ijzel, sneeuw en gladheid door ijs en rijp. De aanbevolen profieldiepte is 4mm voor bovengenoemde auto's. De Duitse wetgeving maakt een onderscheid tussen banden die vóór 1 januari 2018 zijn geproduceerd.
Winterbanden – hoe lang gaan ze mee? De afstand die je kunt afleggen met je winterbanden ligt tussen de 30.000 en 100.000 km. De gemiddelde levensduur van autobanden komt dus uit op ongeveer 65.000 km bij “normaal” gebruik. Het is niet precies te zeggen hoeveel jaar winterbanden meegaan.
Droogtescheuren in banden zijn een gevolg van veroudering van het rubber. Veroudering van het rubber ontstaat door o.a. UV-licht, vocht, hoge temperaturen en zelfs langdurig stilstaan. Het rubber van de band verhardt en wordt minder flexibel, waardoor het rubber gaat scheuren.
Volgens Veilig Verkeer Nederland (VVN) bieden winterbanden wel degelijk extra veiligheid en is het 'verstandig' ze te nemen. VVN vindt het niet nodig ze verplicht te stellen, omdat we in Nederland geen lange en extreme winters hebben.
De beste band uit de test op dit onderdeel, de Kumho, heeft een te verwachten levensduur van 69.300 km. De Goodyear zit daar vlak achter met 68.800 km. Daarna volgen de Continental en de Michelin beide met 60.300 km.