Binnen 14 dagen mag je een koop zonder reden ontbinden en het product terugsturen. Je hoort dan binnen 14 dagen je geld terug te krijgen.
Volgens de wet moet u het aankoopbedrag (inclusief bezorgkosten) terugbetalen binnen veertien dagen na het ontbinden van de overeenkomst. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt toezicht op deze regels. U kunt de regels nalezen op www.acm.nl/bedenktijd.
Het proces duurt doorgaans 3-10 werkdagen . Terugbetalingen kunnen zo lang duren om te verwerken vanwege factoren zoals: De handelaar - Hoe snel de handelaar op uw verzoek reageert, heeft invloed op de tijdlijn van uw terugbetaling.
Heb je een overeenkomst met een bedrijf of persoon, maar houdt die zich niet aan de gemaakte afspraken? Dan kun je de andere partij in gebreke stellen, de overeenkomst ontbinden, jouw geld terug vragen of een schadevergoeding eisen.
U betaalt terug binnen 14 dagen nadat ze de koop ongedaan maken. U mag wachten met terugbetalen totdat u het product terug heeft, of totdat de klant bewijst dat hij het terugstuurde.
Binnen 14 dagen mag je een koop zonder reden ontbinden en het product terugsturen. Je hoort dan binnen 14 dagen je geld terug te krijgen. Wij onderzochten dit bij meer dan 200 webwinkels. Helaas overtreden webwinkels nog steeds massaal deze wet.
Dan heb je recht op een wettelijke bedenktermijn van 14 dagen. Binnen die termijn mag je: Het product bekijken, net als in een gewone winkel. De webwinkel laten weten dat je van de koop afziet.
Fysieke winkels zijn wettelijk niet verplicht om producten te ruilen. Zij hoeven je dus überhaupt geen geld terug te geven als je spijt hebt van je aankoop. Uit klantvriendelijkheid doen winkeliers dit vaak wel, maar soms kiezen ze ervoor om een tegoedbon ter waarde van het bedrag aan te bieden.
Heeft u een klacht over een product of dienst en komt u er met het bedrijf niet uit? Dan kunt u een geschillencommissie inschakelen. Een geschillencommissie adviseert en bemiddelt, of doet een uitspraak. U kunt een klacht indienen bij een geschillencommissie over een product of dienst.
Het kan vijf tot veertien werkdagen duren voordat een creditcardrestitutie op uw creditcardafschrift of saldo verschijnt. Dit komt doordat de transactie via een creditcardverwerkingsservice gaat en voltooid moet zijn voordat uw uitgever uw account kan crediteren voor de aankoop .
Hoe lang duurt het om een terugbetaling te ontvangen? U zou een terugbetaling op uw Wise-account moeten ontvangen nadat de handelaar uw verzoek heeft geaccepteerd. Dit kan tot 10 werkdagen duren. U kunt zien of u de terugbetaling hebt ontvangen door uw saldo-overzicht te controleren.
Omgekeerde betaling
De winkelier stort het bedrag via uw betaalpas terug op uw bankrekening. De eerstvolgende werkdag wordt het retourbedrag bijgeschreven.
In een fysieke winkel bepaalt u zelf of klanten hun product mogen ruilen of terugbrengen (retourneren). In andere situaties hebben klanten meestal recht op bedenktijd. Ze mogen dan binnen 14 dagen van de koop af.
De 14 dagen termijn werkt als volgt. Als je bijvoorbeeld op 1 maart een product binnen hebt gekregen, dan heb je tot 15 maart om 12 uur 's nachts de tijd om de overeenkomst te ontbinden. Bij de die twee weken tellen dus niet alleen werkdagen mee, maar ook weekenden tellen mee.
Uw klant krijgt een door u ondertekende retourpinbon mee als bewijs dat het geld gegarandeerd naar hem onderweg is. Net zoals u een pintransactie de volgende werkdag bijgeschreven krijgt op uw rekening, krijgt de consument via Retourpinnen het retourpinbedrag de eerstvolgende werkdag op zijn bankrekening.
Binnen 14 dagen nadat je de verkoper hebt laten weten dat je van de koop af wilt, moet je het product terugsturen en moet de verkoper je het aankoopbedrag terugbetalen. De verkoper mag hiermee wachten totdat hij jouw retourzending heeft ontvangen.
Een terugbetaling wordt normaal gesproken binnen twee werkdagen verwerkt. Houd rekening met weekeinden. In het minst gunstigste geval kan het tot vijf dagen duren voordat het geld binnen is op de rekening van jouw klant. Wanneer er betaald is via een automatische incasso, bestaat er een terugbetaaltermijn van 56 dagen.
Heb je geen levertijd afgesproken, dan geldt een wettelijke levertermijn van 30 dagen. Blijft levering uit, dan geldt dat je de verkoper extra levertijd moet geven. Bijvoorbeeld 2 weken. Wordt het product dan nog niet geleverd, dan mag je de koop ongedaan maken.
Klanten krijgen bij een koop via internet een gegarandeerd en onvoorwaardelijk recht van ontbinding tot 14 dagen na ontvangst van de goederen. Jij als webwinkelier bent verplicht zo'n retour te accepteren en het volledige aankoopbedrag terug te storten, ongeacht de reden die de klant opgeeft.
Als de geldlener weigert om de lening terug te betalen zult u een procedure moeten starten om uw geld terug te krijgen. Pas wanneer er een vonnis is waarin de rechter heeft bepaald dat de geldlener de onderhandse geldlening aan u moet terugbetalen kunt u de geldlener dwingen om de lening aan u terug te betalen.
Hulp en advies van uw gemeente. Neem ook contact op met uw gemeente als u geldzorgen heeft of als schulden dreigen. De gemeente kan u adviseren en helpen. Bekijk welke hulp er is als het lastig is de rekeningen te betalen.
Betaalt de webshop het aankoopbedrag niet terug, stuur dan een betalingsherinnering. Een voorbeeld van een betalingsherinnering kunt u hieronder downloaden. Hierin geeft u aan het bedrag per direct terug te willen. Doet de winkel dat niet, dan geeft u de vordering aan ons incassobureau uit handen.
Een winkel is dus juridisch gezien niet verplicht om jouw product terug te nemen en het bedrag terug te betalen.
Een verkoper is in een gewone winkel niet verplicht om een product terug te nemen als u het toch niet wilt hebben. Behalve als het product kapot is. Als u koopt in de winkel, vraag dan van tevoren aan de verkoper of u mag ruilen.