Iedere werkgever is verplicht adequate bedrijfshulpverlening te organiseren en één of meer BHV'ers aan te wijzen. Het aantal BHV'ers is afhankelijk van de grootte van het bedrijf en de risico's die er spelen.
Wettelijk gezien moet er altijd 1 BHV'er aanwezig zijn in een bedrijf. Rekening houdend met verlof, vakantie en afwezigheid. Als er geen BHV'er is en u krijgt controle, of nog erger er vind een incident plaats, heeft u een groot probleem als bedrijf.
Volgens de Arbowet, moet een werkgever zich laten bijstaan door één of meer werknemers die zijn aangewezen als bedrijfshulpverleners. Op basis van deze wettelijke bepaling kan een werknemer in principe niet weigeren om BHV'er te worden en een BHV-cursus te volgen.
Bedrijven die maximaal 25 werknemers in dienst hebben en gebruik maken van een erkende branche-RI&E hoeven deze niet te laten toetsen. Bedrijven die meer dan 25 werknemers hebben moeten hun ingevulde RI&E laten toetsen door een Arbodienst of gecertificeerd kerndeskundige.
Wanneer moet er EHBO zijn bij evenementen en hoeveel EHBO'ers zijn nodig? Bij evenementen waarvoor een vergunning nodig is, zijn ook de eisen voor EHBO wettelijk vastgelegd. De wet vereist de aanwezigheid van minimaal 1 gecertificeerde EHBO'er per 750 bezoekers.
Hoewel er geen specifiek wettelijk voorschrift is voor het aantal BHV'ers per bedrijf, wordt vaak een vuistregel gehanteerd waarbij wordt uitgegaan van ongeveer één BHV'er per 50 werknemers. Dit kan echter variëren afhankelijk van de omstandigheden op de werkplek.
Heb je een eenmanszaak?Dan ben je in principe niet verplicht tot bhv. Wél ben je als zzp'er verantwoordelijk voor je eigen veiligheid. Let wel, dit betekent ook dat je geen stagiaires, vakantiehulpen of andere bezoekers bij jou binnen de organisatie mag laten werken.
Een hoofd BHV is volgens de Arbowet niet verplicht. Vooral bij grote en complexe organisaties raden wij het wel aan om tenminste één hoofd BHV aan te stellen om te zorgen voor de beleidsmatige kant van de BHV.
Bedrijven met méér dan 25 werknemers moeten hun RI&E altijd laten toetsen door een gecertificeerde arbodienst of één of meer gecertificeerde kerndeskundigen. Lees meer over toetsing en de uitzonderingen op de website van Steunpunt RI&E.
In een bedrijfsnoodplan staan alle maatregelen en voorzieningen die een bedrijf heeft getroffen om adequaat te kunnen reageren op calamiteiten en noodsituaties. Het maakt inzichtelijk wie welke taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden heeft. Ook staat erin hoe de afstemming met hulpdiensten is geregeld.
Volgens de Arbowet moeten er in een organisatie BHV'ers aanwezig zijn. Hoeveel hangt af van het aantal werknemers en van de risico's in uw bedrijf. BHV'ers moet ieder jaar bijscholing krijgen. Is de bedrijfshulpverlening in uw bedrijf niet in orde, dan kan de Inspectie maatregelen nemen.
Wat is BHV? Het is een Nederlandse afkorting (bedrijfshulpverlening) en betekent een EHBO-cursus (Eerste Hulp Bij Ongelukken) op bedrijfsterreinen . Simpel gezegd is het een cursus brandbestrijding en een EHBO-cursus (Eerste Hulp Bij Ongelukken), oftewel eerste hulp verlenen aan slachtoffers van ongevallen. U kunt een cursus in Nederland volgen, ook in het Engels.
Ploegleider BHV
Zij geven operationeel leiding aan groepen BHV'ers. In deze rol is de Ploegleider BHV verantwoordelijk voor de lokale hulpverlening bij calamiteiten, de juiste uitvoer van de noodprotocollen uit het bedrijfsnoodplan en hij borgt de veiligheid van zijn BHV'ers.
Omdat een BHV-certificaat een jaar lang geldig is, zullen BHV-ers elk jaar een herhalingscursus moeten volgen om de BHV-status te behouden. Na het succesvol afronden van een herhalingscursus, wordt er opnieuw een certificaat voor een jaar afgegeven.
Het zijn risico's die niet met maatregelen kunnen worden weggenomen of verminderd. Algemene restrisico's die overal kunnen voorkomen zijn bijvoorbeeld een blikseminslag, kortsluiting, een overval, uitglijden, menselijk falen of een brand in de nabije omgeving.
De hoogte van de boete is maximaal € 4.500 voor het niet hebben van een RI&E en maximaal € 3.000 voor het ontbreken van het plan van aanpak bij de RI&E. De hoogte van de boete is afhankelijk van het aantal werknemers dat werkzaam is in het bedrijf.
In de Arbowet staat dat iedere werkgever verplicht is bedrijfshulpverlening te organiseren en één of meer bhv'ers aan te wijzen. Het aantal bhv'ers is afhankelijk van de grootte van het bedrijf en de risico's die er spelen.
Een “Dimona”-aangifte doen
(Dimona) bij de RSZ doen. Dat is verplicht voor alle werkgevers van alle sectoren en moet elektronisch gebeuren. Door die aangifte meldt u aan de RSZ de aanwerving van een werknemer.
Er staat niet in de wet hoeveel BHV'ers een bedrijf moet hebben. Enkel dat organisaties verplicht zijn om doeltreffende maatregelen te nemen op het gebied van bedrijfshulpverlening. Je kunt aan de hand van de grootte van je organisatie en de risico's die er zijn bepalen hoeveel BHV'ers noodzakelijk zijn.
Geen BHV'er aanwezig boete
Bij controles door de Arbeidsinspectie wordt er streng gecontroleerd op BHV-voorzieningen. Ontbreekt een BHV'er, dan volgt vaak eerst een waarschuwing, maar bij herhaalde overtredingen of ernstige risico's wordt direct een boete opgelegd.
Als de vergoeding voor BHV'ers niet in de CAO is vastgelegd, mag de werkgever dit zelf bepalen. Het is niet zo dat er voor de hoogte van de vergoedingen richtlijnen zijn. De gemiddelde vergoeding voor een BHV'er is €240-€500 per jaar. Dit is maandelijks €20-€42.
Bedrijven die niet voldoen aan de BHV verplichtingen kunnen boetes krijgen van de Inspectie SZW (voorheen de Arbeidsinspectie). Bovendien kunnen ze aansprakelijk worden gesteld voor schade of letsel als gevolg van het ontbreken van adequate BHV.
De kosten van de BHV Basis Cursus bedragen € 299,00 excl.BTW. Het BHV cursusboek, het examen, het BHV certificaat (1 jaar geldig), het BHV pasje, maar ook een lekkere lunch en voldoende koffie en thee zijn hierbij inbegrepen.